L'edat no l¨ªrica
Un llac en flames
Hilari de Cara
Quaderns Crema
249 p¨¤gines. 18 euros
En el panorama actual de la literatura catalana hi ha un grup d'autors ja veterans que en l'elasticitat de la novel¡¤la ha localitzat el g¨¨nere idoni per expressar una summa de l'exist¨¨ncia, modulant-hi els anys d'aprenentatge i desaprenentatge, elevaci¨® i caiguda de mons que generalment oscil¡¤len entre l'alba de les expectatives de joventut i la sedimentaci¨® gradual d'una realitat adusta. La imponent trilogia i la novel¡¤la L'home que va estimar Nat¨¤lia Vidal de Juli¨¤ de J¨°dar, la trilogia de Joan Francesc Mira i els dietaris de Valent¨ª Puig s¨®n emblemes riqu¨ªssims d'aquest segment de creaci¨®. ?s en aquest marc de reflexi¨® i ambici¨® totalitzant on cal consignar Un llac en flames, primera novel¡¤la del poeta Hilari de Cara (Melilla, 1945), premiat amb el Serra d'Or de poesia per Postals de cendra.
Un llac en flames presenta concomit¨¤ncies amb el poemari Absalom (2006), sobretot en l'intent d'examinar les pulsions intemporals dels humans dins d'unes coordenades espec¨ªfiques de la civilitzaci¨® i la hist¨°ria. A Un llac en flames assistim a la dissoluci¨® d'un paradigma de la cultura i de la moral, al triomf definitiu del nihilisme que Nietzsche tant va repudiar: el de l'individu passiu, acomodat en l'espiral formada pel remol¨ª de la seva mateixa indol¨¨ncia, incapa? de donar-se valors vigoritzants. Marc Cresp¨ª, el protagonista de la novel¡¤la, torna a Mallorca el 1994, trenta anys despr¨¦s d'haver-ne marxat per estudiar i viure a Barcelona, on haur¨¤ reincidit en una irregular traject¨°ria com a poeta, sempre encadenada als seus fracassos amorosos. Els pares de Marc acaben de morir en un accident de tr¨¤nsit. Sol i pr¨¤cticament sense parents, Marc s'instal¡¤la a la casa paterna, a red¨®s d'un paisatge i d'una quietud que lluny de concedir-li una pau horaciana, li exalten una deriva dimission¨¤ria, com si el desgu¨¤s de la seva experi¨¨ncia vital i ideol¨°gica fos molt m¨¦s fort que qualsevol dic d'esperan?a. El relat de l'enterrament dels pares serveix per presentar el fris social del poble, que podria estar inspirat en Manacor. Enclaustrat en el seu m¨®n introspectiu, Marc desgrana els records d'infantesa, la figura del seu avi (metge, republic¨¤, exiliat), aix¨ª com la del seu pare, ep¨ªtom del ciutad¨¤ amorf. El clima general de meditaci¨® sobre la pr¨°pia exist¨¨ncia nom¨¦s es contrapunta amb algunes escaramusses que Marc protagonitza amb els seus vells amics i amb les seves aventures passionals amb dues amants.
En una escriptura on s'evidencia una gran pot¨¨ncia d'hidra verbal, d'al¨¨ l¨ªric i de domini estil¨ªstic, Un llac en flames es revela com una obra intermitent per culpa de la reiteraci¨® i la manca de dosificaci¨®. Fa l'efecte que un punt de contenci¨® i d'afinament de l'ordre intern haurien afavorit la intensitat d'una obra capa? de concentrar suggestives imatges sobre la descomposici¨® cultural i personal. Com succeeix per exemple amb el recurs al mite de Pigmali¨®, quan Caterina, una amant, buscar¨¤ en la personalitat intel¡¤lectual de Marc un contrast i un risc per a la seva vida prosaica al costat d'un marit vulgar i nom¨¦s preocupat pel patrimoni. El gir, harmonitzat amb l'est¨¨tica de l'enfonsament, ¨¦s magistral: Hilari de Cara apel¡¤lar¨¤ als ressons schopenhauerians i a la primacia de la llei del cos, i al final Caterina es desencaterinar¨¤ tot confessant-se a ella mateixa que "la simplicitat sexual gaireb¨¦ brutal del seu home li produ?a m¨¦s plaer que no Marc". Sensual, ¨¤cida, desencantada i dessacralitzadora de pretesos principis absoluts, Un llac en flames no estalvia mordacitat. Les mis¨¨ries ideol¨°giques de diverses generacions queden gravades en la corba tra?ada per uns personatges que d'esbossar mons ut¨°pics passen a confinar-se en l'esbarjo dissolt dels prost¨ªbuls, que de robar la impremta de la facultat per difondre escrits en contra del r¨¨gim franquista passen a perpetuar el seu parasitisme tot robant els diners que el pare d'una amiga t¨¦ amagats en una caixa forta. Amb Un llac en flames s'inaugura una trilogia. Plana un interrogant: amb la descripci¨® d'un m¨®n tan desesmat, d'uns protagonistes tan indolents, d'un temps tan exsang¨¹e, es podr¨¤ mantenir el tremp narratiu?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.