M¨¦s enll¨¤ de la galeria
Una exposici¨® en una galeria d'art ¨¦s un acte que t¨¦ alguna cosa de recl¨°s, potser perqu¨¨ en el fons se celebra en un recinte privat, malgrat que sigui comercial i, per tant, perfectament obert al p¨²blic. Entrar-hi, per¨°, moltes vegades fa mandra o respecte. Per aix¨° ¨¦s interessant i poc habitual que una exposici¨® pugui transcendir al carrer. A la Galeria Joan Prats, Perejaume ha instal¡¤lat un imperceptible micr¨°fon al cancell que recull el brogit de la Rambla de Catalunya i el posa a la boca d'uns figurants silenciosos al v¨ªdeo que fa de bucle i reclam al plat fort de l'exposici¨®: M¨¤quina d'al¨¨. Una projecci¨® en blanc i negre de quasi 33 minuts, en dues pantalles bessones, on uns plans llargs, sense a penes moviment, serveixen de suport a un text reflexiu i po¨¨tic del propi artista. M¨¤quina d'al¨¨ ja no ¨¦s videoart de galeria, per mirar-lo durant cinc minuts com a m¨¤xim, sin¨® que passa a ser una pel¡¤l¨ªcula que, per veure-la, ens hem d'asseure i abstreure, amb predisposici¨® per entrar-hi i no fer res m¨¦s. I no ¨¦s una tasca f¨¤cil, com no ho ¨¦s llegir poesia.
Completa l'exposici¨® un conjunt de dibuixos plenament inscrits en el coherent i personal m¨®n de l'autor, en el qual sobresurt l'evocaci¨® del paisatge i la pintura, amb un panteisme d'arrel rom¨¤ntica per¨° amb llenguatge contemporani i conceptual que s'allunya del plenairisme impossible. L' Atr¨°fia del dibuix n'¨¦s el millor exemple.
Un fet que va m¨¦s enll¨¤ de la galeria, per¨° que hi coincideix en el temps de forma adient, ¨¦s el llibre il¡¤lustrat per Perejaume que el president de la Generalitat oferir¨¤ als assistents privilegiats en l'esmorzar oficial del proper Sant Jordi al Palau de Pedralbes. Una idea iniciada per Pasqual Maragall que ja ¨¦s tradici¨®. El volum d'aquest any ¨¦s un recull de traduccions de Carles Riba -Homer, Virgili, H?lderlin, Rilke i Cavafis- que l'artista de Sant Pol ha vestit d'un mar que oneja i va canviant de color fins acabar en tinta negra. Un mar que es far¨¤ m¨¦s p¨²blic a l'escenari per a les lectures de la diada a la pla?a de Catalunya.
Jaume Plensa a la Toni T¨¤pies tamb¨¦ ha sortit al carrer. Gr¨¤cies a una bona entesa entre l'artista, l'establiment que el representa i el Seminari Conciliar de Barcelona, la pe?a m¨¦s gran no est¨¤ a dins de la galeria, sin¨® que s'ha instal¡¤lat al jard¨ª privat del seminari. Un lloc que, des que es va treure la tanca antip¨¤tica, s'ha obert a la ciutat, tot i que l'exc¨¦s de punxes lletges i amena?ants de la nova reixa -d'altra banda de transpar¨¨ncia generosa- marqui dist¨¤ncies. La llarga nit, l'estilita llumin¨®s, despullat per¨° cast, que irradia els colors de l'arc de Sant Mart¨ª patr¨® de tots els gaieixamples del m¨®n, desapareixer¨¤ del desert pati cristi¨¤ quan s'acabi l'exposici¨® de la T¨¤pies. El trobarem a faltar perqu¨¨ d¨®na un to de suavitat sensual a un lloc que continua sent ¨¤rid.
La pres¨¨ncia imminent de l'eremita oriental ha fet apar¨¨ixer un munt d'homes de lletres met¨¤l¡¤lics, rovellats o polits, pels aparadors de diverses galeries antiqu¨¤ries i aquest fet treu una mica de for?a a l'exposici¨® de Plensa a la T¨¤pies. Crea una mena de d¨¦j¨¤ vu. El comer? ¨¦s el comer?, i les obres que es compren tamb¨¦ es venen, donen voltes i apareixen quan els d¨®na la gana o quan es creuen oportunes de sortir de l'armari. Tot i amb aix¨°, Tr¨ªptic, la gran figura de lletres desmuntable, d'acer inoxidable, ¨¦s espectacular. I tamb¨¦ ho ¨¦s el petit We de ferro pintat blanc, fet a base de vuit alfabets: llat¨ª, ¨¤rab, indi, xin¨¨s, japon¨¨s, hebreu, cir¨ªl¡¤lic i grec modern. Awilda, l'enorme cap d'alabastre, apunta un nou cam¨ª encara m¨¦s figuratiu, gaireb¨¦ d'escultura cl¨¤ssica i acad¨¨mica. Per¨° la utilitzaci¨® de les noves tecnologies, igual que a les figures d'abecedaris, el fa molt contemporani. El rostre artificialment allargat d'una dona dominicana es converteix en una mena d'holograma esculpit, d'aparici¨® m¨ªstica, inquietant i espectral.
Perejaume. M¨¤quina d'al¨¨. Galeria Joan Prats. Rambla de Catalunya, 54, Barcelona. Fins a finals d'abril
Jaume Plensa. Galeria Toni T¨¤pies. Consell de Cent, 282, Barcelona. Fins al 22 de maig
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.