"Cham¨¢moslle 'artista local' ao que non ¨¦ rendible r¨¢pido"
A galer¨ªa compostel¨¢ Trinta cumpre 25 anos cunha mostra de Daniel Verbis e novo espazo expositivo, agora concentrado nunha planta. Na celebraci¨®n, en setembro, non ¨¦ que houbese unha enxurrada de xente na galer¨ªa m¨¢is antiga do pa¨ªs, pero Asunta Rodr¨ªguez (Amandi, 1965) t¨®mao con humor. Nun escenario incerto, a galerista defende a necesidade dunha estratexia pol¨ªtica tam¨¦n para as artes pl¨¢sticas: "Non ¨¦ s¨® unha cuesti¨®n de di?eiro, sen¨®n de credibilidade".
Pregunta. Cumpren 25 anos con "reformas, relatos curtos e moita fe".
Resposta. Quizais os tempos, dif¨ªciles, impo?en unha nova relaci¨®n co p¨²blico. Ata agora impo?¨ªase o nadar a contracorrente e cara adiante. Agora, coa resaca, igual c¨®mpre buscar a li?a paralela ¨¢ terra e agardar pola marea benigna, sen deixar de nadar. S¨® cambiamos o formato para darlle m¨¢is intensidade. ? certo que antes houbo tempos de sobreabundancia que, lonxe de facilitar a resistencia, semellan ter desbaldido as reservas.
"Queremos visitas, e por iso ofrecemos o mesmo que en calquera outro sitio"
"Averg¨®?anme as caricaturas do oficio. O galerismo aqu¨ª ¨¦ arar e sementar"
P. O afastamento do p¨²blico xa v¨¦n de antes.
R. Si, pero esa lonxan¨ªa est¨¢se convertendo nunha corrente de opini¨®n desfavorable, nun ton reaccionario, que responde ¨¢ imaxe que proxectamos de n¨®s mesmos: di?eiro, provocaci¨®n, ¨¦xito r¨¢pido e discurso inintelixible, non vaia ser que nos collan. ? necesario reaccionar, seducir o p¨²blico, levalo ao terreo no que ti queiras estar. Po?erllo m¨¢is f¨¢cil, si, pero sen te render ¨¢s s¨²as condici¨®ns nin aos seus gustos.
P. Como recorda os comezos? De cando non hab¨ªa xesti¨®n cultural ¨¢ creaci¨®n do CGAC.
R. Tivemos a grande sorte de sermos testemu?as de todo o proceso de modernizaci¨®n e profesionalizaci¨®n do sector, pero non estra?o aqueles tempos que n¨®s criamos de escaseza. Si que sinto unha certa nostalxia pola ilusi¨®n coa que todos axudamos a mudar o noso deserto cultural. Se nalgunha ocasi¨®n estivemos xuntos, foi daquela. O impulso foi tan forte que a apertura de galer¨ªas adquiriu dimensi¨®ns envexables. O desencanto actual ¨¦ coma o aborrecemento dos nenos ante o exceso de xoguetes caros.
P. Criticou o falso "hero¨ªsmo" dos galeristas.
R. Heroico ¨¦ ser mineiro ou nai en Sud¨¢n. Respecto a mi?a profesi¨®n, pero averg¨®?anme os seus estereotipos.
P. Cales?
R. Caricaturas. Ao editor sup¨®nselle culto, e o galerista obt¨¦n respecto se ¨¦ rico, non importa se confunde prezo con valor. Falo dun feixe de exemplares no cumio da pir¨¢mide, pero o seu exemplo deslexitima o traballo do resto, que traballa en terreos m¨¢is host¨ªs e nos que o p¨²blico est¨¢ por formar. Que existan preto de vinte galer¨ªas en Galicia, algunhas en poboaci¨®ns realmente pequenas, ¨¦ algo do que nos deberiamos marabillar. Todas as s¨²as apostas, tendo en conta o contexto, son equiparables ¨¢ esixida e tan actual "internacionalidade". Diso falamos en Galicia cando falamos de galerismo. De arar e de sementar.
P. O silencio de moitas galer¨ªas ten que ver cos recurtes nas compras do CGAC ou coa proximidade de Arco?
R. Que silencio? Eu falo sen parar. Arco? Trinta est¨¢ en Art Madrid.
P. A¨ªnda non se co?ecen as condici¨®ns da feira viguesa Espazo Atl¨¢ntico, que Cultura publicitaba hai un ano como "alternativa" a Arco. Se non hai plan ¨¦ tam¨¦n culpa do sector?
R. Se unha das partes implicadas en Espazo Atl¨¢ntico realizou ben o seu traballo foron as galer¨ªas. Axudamos a sumar, convertendo a edici¨®n de 2010 nun acontecemento de repercusi¨®n en Espa?a. Ademais do negocio, a feira pretend¨ªa converterse en plataforma que apontoase galer¨ªas e artistas galegos nun entorno de igualdade con outras propostas. ? necesario que haxa plan, si, pero non ¨¦ unha cuesti¨®n s¨® de di?eiro, sen¨®n de credibilidade.
P. A turistificaci¨®n das instituci¨®ns culturais, lonxe de seren espazos compartidos, ¨¦ an¨¢loga ¨¢ crise do galerismo?
R. N¨®s importamos os modelos e fixemos os deberes, pero os nosos artistas est¨¢n igual. Ou peor, tendo en conta que agora viven en Berl¨ªn ou Nova York. ? certo que lles facilitamos unha cota de exhibici¨®n, pero a cambio de que rendibilicen a curto prazo o esforzo da promoci¨®n. Se non ¨¦ as¨ª, cham¨¢moslles "artistas locais". Temos turistas consumidores de ocio de calidade, en troques de cidad¨¢ns amantes da cultura, porque somos os primeiros en desprezar a nosa cultura e po?ela en segundo lugar. Queremos que nos visiten, e por iso lles ofrecemos o mesmo que poder¨ªan ver en calquera cidade.
P. ? vostede reaccionaria?
R. Claro que si (ri). A todo o reaccionario.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.