"La m¨¤scara ¨¦s un quarto fosc"
A punt de carnaval, posats a buscar un expert per parlar de m¨¤scares i disfresses, el seu ¨²s i el seu gaudi, ning¨² com Toni Alb¨¤ (Vilanova i la Geltr¨², 1961). El nostre camale¨® particular arriba a la cita a la rambla del Poble Nou -despr¨¦s anir¨¤ als estudis Ideal a gravar Pol¨°nia- visiblement estressat, pr¨¤cticament a pas de c¨¤rrega. La gent el saluda en veure'l passar. Davant un caf¨¨ sol amb sacarina al bar del casino de l'Alian?a, l'actor s'anir¨¤ relaxant. ?s fascinant observar-lo i a estones quasi t'oblides de prendre notes: el seu rostre ¨¦s com un pl¨¤stic palimpsest en el qual apareixen ara un rei, ara un papa. Nom¨¦s els ulls romanen immutables, i aquest gran nas que D¨¦u li va donar i que tant li hagu¨¦s envejat Orson Welles que, ¨¦s sabut, renegava del seu, petit i arromangat, inapropiat, deia, per interpretar -ell ho solucionava amb nassos postissos-.
"La disfressa permet usurpar la personalitat fins i tot al llit; t¨¦ molt de morbo"
"?s m¨¤gic i ¨¦s tab¨². ?s pecat, per descomptat, perqu¨¨ est¨¤s fingint, mentint, ocultant"
Pregunta. Li ve de lluny el gust per les disfresses?
Resposta. Va junt amb el teatre. La primera vegada que vaig tenir p¨²blic va ser al carnaval de Vilanova. Els meus avis tenien casa a la rambla i la fam¨ªlia el vivia molt, jo des de molt petit. A Vilanova el carnaval t¨¦ una gran tradici¨®, no va desapar¨¨ixer com altres durant el franquisme, nom¨¦s va deixar de celebrar-se els tres anys de la guerra. Des dels cinc anys m'he disfressat sempre. Pujava a les golfes dels avis, obria les caixes i em provava tot el que trobava: abrics, faldilles, jaquetes. Llavors em posava la m¨¤scara, la careta, i sortia a la rambla. Pujava a un dels bancs de pedra i al cap d'un minut la gent formava un cercle al meu voltant mirant les tonteries que feia. Els veia a trav¨¦s de la m¨¤scara. Llavors m'espantava i tornava corrents cap a casa... per tornar a sortir. Ara veig com es disfressa el meu fill, de dos anys i mig, amb els seus cosins, i ¨¦s el mateix, excepte que es disfressen d'altres coses, d'elfs, en lloc de fades o pr¨ªnceps i princeses.
P. Qu¨¨ ¨¦s disfressar-se?
R. En part ¨¦s usurpar la identitat d'un altre. Hi ha una necessitat inexplicable, fisiol¨°gica de posar-te a la pell d'un altre. Aquest desig tan estrany poster prov¨¦ dels nostres avantpassats primitius, poster es posaven en el lloc de la presa per saber qu¨¨ feia ella, per llavors poder-la ca?ar.
P. T¨¦ tamb¨¦ el seu puntet er¨°tic, sexual.
R. S¨ª, ¨¦s clar. La disfressa permet usurpar la personalitat fins i tot al llit; a quants reis no els han enganyat aix¨ª! Disfressar-se t¨¦ molt de morbo. La m¨¤scara ¨¦s un quarto fosc.
P. Hi ha gent a qui no agrada disfressar-se. Ells s'ho perden.
R. S¨ª, passen m¨¦s vergonya que sense disfressa, em sembla estrany. Hi ha gent que veu la disfressa i els disfressats com una amena?a. La disfressa, la m¨¤scara, el carnaval tenen a veure, per descomptat, amb all¨° prohibit, amb l'aparen?a, la dissimulaci¨®. Ajuden, ¨¦s clar, a alliberar-te. Per carnaval, disfressat, pots tenir davant teu l'advocat de la teva dona, que t'ha xuclat tots els diners, i pessigar-li la galta i murmurar-li a l'orella: "Em coneixes?".
P. Curiosa fantasia.
R. La vengan?a ¨¦s un element present en molts carnavals. Al Brasil sempre hi mor gent i no nom¨¦s per excessos. ?s el component obscur, sinistre si vols, de la disfressa. ?s m¨¤gic i ¨¦s tab¨². ?s pecat, per descomptat, perqu¨¨ est¨¤s mentint, fingint, ocultant. Pensa que si ara mateix surts al carrer fent-te passar per policia, et detenen. Jo quan faig de Rei frego bastant el delicte. De fet, pel mateix que faig a la televisi¨® m'haurien tancat entre reixes fa 40 anys. Com de Papa. Hi ha uniformes que s¨®n intocables.
P. Tornant als reacis a disfressar-se...
R. A qui no li agrada, no li agrada. Tamb¨¦ hi ha qui en una festa prefereix estar-se en un rac¨® amb una copa a la m¨¤. A molta gent el carnaval li trenca esquemes, per una educaci¨® r¨ªgida, perqu¨¨ els costa jugar, per autorepressi¨®.
P. Hi ha gent que t¨¦ molt sentit del rid¨ªcul.
R. Al Titanic va morir m¨¦s gent per salvar les aparences que per una altra causa.
P. ?s m¨¦s sa disfressar-se?
R. Psicol¨°gicament ¨¦s molt alliberador. I qui es disfressa est¨¤ m¨¦s disposat a entendre l'altre, als altres. Quan et disfresses d'un altre tendeixes a relativitzar el teu propi punt de vista. El meu treball es basa en observar i copiar comportaments. El meu cos s'adapta a una altra forma de ser, aix¨° et fa m¨¦s obert, m¨¦s comprensiu.
P. Amb Benet XVI!? Per¨° si el retrata com un corromput Sith de La Guerra de las Galaxias.
R. A veure, no aprecio m¨¦s el Papa per fer d'ell, per¨° potser entenc una mica m¨¦s les seves raons.
P. Em sorpr¨¨n.
R. Parlar amb l'enemic, con¨¨ixer-lo, ajuda a q¨¹estionar els teus prejudicis.
P. T¨¨cnicament, ?com funciona aix¨° de la disfressa?
R. Hi ha una part superficial. Em disfresso, per exemple de Rei Joan Carles, amb roba i maquillatge, i ballo la conga i canto "Me lo dijo Adela". Per¨° no per aix¨° s¨®c el Rei. Jo evidentment em disfresso de l'extern, per¨° tamb¨¦ em comporto com ell. Observo no nom¨¦s l'exterior sin¨® l'estructura que aguanta l'uniforme.
P. Disfressa de dintre cap enfora, o de fora a endins, Stanislavski o Brecht?
R. Tots els m¨¨todes s¨®n bons. Jo comen?o per l'observaci¨®. Per seguir el personatge que vull interpretar. Estudio com vesteix, com es mou. Escolto les seves converses. Mai creo personatges a partir de res o de mi. Observaci¨®, observaci¨®, observaci¨® [mentre ho diu canvia de registre i es posa a parlar com la Duquesa de Alba; resulta desconcertant, sobretot per al tipus que menja a la taula del costat i que es queda amb la boca oberta sobre el seu plat d'ous ferrats]. Moltes vegades cal treure la m¨¤scara quotidiana de la persona per veure qu¨¨ hi ha dins, per trobar la seva ess¨¨ncia.
P. Qu¨¨ ¨¦s el m¨¦s dif¨ªcil per disfressar-se?
R. El dif¨ªcil no ¨¦s posar-se la m¨¤scara, sin¨® portar-la. Semblar Ricardo III o Hitler ¨¦s f¨¤cil, per¨° ¨¦s molt m¨¦s complicat fer d'ells.
P. Ja que estem amb Shakespeare, si no li ho dic rebento: ?com m'ho vaig passar amb aquell Brams o la com¨¨dia dels errors que feien amb Sergi L¨®pez!
R. Amb Sergi hem quedat que ho tornarem a fer, era un plaer, ens ho pass¨¤vem de meravella.
P. De qu¨¨ anir¨¤ aquest carnaval?
R. ?s un secret que no puc revelar perqu¨¨ ser¨¤ un moment impactant del carnaval de Vilanova.
P. Disfruta especialment en aquestes dates?
R. B¨¦, cada vegada m'agrada menys perqu¨¨ ja em disfresso de dilluns a divendres tot l'any.
Consells per disfressar-se
No pod¨ªem deixar marxar Toni Alb¨¤ sense que ens don¨¦s unes recomanacions per disfressar-nos per carnaval. Aquests s¨®n els seus consells:
1. "Que la disfressa sigui c¨°moda. N'hi ha de molt boniques per¨° que resulten un turment. Les dels carnavals de R¨ªo o Tenerife s¨®n molt vistoses, sens dubte, per¨° intenta portar-les tota la nit... No, no, tanta parafern¨¤lia no ¨¦s bona".
2. "La imaginaci¨® al poder. ?s molt m¨¦s divertit inventar-te la teva disfressa, rebuscar en els baguls, posar-te coses an¨¤rquiques, anar al teu rotllo".
3. "I fugir dels t¨°pics. Encara que sigui l'any Spiderman o el del Rey Le¨®n, millor que et busquis alguna cosa original. A mi m'encanten les disfresses abstractes: de cadira, per exemple. O de pont de Calatrava. ?I qu¨¨ dir d'una disfressa de pont de Mapfre...!
4. "Si pots, porta la teva disfressa al l¨ªmit, no et quedis en all¨° superficial. Munta't un discurs. Representa el teu personatge a fons, parla com ell, mou-te com ell".
Alb¨¤ no recomana la cosa cinematogr¨¤fica, les t¨ªpiques disfresses de pel¡¤l¨ªcules, tot i que admet que anar de Superman si ets rabassut t¨¦ la seva broma. En preguntar-li si creu que hi haur¨¤ molts Von Stauffenberg aquest any -pel Tom Cruise d'Operaci¨®n Valkiria-, respon que no. "Anar d'oficial nazi pel carrer", reflexiona, "seria un problema" (!). Entre les millors disfresses que recorda hi ha la d'un tipus que es va caracteritzar d'El caballero de la mano en el pecho, marc incl¨°s, i una amiga que ho va fer d'una altra pintura immortal: la Mona Lisa.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.