La responsabilitat de la ci¨¨ncia, al TNC
COPENHAGUEN
TNC (Sala Petita)
Fins al 5 de juny
Som capa?os de saber el perqu¨¨ dels nostres actes? I, sobretot, en som responsables? Copenhaguen, de Michael Frayn, intenta respondre aquestes preguntes situant sobre l'escenari els c¨¨lebres f¨ªsics Niels Bohr (Llu¨ªs Marco) i Werner Heisenberg (Pere Arquillu¨¦), l'amistat dels quals es va trencar despr¨¦s de la hist¨°rica xerrada que van mantenir el 1941 a la capital danesa. Frayn va decidir donar una segona oportunitat a la ficci¨® als dos cient¨ªfics per reconstruir una relaci¨® que gaireb¨¦ havia estat de pare-fill (Bohr va ser mestre d'Heisenberg) i clarificar la posici¨® de tots dos en el debat sobre l'¨²s de la tecnologia nuclear i la bomba at¨°mica.
Ramon Sim¨®, director del muntatge, que s'estrena avui a la Sala Petita del Teatre Nacional de Catalunya (TNC), assenyala a l'obra el conflicte entre la pura ¨¤nsia de coneixement i els interessos personals i hist¨°rics amb qu¨¨ se sol barrejar. "Hi ha un pacte t¨¤cit entre la ci¨¨ncia i el poder que ha existit sempre, des dels dissenys de maquin¨¤ria militar de Leonardo Da Vinci, per exemple, per¨° que s'incrementa molt¨ªssim a partir de la Segona Guerra Mundial, ¨¦s molt dif¨ªcil controlar les intencions", diu Sim¨®, que veu Copenhaguen com un exercici de mem¨°ria dels seus dos protagonistes.
Frayn col.loca Bohr i Heisenberg en un temps indeterminat despr¨¦s de la seva mort. En aquesta mena de llimb, els vells amics construeixen tres esbossos que s'entremesclen entre ells. Recorden la seva relaci¨® des que es van con¨¨ixer el 1924; intenten esbrinar el perqu¨¨ del distanciament definitiu en aquella reuni¨®, quan Heisenberg ja treballava per l'Alemanya nazi i poc abans que Bohr, d'origen jueu, emigr¨¦s als Estats Units, on va col¡¤laborar en el projecte de desenvolupament de la bomba at¨°mica; i parlen sobre com les seves bones intencions inicials van arribar a fer tant de mal. ?s en aquest punt on Marghrete (Rosa Renom), esposa de Bohr, t¨¦ justificada la seva pres¨¨ncia. "Ella ¨¦s la que els fa tocar de peus a terra, una mica la representant de l'espectador sobre l'escenari", apunta Sim¨®, per qui aquest personatge ¨¦s fonamental: "?s la que d¨®na sentit hum¨¤ a la discussi¨®".
Copenhaguen es va estrenar el 1998 al Royal National Theatre de Londres, on es va mantenir en cartell durant dos anys. El seu ¨¨xit es va confirmar el 2000, quan l'obra va saltar a Broadway, on va mer¨¨ixer el premi Tony; un dels molts que ha guanyat, ja que ¨¦s la pe?a m¨¦s guardonada del seu autor. La seva gran acceptaci¨® entre el p¨²blic pot sorprendre quan es posa l'atenci¨® en l'etiqueta de teatre cient¨ªfic. De fet, els protagonistes de Copenhaguen fan servir aquest m¨¨tode per estructurar els seus di¨¤legs, cosa que indueix a pensar en un llenguatge i un desenvolupament argumental pesats, per¨° que Frayn sap dotar del dinamisme suficient per parlar de coses que van m¨¦s enll¨¤: de la relaci¨® de l'individu amb el m¨®n.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.