Retorn a l'anormalitat
'Sem Limites'.
Fotografies
de la Col¡¤lecci¨®
de la Funda?ao
Serralves
Fundaci¨®
Fotocolectania
Juli¨¢n Romea, 6, D2,
Barcelona.
Fins al 16 de setembre.
Confer¨¨ncia de Joao
Fern¨¢ndez i Gl¨°ria Picazo,
dia 12 de setembre
Skills
(Compet¨¨ncies)
Col¡¤lectiva d'Albert Folch,
Beatriz Herr¨¢ez,
Joan Morey, Silvia Prada
i Daniel Riera
Galer¨ªa Lluci¨¤ Homs
Consell de Cent, 315,
Barcelona (s'inaugura avui).
Oberta fins al 13 d'octubre
Els mesos de setembre i gener s¨®n per als col¡¤leccionistes. Els anuncis constants a televisions i r¨¤dios i els quiosquers atrinxerats rere fileres de cartrons retractilats en donen fe i alhora animen una certa tradici¨® europea que explica per qu¨¨ els ¨¦ssers humans, despr¨¦s d'un per¨ªode vacacional m¨¦s o menys dispers i sedentari, ens deixem portar per una mena de virus calvinista que mant¨¦ a ratlla la nostra voracitat culin¨¤ria i desferma una previsible necessitat d'aprendre idiomes i col¡¤leccionar papallones, soldats de plom o cases de nines. L'¨²ltima novetat ¨¦s un rellotge de paret perfectament equipat, amb una gran cabana on hi t¨¦ cabuda tot l'imaginari alp¨ª. La febre del totxo marca el tic-tac de les nostres vides.
Per¨° col¡¤leccionar, si parlem d'art, sempre ha anat lligat a persones que es troben fora de cert ordre i normalitat. No exigeix un ritual, ni tampoc representa un c¨¤stig voluntari per aquells que han patit el desfasament de la can¨ªcula ferotge. El col¡¤leccionista, m¨¦s aviat, ¨¦s aquest individu creatiu i apassionat, una mena d'artista permentment adolescent, que inverteix en mem¨°ria i coneixement dins d'una societat que ha aconseguit fer d'ell/ella alg¨² diferent.
Durant la darrera setmana del mes de juny, la Fundaci¨® Fotocolectania va organitzar una s¨¨rie de confer¨¨ncies a c¨¤rrec d'especialistes, te¨°rics i pr¨¤ctics, amb la finalitat d'"ensenyar a col¡¤leccionar fotografia". Com a tel¨® de fons, una magn¨ªfica exposici¨® que mostra la qualitat del conjunt de la Funda??o Serralves, d'Oporto, amb firmes internacionals dels anys seixanta i setanta: Helena Almeida, Paulo Nozolino, Augusto Alves da Silva, Jorge Molder, Dan Graham, Gordon Matta-Clark, Gilbert & George o Christian Boltanski s¨®n alguns dels autors que han trencat els l¨ªmits del g¨¨nere.
El curs, dirigit a programadors, conservadors, galeristes i artistes, va ser inaugurat pel prestigi¨®s te¨°ric Gerry Badger, professor d'Hist¨°ria de la Fotografia a la Universitat de Brighton, comissari de Through the Looking Glass: Post-war British Phtography (Barbican Arts Center de Londres) i autor de Collecting Photography i The Photobook. A Hist ory , aquest darrer escrit en col¡¤laboraci¨® amb Martin Parr. La segona confer¨¨ncia va anar a c¨¤rrec de Lola Garrido, directora art¨ªstica de la Fundaci¨® Colectania, la qual va assegurar que la cotitzaci¨® d'un artista "segueix el ritual de les tres emes: mercat, mitjans, museus", a m¨¦s de precisar la seva pr¨°pia "naturalesa rom¨¤ntica; l'acte art¨ªstic busca despertar l'¨¤nima i regalar bellesa, el col¡¤leccionisme ¨¦s una forma de vida, una activitat que ens transcendeix i ens fa millors".
Yuka Yamahi, directora del departament de Fotografia de Christie's Londres, va desentranyar per als assistents "una subhasta per dins". La seva sessi¨® va girar a l'entorn de tres preguntes: ?com localitzar la fotografia?, ?com treballar amb la fotografia?, i, ?com vendre-la?, confirmant aix¨ª que tot ¨¦s important, des de la fotografia de la portada d'un cat¨¤leg fins a l'ordre en qu¨¨ es presenten les imatges. La darrera xerrada, a c¨¤rrec del restaurador Pau Mayn¨¦s, va girar al voltant de les premisses i necessitats per mantenir una col¡¤lecci¨® viva, en el sentit m¨¦s f¨ªsic de la paraula. En realitat, aquest ¨¦s un aspecte pedag¨°gic que els museus no han volgut difondre entre el gran p¨²blic i que, de fer-ho en un futur, contribuiria a dotar perceptivament l'obra -i la seva aura- d'una complexitat m¨¦s gran, m¨¦s enll¨¤ del seu valor com a imatge ic¨°nica.
Skills (Compet¨¨ncies) ¨¦s un projecte curatorial que busca els seus l¨ªmits en una galeria, la Lluci¨¤ Homs, un treball en proc¨¦s sorgit d'una discussi¨® repetida entre els artistes Albert Folch, Beatriz Herr¨¢ez, Joan Morey, Silvia Prada i Daniel Riera, a l'entorn del problema de determinar "quines s¨®n les compet¨¨ncies d'un artista, all¨° que sap fer o all¨° per qu¨¨ ¨¦s sol¡¤licitat". Les seves aportacions, en formats que van de la performance al dibuix mural, la fotografia i el disseny gr¨¤fic, s¨®n molt irregulars, per¨° m¨¦s que perseguir l'exquisidesa formal, busquen illustrar el s¨ªmptoma de l'objecte d'art actual, produ?t des de l'abs¨¨ncia estil¨ªstica i autorial i que, no obstant, pret¨¦n conservar el car¨¤cter -aix¨ª ¨¦s com en diuen- "auto-anonadante" (!) del fetitxe.
Feli? retorn a l'a-normalitat.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.