La tasca d'editor
El segell Acantilado ha posat a la venda la traducci¨® d'un llibre no extraordinari de l'editor Kurt Wolff ?fet sobre la base de transcripcions d'entrevistes radiof¨°niques, records de la filla de l'editor i, en Ap¨¨ndix, la reproducci¨® de tota la correspond¨¨ncia entre ell i el seu autor de m¨¤xima categoria, Franz Kafka, valor afegit d'aquest llibre que n'assegura una bona difusi¨®, perqu¨¨ Kafka ¨¦s un misteri per ell mateix i encara ho ¨¦s m¨¦s com a producte comercial?, per¨° molt significatiu i representatiu de l'estat de coses del m¨®n editorial de fa cosa de cent anys: Kurt Wolff, Autores, libros, aventuras. Observaciones y recuerdos de un editor, seguidos de la correspondencia del autor con Franz Kafka, traducci¨® d'Isabel Garc¨ªa Ad¨¢nez, Barcelona, 2010. La figura de l'editor-intel.lectual ?de la qual queden mostres resistents en les persones, per exemple, d'Andreu Jaume (Lumen), Valeria Bergali (Min¨²scula), el mateix Jaume Vallcorba, home de gran cultura, Jordi Cornudella (Ed. 62) o Malcolm Barral (Barril & Barral)? es pot donar pr¨¤cticament per desapareguda. Les noves tecnologies faran minvar fins a extrems d'indig¨¨ncia el rol i la responsabilitat dels editors tradicionals, persones amb un criteri determinat i clar, que rebutjaven manuscrits que podrien haver-los donat molt de r¨¨dit per¨° un prestigi moral m¨¦s aviat dubt¨®s ?¨¦s el cas del mateix Wolff, que va rebutjar el manuscrit de La decad¨¨ncia d'Occident, d'Oswald Spengler, llibre que sempre s'ha venut per¨° que frega les tesis m¨¦s sospitoses del totalitarisme?, aconsellaven els autors per tal de millorar les seves produccions, creaven al seu voltant un circuit de revistes i de cenacles en qu¨¨ la cr¨ªtica acabava de consolidar el valor intel.lectual de qualsevol llibre, prove?en amb munific¨¨ncia les necessitats m¨¦s perempt¨°ries dels escriptors submergits en l'enduran?a, i encara m¨¦s funcions, invisibles avui.
L'editor-intel.lectual es pot donar gaireb¨¦ per desaparegut
Kurt Wolff, no s'oblidi, va ser el responsable de la florida dels millors autors de l'expressionisme alemany o dels seus ad lateres ?Hasenclever, Hauptmann, Pinthus, Sternheim, Trakl, Benn i Meyrink, entre altres? i va ser, com ja s'ha insinuat, l'editor m¨¦s permanent de l'obra esparsa i "m¨ªnima" de Franz Kafka: des del fabul¨®s aplec de narracions anomenat Betrachtung (Contemplaci¨®, o Meditaci¨®), fins a La col¨°nia penitenci¨¤ria, les narracions que conformen Un metge rural, La transformaci¨® (mal dita La metamorfosi), o el primer cap¨ªtol de la novel.la editada a t¨ªtol p¨°stum, El desaparegut (batejada com America per Max Brod, el marmessor de Kafka, en un acte de molta impropietat). L'exist¨¨ncia de l'editorial Kurt Wolff, afegint-hi els bons oficis dels amics de Kafka ?autor que potser no hauria publicat res en vida si no hagu¨¦s estat per aquestes felices casualitats? va permetre que l'autor de Praga es don¨¦s a con¨¨ixer almenys en els cercles redu?ts de la cultura liter¨¤ria d'expressi¨® alemanya a Centreeuropa. Va ser tan important per a la divulgaci¨® de Kafka aquesta tenacitat ?molt improductiva des del punt de vista econ¨°mic d'autor i editor? que, sense l'ajut de Wolff, Kafka potser no existiria, com es dedueix de les paraules que l'autor li va dir a l'editor arran del seu primer contacte: "Sempre li estar¨¦ m¨¦s agra?t perqu¨¨ em retorni els manuscrits que perqu¨¨ me'ls publiqui".
Wolff era un editor com, possiblement, ja no en queden al m¨®n: ¨¦s de la nissaga dels Alfred Knopf, T.S. Eliot, Manuel Altolaguirre, Andr¨¦ Schiffrin, Gaston Gallimard, Carlos Barral, i uns quants m¨¦s, tots hist¨°rics. Hi diu en aquest llibre: "Hi ha excepcions, per¨°, en general, es pot constatar el seg¨¹ent: l'¨¨xit explosiu, immediat d'un llibre sol anar de bracet amb una vida curta; si l'¨¨xit arriba havent passat els anys o les d¨¨cades, el llibre sol ser de llarga, llarga duraci¨®. En el cas de Kafka, la repercussi¨® del qual s'est¨¦n per tot el m¨®n des de despr¨¦s de la guerra, forma part, avui dia, del bagatge dels cl¨¤ssics universals, i cap escriptor del segle XX no ha exercit una m¨¦s gran influ¨¨ncia en el m¨®n de les lletres contempor¨¤nies que l'autor de Praga, que va morir jove, desconegut i en una situaci¨® prec¨¤ria". Un document imprescindible per entendre un dels per¨ªodes m¨¦s pr¨°spers, cultes i generosos de l'edici¨® europea.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.