L'art de fer vestits
La moda ¨¦s art, agradi o no". Aix¨ª de contundent s'expressa Josep Casamartina i Parassols en el seu llibre Barcelona alta costura , que presenta una selecci¨® de peces de la col¡¤lecci¨® t¨¨xtil Antoni de Mont-palau, una euf¨°nica denominaci¨® procedent del cosmos peruchi¨¤ per designar la col¡¤lecci¨® de teixits i vestits que ell i Anna Maria Casanovas estan configurant des del 2004, que ja compta amb m¨¦s de 1.700 peces -algunes de les quals es remunten al segle XVI- que conserven a Sabadell, en una actuaci¨® que podria semblar el darrer cant del signe de la gran tradici¨® t¨¨xtil d'aquesta poblaci¨® vallesana, per¨° que, contr¨¤riament, no fa m¨¦s que recuperar-la i prestigiar-la. I ¨¦s que el gran m¨¨rit d'aquesta col¡¤lecci¨® ¨¦s que no est¨¤ feta a cops de talonari sin¨® amb apassionament, talent i criteri, amb la convicci¨® d'estar salvant un patrimoni en el darrer moment en qu¨¨ encara ¨¦s possible de fer-ho. Per aix¨° estic conven?ut que est¨¤ cridada a cr¨¦ixer i a ser reconeguda nacionalment i internacional.
En la seva forma i argument aquest llibre constitueix tot un manifest en defensa de l' Haute Couture , una manera de fer que es defin¨ª a Par¨ªs a mitjans del segle XIX i que va entrar en decad¨¨ncia a partir dels darrers anys seixanta del segle XX, quan la filosofia del maig del 68 es va anar imposant arreu del m¨®n occidental i, en conseq¨¹¨¨ncia, Europa es comen?¨¤ a deselititzar. Concretament el llibre est¨¤ centrat en el per¨ªode compr¨¨s entre el 1920 i el 1980, ¨¦s a dir des de la geometritzaci¨® pr¨°pia de l'art d¨¦co fins a la serialitzaci¨® caracter¨ªstica del pr¨ºt ¨¤ porter . Uns anys que analitzen en textos aclaridors Margarita Rivi¨¨re, Rosa M. Mart¨ª i el mateix Josep Casamartina, que s'il¡¤lustra amb la reproducci¨® d'algunes de les peces fant¨¤stiques de la col¡¤lecci¨® Antoni de Montpalau, que es complementa amb una s¨¨rie de dibuixos de les col¡¤leccions de Pedro Rodr¨ªguez i que es tanca amb un documentat diccionari dels protagonistes d'aquella ¨¨poca a casa nostra. Tota una declaraci¨® en defensa de l'artisticitat dels teixits, dels vestits i dels seus complements.
Per¨° no nom¨¦s aix¨°. Barcelona alta costura ¨¦s tamb¨¦ un al¡¤legat en favor de la no distinci¨® entre les belles arts i les arts aplicades. Hem viscut una hegemonia i una arrog¨¤ncia per part de disciplines com l'arquitectura, la pintura, l'escultura, fins i tot el cinema, considerades com a arts majors, i les pr¨¤ctiques vinculades al disseny, a l'ornament de la vida quotidiana, que sempre han estat qualificades com a menors. Una discriminaci¨® que invaliden les excepcionals fotografies de Jordi Puig que il¡¤lustren profusament aquest llibre, que posen de manifest la saviesa i el bon saber fer de tots aquells que han treballat i treballen amb els t¨¨xtils, ja sigui en la creaci¨® de teles i en l'aplicaci¨® de colors i textures o en el disseny dels patrons, que l¨°gicament reflecteixen les oscil¡¤lacions del gust de cada moment hist¨°ric.
L'art catal¨¤ sempre ha viscut els corrents que s'han gestat a Centre Europa, potser des d'una situaci¨® perif¨¨rica, per¨° molt a prop del que passava en els epicentres (Roma, Par¨ªs, Berl¨ªn). ?s evident que l'alta costura va n¨¦ixer a Par¨ªs per¨°, com Casamartina ens demostra, Barcelona no sols va tenir les seves grans figures que creaven en sintonia amb els models que dictava la capital francesa i que van aconseguir renom internacional. Tamb¨¦ va haver-hi uns/es modistos/es que treballaven en petits tallers on aplicaven el que aprenien assistint a les desfilades o reelaboraven els models que apareixien en les revistes. El cas ¨¦s que tots ells, els grans noms com Crist¨®bal Balenciaga, Pedro Rodr¨ªguez, Manuel Pertegaz, Asunci¨®n Bastida, Santa Eul¨¤lia o El Dique Flotante, i els creadors an¨°nims van realitzar unes peces de qualitat que ara podem con¨¨ixer gr¨¤cies a la feina portada a terme per Casamartina i Casanovas, que, amb la seva empenta i entusiasme, han estat capa?os d'implicar en la seva aventura a particulars que han donat a la seva col¡¤lecci¨® objectes personals, vinculats a les seves fam¨ªlies, conscients que d'aquesta manera es preservaran.
A m¨¦s de l'encert d'homologar l'alta costura amb les Belles Arts i de l'alt¨ªssima qualitat de les fotografies de Jordi Puig, cal destacar tamb¨¦ el treball editorial de compaginaci¨® i impressi¨® que converteix aquest llibre en un volum molt atractiu, que nom¨¦s podia fer alg¨² com en Josep Casamartina, cr¨ªtic i historiador de l'art, col¡¤laborador habitual d'aquestes p¨¤gines, acreditat comissari d'exposicions, nascut a Sabadell, vinculat familiarment i laboralment amb el t¨¨xtil, que coneix tots els secrets de l'ofici, que ha treballat en l'arranjament d'espais, que sap muntar i instal¡¤lar les peces de la seva col¡¤lecci¨® perqu¨¨ no siguin objectes inerts sin¨® creacions vives i perqu¨¨, com es posa de manifest, t¨¦ molt bon gust.
Barcelona alta costura . Col¡¤lecci¨® T¨¨xtil Antoni de Montpalau . Edici¨®: Josep Casamartina i Parassols. Fotografies: Jordi Puig. Textos: Margarita Rivi¨¨re, Rosa M. Mart¨ª i Ros i Josep Casamartina i Parassols. Triangle Postals SL. Barcelona, 2009
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.