MVM
El Palau Robert glossa a l'exposici¨® 'Amb Manuel V¨¢zquez Montalb¨¢n' la vida i l'obra del 'pare' de Pepe Carvalho, un intel¡¤lectual cabdal que va transitar per tots els g¨¨neres
A l'hora de fer homenatges, hi ha personalitats que no donen problemes: els seus m¨¨rits estan perfectament delimitats per una ¨²nica especialitat. En casos com el de l'enyorat Manuel V¨¢zquez Montalb¨¢n, la cosa es complica. La seva fecunda traject¨°ria liter¨¤ria atresora una varietat quotidiana dif¨ªcil d'encabir en vitrines etiquetades o compartiments estancs. L'escriptor i pol¨ªtic Ignasi Riera ho sap molt b¨¦: no li ha estat f¨¤cil fer de comissari de l'exposici¨® MVM. Amb Manuel V¨¢zquez Montalb¨¢n, que es podr¨¤ veure al Palau Robert de Barcelona entre els dies 31 d'octubre d'enguany i 16 de mar? de 2008. Riera diu que amb el llegat del creador de Pepe Carvalho s'haurien pogut muntar diverses exposicions dedicades al poeta, al marxista potser heterodox, a l'amant de la cultura popular, a l'estudi¨®s de la comunicaci¨®, al novel¡¤lista i assagista, al mestre del periodisme, al pedagog dels plaers, al cronista de Barcelona i del Bar?a, a l'home d'esquerres comprom¨¨s, al fill pr¨°dig del Raval que va con¨¨ixer el seu pare en una visita a la pres¨® Model... Davant d'aquest mapa, nom¨¦s es pot optar per la met¨¤fora i prescindir de les fronteres acad¨¨miques. Als pilars de MVM hi ha dues met¨¤fores que permeten aplegar tanta faceta biogr¨¤fica i impresa. Per¨° anem a pams, com si es tract¨¦s d'una recepta que reclama foc lent.
La mostra evoca l'etern viatger que torna als or¨ªgens
"?s un autor encara viu en els cat¨¤legs editorials", diu Riera
- Punt d'arrencada: l'an¨¨cdota. El 1977, ara fa trenta anys, Montalb¨¢n va publicar L'art de menjar a Catalunya, una posada al dia de la tendresa que va mostrar Josep Pla envers la cuina tradicional catalana. El volum anava encap?alat per un pr¨°leg de N¨¦stor Luj¨¢n i il¡¤lustrat amb fotografies de Jordi Gum¨ª. La seva curiositat gastron¨°mica -cara de la creu de la gana de llarga postguerra que va patir com a fill dels ven?uts- obre un univers metaf¨°ric que serveix per posar ordre (tamb¨¦ est¨¨tic) als continguts de l'exposici¨®. L'altra met¨¤fora la protagonitza el viatger que d¨®na voltes pel m¨®n i que no es queda enlloc, el viatger-Montalb¨¢n que sempre torna als or¨ªgens: la infantesa i els carrers del Raval. L'aixopluc po¨¨tic abra?a doncs el material que s'exposar¨¤ al Palau Robert, integrat entre altres atractius per les primeres edicions de tota la seva producci¨® llibresca; retalls de les revistes i els diaris on va practicar el periodisme -Solidaridad, La Prensa, Triunfo, Cau, Tele/eXpres, Hermano Lobo, Por Favor, Primera Plana, La Calle, EL PA?S, etc¨¨tera-; manuscrits i textos de la seva extensa producci¨®; fotografies i cartes de la correspond¨¨ncia que va mantenir amb altres escriptors, com Salvador Espriu, Antonio Tabucchi o Andrea Camilleri, pare del detectiu Montalbano.
- La presentaci¨® del plat. L'exposici¨® del Palau Robert es dividir¨¤ en cinc espais. El primer, batejat com L'aperitiu convencional, ofereix la informaci¨® biogr¨¤fica b¨¤sica sobre l'escriptor -que va n¨¦ixer el 14 de juny de 1939 al Raval (al carrer anomenat d'en Botella), i va morir el mes d'octubre de 2003 a l'aeroport de Bangkok-; ressenya fites del seu curr¨ªculum i repassa la llista dels guardons que va obtenir. Segueix despr¨¦s la part central de la proposta: El rebost de la mem¨°ria, que retrata el temps i els llocs que va viure Montalb¨¢n i que el van portar a la literatura. La veu de l'escriptor ser¨¤ present ac¨ª gr¨¤cies a diversos fragments d'algunes de les entrevistes que li van fer. La cuina de les escriptures, el tercer dels espais, s'omplir¨¤ amb notes, apunts i esquemes manuscrits del literat que donen una idea de la seva manera de treballar. El visitant es trobar¨¤ amb aquestes cites entre tota mena d'estris de cuina, des dels fogons al cubell de les escombraries. Els textos de Montalb¨¢n tamb¨¦ s¨®n els protagonistes que poblen el seg¨¹ent rac¨®, El menjador com¨², dominat per una taula on es barregen pamflets, diaris, llibres, revistes, pel¡¤l¨ªcules... Acabat l'¨¤pat literari, ser¨¤ el moment de visitar El 'fumoir' de les digestions, un espai presidit per una gran llar de foc on es trobar¨¤ material bibliogr¨¤fic pels que vulguin aprofundir en l'obra de l'autor de Yo mat¨¦ a Kennedy. "Era un escriptor que provocava moltes adhesions, per¨° tamb¨¦ moltes al¡¤l¨¨rgies. Aquesta exposici¨® vol ser interactiva, pret¨¦n que la gent dialogui i discuteixi amb el llegat que ens va deixar. Afortunadament, Montalb¨¢n ¨¦s un autor que les editorials mantenen encara molt viu als cat¨¤legs. Gaireb¨¦ tota la seva producci¨®, amb excepcions com l'antologia sobre la nova can?¨®, es pot trobar a les llibreries", apunta Riera.
- Ep¨ªleg: el cat¨¤leg. La proposta, que ha comptat amb l'assessorament de la v¨ªdua de l'escriptor, Anna Sall¨¦s, i del fill d'ambd¨®s, Daniel V¨¢zquez Sall¨¦s, anir¨¤ acompanyada amb la publicaci¨® d'un cat¨¤leg. Explica Riera que el cercle d'amics de Montalb¨¢n era redu?t. Alguns d'aquests companys imprescindibles, com Georgina i Rosa Reg¨¤s, el cantant Raimon i la seva dona Annalisa Corti, Sergio Beser o Rafael Rib¨® tamb¨¦ participen en el volum amb textos on es barregen els records, els elogis i la tristesa provocada per la seva p¨¨rdua. El cat¨¤leg es completa amb les aportacions de diversos autors com, entre d'altres, el llibreter Paco Camarasa; els periodistes Maruja Torres, Ramon Besa i Carles Geli; l'editor Josep Maria Castellet; el cuiner Ferran Adri¨¤; Rosa Gil, propiet¨¤ria del restaurant barcelon¨ª Casa Leopoldo, i els escriptors Juan Jos¨¦ Mill¨¢s, Suso de Toro i Jos¨¦ Saramago; admiradors tots ells de Montalb¨¢n que glossen la vida i l'obra d'un intel¡¤lectual rod¨®.
In¨¨dit per primavera
Manuel V¨¢zquez Montalb¨¢n es va comprar un ordinador port¨¤til poc abans del seu viatge a Austr¨¤lia i hi va ficar els llibres en qu¨¨ estava treballant, Milenio, el darrer Carvalho, publicat despr¨¦s de la seva mort; un llibre de poemes in¨¨dit i acabat, Rosebud, i 20 poemes escrits l'any 2000 en homenatge al pintor lleidat¨¤ Benet Rossell, que havien aparegut en un llibre de bibli¨°fil d'edici¨® molt limitada i que, se suposa, estava revisant.
Aquest dos llibres tan esperats pels lectors de MVM ja tenen editorial i data d'aparici¨®: ser¨¤ a Pen¨ªnsula la propera primavera. Seran inclosos a la tercera i definitiva edici¨® de Memoria y deseo. Poes¨ªa completa (1963-2003), a cura de Manuel Rico i amb pr¨°leg de Josep Maria Castellet.
Poesia completa reunir¨¤ Una educaci¨®n sentimental, Movimiento sin ¨¦xito, Coplas a la muerte de mi tia Manuela, A la sombra de las muchachas en flor, Praga, Pero el viajero que huye i Ciudad, l'¨²ltim llibre de poesia que va publicar. Els cinc primers llibres van ser reunits a Memoria y deseo i els dos darrers, a la segona edici¨® d'aquest.
Ara ¨¦s el primer cop que podrem llegir sencer Rosebud, nom que es deu al fam¨®s trineu de Ciudadano Kane. Els poemes dedicats a Benet Rossell porten el llargu¨ªssim t¨ªtol que va decidir MVM: Construcci¨®n y desconstrucci¨®n de una teor¨ªa de la Almendra de Proust complementaria de la construcci¨®n y deconstrucci¨®n de una Teor¨ªa de la Magdalena de Benet Rossell.
en su propio fr¨ªo ensimismados
y en el nuestro vapores de presagio
acompa?ados de recuerdos nos morimos
los helados vapores acuchillan
pen¨²ltimas profec¨ªas
convocatoria de los que conf¨ªan
en nosotros para seguir presencias
diluidas a la medida del olvido
ojos cerrados
llenos de muerte ajena oscura fosa
com¨²n la del tiempo donde enterramos
antes de morir en la esperanza
de que alguien nos convoque
entre los torpes trabajos y sus d¨ªas
y si lo hacen que sea en el abril
salado el sol saladas aceitunas
negras negro el pan y el correlato
pero era tu peque?a mano mutilada
en batallas de agujas sin dedales
mi patria
Fragment de Rosebud. Final de la primera parte, 'Madre vestida'
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.