La hist¨°ria d'un edifici
La collita del 1895 no havia estat del tot bona a Cerdanyola. Aix¨° importava poc als estiuejants que hi pul¡¤lulaven, donat que la trilla era simplement una distracci¨® m¨¦s. La nit de l'u d'agost, un dels forasters m¨¦s il¡¤lustres de la col¨°nia estival, Enric Granados, oferia un concert al Teatre Casino del poble, propiciat pel seu amic Antoine Jeanbernat, importador dels productes Solvay, el xampany Mercier, l'Uratine Laborde i moltes altres andr¨°mines miracleres franceses i belgues. Jeanbernat, que era el marit de l'¨¤via de Josep de Togores, no va sobreviure al canvi de segle. El Casino no duraria molt m¨¦s. No havien passat deu anys d'en?¨¤ de la seva construcci¨®, sota la direcci¨® de Gaiet¨¤ Bu?gas Monrav¨¤ -autor del monument a Colom i arquitecte municipal, en funcions, de Cerdanyola-, que el flamant Casino va tancar portes. El 1905, el comprava el ric comerciant Evaristo L¨®pez i, com que Bu?gas s'havia pirat a fer les am¨¨riques, va encarregar al nebot d'aquest, Eduard M. Balcells, la reconversi¨® del teatre en habitatge privat. Balcells, hereu de l'oncle en ofici i c¨¤rrec, va fer una intervenci¨® genial que es va limitar a posar vitralls -els m¨¦s bonics de Catalunya- a les obertures i als envans, i va fer una casa de cristall, m¨¤gic i oriental, dins la carcassa de totxo del tiet.
L'antic Casino de Cerdanyola obrir¨¤ avui reconvertit en museu d'art
L'edifici modernista, amb uns vitralls espl¨¨ndids, va estar a punt d'enderrocar-se
Amb la di¨¤spora dels estiuejants cap a Sant Cugat, o m¨¦s enll¨¤ cap a la platja, entre altres coses instigada per la instauraci¨® i creixen?a de la ind¨²stria de fibrociment Uralita dels germans Roviralta, la bonica Torre L¨®pez va entrar en decad¨¨ncia, igual que la majoria de vil¡¤les del lloc. Pels voltants de 1960 va ser adquirida pels laboratoris Dom¨¨nech, fabricant del c¨¨lebre L¨¢piz Termos¨¢n. El Sr. Dom¨¨nech va sucumbir als encants dels vitralls i l'edifici, i va fer una reforma tan pragm¨¤tica com respectuosa. Trenta anys despr¨¦s, el Termos¨¢n tenia menys requesta i el laboratori va tancar. Llavors, l'Ajuntament va adquirir l'edifici mitjan?ant una empresa immobili¨¤ria. L'antic propietari, qui sap si sospitant la trista fi que planejava al vell Casino, es va endur els vitralls, una part dels quals estava fent voltes per museus d'Europa consagrats com una joia.
Paral¡¤lelament, es va planificar l'enderroc de Can Dom¨¨nech culminant aix¨ª la destrossa del modernisme local, considerat despectivament patrimoni dels fugats burgesos barcelonins. Una oportuna reivindicaci¨® popular, instigada pel grup ecologista Cerdanyola Viva i per la misteriosa i bakuniniana Plataforma per la Defensa del Patrimoni Modernista, va aixecar la llebre i les autoritats d'aquell moment, davant campanyes a la premsa i la impossibilitat de sobreconstruir al solar del laboratori, van fer marxa enrere. Unes bene?des eleccions municipals van fer la resta, amb un tripartit at¨ªpic i, sobretot, gr¨¤cies a un t¨¨cnic, savi i entusiasta, i una tinenta d'alcalde tena? que va creure en el seu projecte. En poc m¨¦s de cinc anys, i amb el vistiplau d'un alcalde charmant , s'ha restaurat l'edifici, s'ha sabut recuperar els vitralls i s'ha creat una col¡¤lecci¨® digna i coherent, que ha consolidat el poc que hi havia, amb peces de Josep Llimona, Alexandre de Riquer, Marian Burgu¨¨s, Lambert Escaler, Ismael Smith, Joan Vilatob¨¤, Josep de Togores, Manolo Hugu¨¦, Joan Rebull, Manuel Humbert, Marian Espinal, Francesc Juventeny, Joan Vila Puig, Gaiet¨¤ i Carles Bu?gas o Eduard M. Balcells, junt amb fotografies i cartells art d¨¦co i els espl¨¨ndids vitralls, que ho lliguen d'una forma espectacular. Tot s'ha fet a partir d'algunes adquisicions puntuals, de la captaci¨® de dip¨°sits i, sobretot, de donacions -la gent ¨¦s molt m¨¦s generosa del que pot semblar a primera vista si se la tracta amb defer¨¨ncia. Avui a les set de la tarda el Teatre Casino/Torre L¨®pez/Laboratori Dom¨¨nech obrir¨¤ de nou les portes, aquesta vegada per a tothom, i Cerdanyola tindr¨¤ finalment un museu d'art, disposat a reconciliar el passat -tots els passats- amb el present i el futur.
Del modernisme a l'art d¨¦co
Museu d'Art de Cerdanyola / Can Dom¨¨nech. Sant Mart¨ª, 88, Cerdanyola del Vall¨¨s
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.