Models de festival
El 1994, quan el S¨®nar va celebrar la primera edici¨®, el model que proposava resultava ins¨°lit. En un panorama en qu¨¨ els festivals brillaven per la seva abs¨¨ncia, el S¨®nar oferia una combinaci¨® pr¨°pia de festival urb¨¤ que desdoblava en dia/nit, espais muse¨ªstics/sales de concert, centre ciutat/perif¨¨ria, experimentaci¨®/hedonisme, i es distingia per rigor, originalitat, possibilitats i risc. Al contrari, la resta dels pocs festivals que hi havia llavors es decantaven pel model de platja i tenda de campanya, un model senzill que amb el temps gaireb¨¦ no li ha calgut retocs. No obstant aix¨°, el que semblava i que de fet ¨¦s el model m¨¦s ambici¨®s s'ha hagut d'adaptar als temps i ajustar-se a les realitats que els han anat marcant.
El S¨®nar ha mostrat la flexibilitat d'un model que es reajusta constantment
De totes les dobles facetes proposades pel S¨®nar, la que sembla necessitar un retoc m¨¦s immediat ¨¦s la que confronta, amb l'objectiu de convertir-les en complement¨¤ries, la jornada di¨¹rna i la nocturna. Des de fa un cert temps, el dia del S¨®nar resulta m¨¦s que previsible que la nit, oberta a descobriments que es resisteixen a la jornada di¨¹rna. Aquesta, marcada per l'aflu¨¨ncia massiva de p¨²blic i per una certa redund¨¤ncia en les propostes, a grans trets encasellables als apartats de sorollisme -en general emmarcat en els recintes coberts-, i noves propostes relacionables amb la m¨²sica de consum -en general ubicades en espais a l'aire lliure-, acostuma a oferir poques sorpreses. Escoltar m¨²sica entre cossos estesos al sol i a un volum massa baix, com a resultat de les pressions ve?nals, converteixen el S¨®nar di¨¹rn en una experi¨¨ncia molt menys excitant del que va comen?ar sent. Al contrari, i potser sorprenentment, el S¨®nar nocturn, el que es lliurava a la festa, ha resultat amb el temps el m¨¦s apropiat per fer descobriments, seguir-los en un entorn adequat i gaudir d'uns espais no usuals.
Un aspecte en qu¨¨ el S¨®nar ja s'ha reinventat ¨¦s en el dels caps de cartell. Quan el festival va comen?ar, la pr¨°pia ess¨¨ncia de la m¨²sica electr¨°nica dificultava la contractaci¨® de caps de cartell populars perqu¨¨ simplement gaireb¨¦ ni existien. Amb el creixement del festival, marcat per l'apoteosi de Daft Punk a la Mar Bella, el S¨®nar va haver d'ampliar el seu model d'artista idoni fins a convertir-lo en un concepte tan modelable que fins i tot Madness ha passat per un festival considerat de m¨²sica avan?ada. El fet que aquest any Grace Jones sigui una de les seves dives fa pensar que els caps de cartell s¨®n pel S¨®nar, un festival que no vol entrar en la pugna milion¨¤ria de les contractacions, una creu amb qu¨¨ hem de conviure. I ho intenten fer de la millor manera possible. Ja sigui per vocaci¨® o per fer de la necessitat una virtut, el S¨®nar ¨¦s un festival de fons, no pas de noms.
La mateixa p¨¨rdua de notorietat de la m¨²sica electr¨°nica va reorientar el festival, ajudant que el cartell s'enriqu¨ªs amb artistes i g¨¨neres que un purista diria que desentonen. Que el S¨®nar sigui un dels festivals que ofereixen millor hip hop n'¨¦s una prova, de la mateixa manera que el S¨®nar va ser un dels primers que va proporcionar un estatus de respectabilitat al reguet¨®n amb artistes com ara Calle 13, avui en boca de tots. Aquesta permeabilitat, enguany accentuada fins a arribar a Pau Riba, ha marcat un certamen en qu¨¨ la sorpresa encara ¨¦s possible.
No s'ha de deixar de banda el fet que mentre altres festivals lluiten per cr¨¦ixer, el S¨®nar ha lluitat per no cr¨¦ixer en exc¨¦s. La limitaci¨® de la venda d'entrades, la restricci¨® gradual de la programaci¨® -fa temps que s'ha limitat l'acc¨¦s al S¨®nar di¨¹rn, despr¨¦s es va convertir la nit de dijous en una col¡¤laboraci¨® amb l'Auditori fins a arribar aquest any en el que simplement no existeix- han perm¨¨s que la fisonomia flexible del festival s'adapti als temps sense patir gaires retocs. En aquesta edici¨®, sense anar m¨¦s enll¨¤, hi ha menys escenaris tant de dia com de nit, i no passa res. I encara m¨¦s, apareix un S¨®nar dirigit als nens. En poques paraules, el S¨®nar t¨¦ un disseny tan flexible que ara per ara sembla que hi pot encaixar qualsevol canvi. Potser nom¨¦s queda ajustar un dels seus ep¨ªgrafs centrals perqu¨¨ qu¨¨ ¨¦s, al 2009, la m¨²sica avan?ada?
D'INTER?S
- S¨®nar dia
CCCB i MACBA. Montalegre 5
COSMOCAIXA. Isaac Newton 26
L'AUDITORI. Lepant 150
- S¨®nar nit
FIRA GRAN VIA. Av. Bot¨¤nica 62. L'Hospitalet de Llobregat
- Transport
NOCTURN SONARBUS. Servei d'autobusos a Fira Gran Via des de Drassanes de 20.30 a 08.00
DIURN BUS SONARM?TICA. Dijous, divendres i dissabte a les 12.30 i a les 16.00. Des de l'Hotel Pulitzer (Bergara 8)
- Entrades
Abonament: 140 euros
S¨®nar de dia: 30 euros
S¨®nar de nit: 48 euros
- www.ticketmaster.es
- www.sonar.es
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.