Japonesisme malagueny?
Detesto l'exotisme. Mai no m'han agradat els xinesos, els japonesos ni els perses", escrivia Picasso al seu amic Guillaume Apollinaire el 1904, per l'¨¨poca en qu¨¨ s'instal¡¤lava al casalot Bateau- Lavoir de Montmartre. Un any m¨¦s tard accedia al cenacle dels germans Leo i Gertrude Stein de la rue Fleurus. "En el transcurs de la vetllada, el germ¨¤ de Gertrude Stein va ensenyar a Picasso un portfoli rere un altre amb estampes japoneses [...]. Solemne i obedient, Picasso mirava estampa rere estampa i n'escoltava les descripcions. Li va dir en veu baixa a Gertrude Stein: 'El teu germ¨¤ ¨¦s molt simp¨¤tic, per¨° com tots els americans [...], t'ensenya estampes japoneses. Moi, j'aime pas ?a, a mi no m'interessen", refereix l'escriptora a la seva Autobiografia d'Alice B. Toklas. Cal, per¨°, prendre les degudes dist¨¤ncies de la descripci¨® d'aquesta escena. En aquell moment, Gertrude feia campanya perqu¨¨ el seu germ¨¤ retir¨¦s de les parets del pis les estampes japones que col¡¤leccionava compulsivament i les substitu¨ªs per art contemporani: concretament, el de C¨¦zanne i el del mateix Picasso, que poc despr¨¦s realitzaria el c¨¨lebre retrat de Gertrude.
Amb afirmacions tan rotundes com les que precedeixen, montar una exposici¨® sobre la relaci¨® del pintor amb la iconografia japonesa sembla una gosadia, quan no una temeritat. Per¨° el cert ¨¦s que, malgrat tan contundents declaracions de principis, Picasso no es va desprendre mai de la col¡¤lecci¨® de gravats japonesos, molts dels quals de contingut er¨°tic, que va comen?ar a reunir a partir de 1911. Segurament sentia el japonesisme, introdu?t a Europa a partir de mitjan segle XIX i que acabaria fent fortuna durant el modernisme com una llosa imposada per la generaci¨® anterior. El pintor va arribar a Barcelona uns dies abans de fer 14 anys. Per l'¨¨poca, a Barcelona hi havia diversos establiments que venien objectes art¨ªstics del pa¨ªs del sol naixent, i fins i tot un autoanomenat museu al carrer de Pau Claris. Els artistes del Quatre Gats, la taverna que regia al carrer de Montsi¨® Pere Romeu, eren uns fan¨¤tics d'aquesta tend¨¨ncia, que es pot resseguir a les seves obres. Casas, Rusi?ol, Isidre Nonell o Alexandre de Riquer no s'amagaven pas d'aquesta tend¨¨ncia, que trobava a publicacions com P¨¨l i Ploma una ¨¤mplia repercussi¨®. ?s a dir que el jove artista nascut a M¨¤laga en certa manera no tenia escapat¨°ria. I encara, quan va comen?ar a fer estades a Par¨ªs, a partir de 1901, tornaria a ensopegar amb el corrent de la m¨¤ dels impressionistes, com ara Van Gogh, Gauguin o Toulouse-Lautrec. Ell admirava aquests autors, per¨° buscava la seva pr¨°pia via i aquesta no passava pel Jap¨®. Per aix¨°, el seu acostament al japonesisme durant els primers anys del segle passat, fins que no va encetar l'anomenada ¨¨poca blava, no va passar de fragmentari, i no ¨¦s cap casualitat que el cartell que va pintar l'any 1901 per a la geisha Sadayakko, els espectacles de la qual, tan a Par¨ªs com a Barcelona, embadalien els avantguardistes, qued¨¦s a mig fer.
Ara b¨¦, malgrat aix¨°, les estampes van seguir Picasso en els nombrosos canvis de domicili. I ¨¦s sorprenent fins a quin punt s¨®n presents a la s¨¨rie de gravats Suite 347, realitzada el 1968, quan l'artista s'acostava als 90 anys i ja no amagava la seva condici¨® de voyeur.
El m¨¨rit d'aquesta exposici¨® rau justament en aquest rastreig d'una passi¨® oculta, fins i tot negada, durant tota una llarga vida d'artista. Si l'art primitiu afric¨¤ o d'Oceania s¨ª que van ser referents expl¨ªcits de la seva extraordin¨¤ria producci¨®, encara que en alguna ocasi¨® tamb¨¦ ho negu¨¦s, el japonesisme va romandre ocult, com una font que pertanyia a una altra generaci¨®.
De tota manera, en una conversa amb el fot¨°graf Roberto Otero, Picasso reivindicava: "Hom pot canviar d'idea, o no? Almenys jo he canviat d'idea moltes vegades, sobre la pintura i sobre tantes altres coses...". La llibertat de l'artista, per damunt de tot.
Els tentacles del pop
A. F.
Una imatge er¨°tica japonesa va fer especial fortuna a Europa a partir de la segona meitat del segle XIX. ?s la que es reprodueix sobre aquestes ratlles: Bussejadora i pop, un gravat xilogr¨¤fic del 1814 degut a Katsushika Hokusai. L'artista japon¨¨s s'havia inspirat en la llegenda de Taishokan, una his¨°ria m¨ªtica d'una bussejadora que va rescatar del fons mar¨ª una preuada joia, pr¨¨viament robada per un drac. Per¨° al llarg del segle XVIII el drac es va convertir en pop, molt m¨¦s adaptat al medi mar¨ª, i r¨¤pidament es va carregar de connotacions er¨°tiques.
El tema de pops amena?adors al fons mar¨ª no era pas nova. V¨ªctor Hugo l'havia tocat a la seva novel¡¤la Els treballadors del mar , de 1866, i Jules Verne la reprendria a 20.000 lleg¨¹es de viatge submar¨ª (1871), en forma de calamar gegant. L'erotisme de la dona i el pop va desvetllar l'entusiasme d'altres escriptors, ferms defensors del japonesisme, com Edmond de Goncourt, Philippe Burty o Joris-Karl Huysman. I va arribar fins a Picasso, com demostra el dibuix Dona i pop , de 1903, fet sobre una targeta comercial i pertanyent a una col¡¤lecci¨® privada que ara es pot veure al Museu Picasso.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.