Josep Fontana: 80 anys i nou llibre
L'historiador publica una hist¨°ria del m¨®n des de 1945 fins als indignats i la crisi de l'euro
Josep Fontana (Barcelona, 1931) fa 80 anys aquesta setmana i publica una obra monumental: Por el bien del imperio. Una historia del mundo desde 1945. Un volum amb el qual neix tamb¨¦ l'editorial Pasado i Presente, dirigida pel seu amic, Gonzalo Pont¨®n. S¨®n m¨¦s de 1.200 planes que van des de 1945, quan acaba la segona guerra mundial amb la derrota del feixisme, fins abans d'ahir. ?s a dir, des d'un moment en qu¨¨ es creia (a les dues bandes de la hist¨°ria) que s'anava cap a un m¨®n millor, fins a un avui on les conquestes estan clarament amena?ades. El 1945, Occident i Orient confiaven a aprofundir la democr¨¤cia, ampliar la llibertat, reduir la pobresa, potenciar la igualtat. El m¨®n capitalista, a trav¨¦s dels pactes; el m¨®n comunista, conven?ut que la hist¨°ria imposava aquesta direcci¨®. Tot aix¨° es trenca, diu Fontana, a primers dels setanta, quan uns i altres perden la por en descobrir que el suposat enemic que amena?ava els poderosos no tenia capacitat de vict¨°ria. Per¨° cal no confondre's: Fontana ve de Gramsci i defensa el pessimisme de la intel¡¤lig¨¨ncia i l'optimisme de la voluntat. ?s a dir; el futur no est¨¤ escrit. Les darreres paraules del llibre s¨®n clares: "El futur ¨¦s a les vostres mans".
"No hi ha un motor a la hist¨°ria humana que duu per for?a al progr¨¦s com creiem"
"Les coses estan malament, per¨° poden millorar.Si lluites i t'esforces"
"La soluci¨® que donen els governs ¨¦s menjar cada vegada menys. Aix¨ª anem cap a l'extinci¨®"
"Kennedy ¨¦s el que ha resultat ser Obama: una cosa ¨¦s la ret¨°rica; l'altra, la pol¨ªtica"
Pregunta. El llibre respon a una reflexi¨® de fons: si el 1945 un m¨®n millor era possible, com s'arriba al present?
Resposta. Despr¨¦s de la vict¨°ria sobre el feixisme, tot semblava enfocat cap a un m¨®n millor. Molta gent s'ho creu. A una banda i a una altra. Semblava que era possible i que hi havia els mitjans per fer-ho. Per qu¨¨ no s'ha fet? Aquesta era la idea original de la investigaci¨® quan vaig comen?ar, fa 15 anys. Entretant el m¨®n comen?a a trontollar i veig que hi ha un tall a la hist¨°ria que estem vivint. Es produeix als anys 70 i ¨¦s decisiu. De 1945 al 1970 encara sembla que algunes coses es van guanyant: uns certs nivells de benestar, millores socials. I llavors, la gran patacada. I la culpa no ¨¦s del petroli, ¨¦s tota la situaci¨® la que comen?a a canviar llavors. Hi ha coincid¨¨ncia en qu¨¨ aix¨° s'ha acabat. A grosso modo ho atribueixo al fet que aquest m¨®n en qu¨¨ vivim, el capitalisme, s'ha anat construint a base de negociacions, arbitrades normalment per l'Estat, i animades per les pors que els grups dominants tenien a un enemic que podia subvertir-ho tot. Aquestes pors duren fins al 1968, quan queda clar que no hi ha amenaces. A Par¨ªs es veu clar que no hi ha for?a per subvertir des de baix el sistema. A l'altra tamb¨¦ es veu, quan esclafen el moviment de Praga. Despr¨¦s dels primers 70, queda clar pels grups dominants que no hi ha un enemic que pugui engegar les coses a rodar i, en conseq¨¹¨¨ncia, comencen a dir que s'han acabat els tractes. S'ha acabat el repartiment entre els salaris mitjans i els beneficis empresarials. I, brutalment, creixen uns i baixen els altres i augmenta la desigualtat. Hi ha un tall que canvia el m¨®n i ho havia de tenir en compte.
P. Empitjoren les condicions dels m¨¦s, en benefici dels menys.
R. Sembla que s¨ª. ?s el que ens diuen: que tot aix¨° ja no es pot seguir pagant i s'ha acabat. Als Estats Units hi ha un moviment, especialment a dins del Partit Republic¨¤, de destrucci¨® de l'escola p¨²blica. I aqu¨ª tamb¨¦ sentim veus que diuen que s'ha d'acabar amb aix¨° que tota l'educaci¨® hagi de ser gratu?ta. Veiem les retallades a la sanitat. Als Estats Units s'est¨¤ intentant limitar el dret al vot, creant una mena de targeta d'identificaci¨® del votant. Per obtenir-la cal presentar, per exemple, un compte bancari. El c¨¤lcul ¨¦s que es pot aconseguir que uns cinc milions no tinguin dret a vot a les eleccions del 2012. Una quantitat superior a la difer¨¨ncia de vots de les darreres eleccions. Aix¨° discrimina vells, pobres, afroamericans... Hi ha un intent clar de fer marxa enrere en determinades conquestes. Tamb¨¦ hi ha not¨ªcies esperan?adores de moviments contraris a les restriccions de vot, reaccions, encara que m¨ªnimes, contra les restriccions sindicals o a l'avortament. Per¨° el panorama no ¨¦s el de 1945.
P. Es busca retallar l'estat del benestar o retallar l'Estat?
R. Aix¨° ¨¦s el que interessa. Amb freq¨¹¨¨ncia s¨®n moviments que comencen als Estats Units i s'estenen. El precandidat republic¨¤ Rick Perry parla de les ag¨¨ncies que vol eliminar. Entre elles, la de protecci¨® del medi ambient, perqu¨¨ interessa a les ind¨²stries contaminants. Hi ha legisladors que es reuneixen amb representants de grans empreses i pacten les coses que s'han de plantejar. I el discurs ¨¦s sempre "menys estat i m¨¦s llibertat". Els germans Koch s¨®n bilionaris que tenen empreses contaminants del carb¨® i altres. Volen menys regulaci¨®. Compren c¨¤tedres universit¨¤ries. Van fer un conveni amb una universitat de Florida per finan?ar una c¨¤tedra a condici¨® de decidir qui l'ocupa. Un d'ells ja havia intentat presentar-se a la presid¨¨ncia amb aquest programa: menys escola p¨²blica, menys sanitat, eliminar el salari m¨ªnim, que els fa nosa.
P. Vost¨¨ acaba el llibre amb una declaraci¨® d'optimisme.
R. Jo m'he mogut tota la vida amb aquell principi de Gramsci: pessimisme de la intel¡¤lig¨¨ncia i optimisme de la voluntat. Has de tenir els ulls clars per saber que la cosa est¨¤ malament, per¨° has de pensar que poden millorar. Si t'esforces. Entre les causes dels canvis hi ha el fet que una de les esperances que ten¨ªem s'ha demostrat que no era correcta: la idea que a la hist¨°ria humana hi havia una mena de motor intern que duia necess¨¤riament cap al progr¨¦s i, per tant, ten¨ªem la hist¨°ria del nostre costat. I no. Nom¨¦s s'assoleixen progressos amb la lluita. Si no lluites, no vas cap endavant sin¨® cap endarrere.
P. Al llibre diu que el 1968 va ser un mal any.
R. ?s un any que acumula esdeveniments. Hi ha Par¨ªs. ?s evident que aquells joves volien canviar el m¨®n i no sabien com fer-ho. D'altra banda, com fas la revoluci¨® si els altres tenen la policia i l'ex¨¨rcit? Amb la policia encara pots anar a cops de pedra. Amb l'ex¨¨rcit, no. La il¡¤lusi¨® que anava lligada a un proc¨¦s de transformaci¨® s'acaba quan van a la Renault, seguint la consigna d'unir estudiants i obrers, i a la Renault el sindicat del Partit Comunista fa tancar la f¨¤brica i que no entrin. All¨ª no hi havia res per tirar endavant. Els moviments estudiantils dels Estats Units creien que canviant els costums sexuals farien que la societat burgesa s'ensorr¨¦s. No anaven enlloc. Tamb¨¦ hi ha el frac¨¤s de l'intent de Praga, que no podia ser m¨¦s pac¨ªfic i moderat, de socialisme amb rostre hum¨¤. L'esclafen per por. Un dels grans factors dels desastres ¨¦s, sovint, menys la mala intenci¨® que la por insensata. Els fantasmes de la gent s¨®n els que malbaraten les coses. I la por de la URSS sobre el que est¨¤ passant a Praga demostra que no es pot tirar endavant, que aquells projectes del 1945, els somnis d'un m¨®n m¨¦s lliure, no funcionaven.
P. Els serveis secrets oscil¡¤len entre el nyap i la mentida.
R. Amb molta freq¨¹¨¨ncia foten la pota. S¨®n ignorants, tenen falses percepcions. Per exemple, el que passa a l'Iran a l'¨¨poca de Carter ¨¦s incre?ble. Diuen que no passa res, que tot ¨¦s estable, que el Xa ho controla. S'enfonsa i no se n'adonen. Hi ha l'an¨¨cdota de la reuni¨® de dirigents on un pregunta qu¨¨ ¨¦s un aiatol¡¤l¨¤ i el representant de la CIA respon: "No ho s¨¦".
P. Tamb¨¦ hi ha mentides.
R. Aix¨° ho fa menys la CIA, que ¨¦s m¨¦s realista, que els militars, que asseguren que, per exemple, la URSS t¨¦ m¨¦s m¨ªssils dels que diuen. ?s una barreja de por i d'inter¨¨s. La despesa militar ¨¦s molt important. La despesa militar des de l'11 de setembre del 2001 fins ara d¨®na xifres brutals. Amb repercussi¨® industrial.
P. I amb interessos que fan i desfan governs.
R. Hi una an¨¨cdota de Kennedy. Fa tota la campanya conven?ut de la inferioritat de m¨ªssils dels Estats Units respecte als russos. Quan arriba al poder veu que no, per¨° els militars en demanen m¨¦s, malgrat que saben que s¨®n innecessaris. I els assessors li diuen: "Si te'n demanen mil, d¨®na'n 400, si no, est¨¤s perdut". Hi ha un moment que poden destruir la Uni¨® Sovi¨¨tica tres o quatre vegades. De qu¨¨ serveix? Tot est¨¤ sobredimensionat d'una manera insensata. Reagan acaba entenent-se amb Gorbachov, per¨° quan Reagan deixa el poder, Bush pare no se'n refia ni un p¨¨l. Encara hi ha un munt de gent, molts d'ells militars, que creuen que el que fa Gorbachov ¨¦s una arg¨²cia per agafar-los desprevinguts.
P. Reagan descobreix l'absurd de la carrera nuclear veient una pel¡¤l¨ªcula.
R. Era molt estrany. Una de les coses m¨¦s interessants ¨¦s llegir els seus diaris (millor que les mem¨°ries). All¨ª explica que li diuen que els russos temen que els vulgui atacar i es queda tot estranyat. I pregunta: "Per qu¨¨ els haur¨ªem d'atacar? Qu¨¨ tenen que nosaltres podr¨ªem voler?".
P. Els militars s¨ª volien atacar.
R. Els militars sempre en volen m¨¦s. Els uns i els altres. Els de la Uni¨® Sovi¨¨tica, d'alguna manera, els frena Jruschov, quan s'adona que els submarins nuclears canvien les regles de joc. Les instal¡¤lacions s¨®n localitzables, els submarins s¨®n imprevisibles i permeten una resposta. Aix¨° fa in¨²tils moltes altres coses. En general tenen un paper sinistre. Afortunadament no arriben a tenir mai gaire poder pol¨ªtic. Kennedy es va adonar que tot all¨° era una bogeria.
P. Un general volia atacar la Uni¨® Sovi¨¨tica, malgrat que supos¨¦s 70 milions d'americans morts. "Si queden dos americans i un rus, ja hem guanyat", diu.
R. S¨ª, s¨ª. Li van dir que caldria procurar que els americans supervivents fossin home i dona.
P. El llibre parla de "capitalisme realment existent".
R. Cito una directiva del Departament d'Educaci¨® de Texas que diu que "capitalisme" ¨¦s una paraula amb connotacions estranyes i recomana substituir-la per l'expressi¨® "sistema de lliure empresa". En parlar del "capitalisme realment existent" hi ha l'intent d'explicar que no hi ha una cosa uniforme i monol¨ªtica que anomenar¨ªem capitalisme, sin¨® que el capitalisme canvia. Es pot aconseguir que entri en una etapa de pactes i concessions, per¨° existeixen formes salvatges i desbocades que condueixen a una explotaci¨® il¡¤limitada. Ara estem en una situaci¨® de capitalisme salvatge a tot arreu.
P. Amb l'amena?a d'una ¨¨poca de regressi¨® i obscurantisme?
R. Com a m¨ªnim, aix¨° sembla. Les coses van mal dades, la gent s'espanta i les ovelles demanen protecci¨® al llop. I s'acaba votant, com passar¨¤ el dia 20, a gent que perjudicar¨¤ els mateixos que els han votat. Els cinc milions de parats d'aquest pa¨ªs, qu¨¨ poden esperar del PP? No ¨¦s que puguin esperar molt de l'altra banda, per¨° menys del PP. I molts el votaran.
P. El llibre critica l'austeritat com a cam¨ª per sortir de la crisi.
R. Ho diu molta gent. Ho diu Stiglitz, Krugman, que no ¨¦s cap roig. El seu darrer article ja deia que si un pa¨ªs t¨¦ dificultats pressupost¨¤ries nom¨¦s cal obligar-lo a reduir despesa, aix¨ª hi haur¨¤ menys producci¨® i menys ingressos. El desastre. Els governs ho accepten. La soluci¨® que ens donen ¨¦s menjar cada vegada una mica menys. Evidentment, aix¨ª s'arriba a l'extinci¨®.
P. La imatge de Jruschov no ¨¦s l'habitual.
R. Ell, durant l'estalinisme, fa la feina bruta, com tothom. Per¨° quan arriba al poder s'ho creu. ?s el primer que no mata. Ni empresona. Els que conspiren contra ell, un l'envia a una central el¨¨ctrica als Urals i a Molotov el fa ambaixador a Mong¨°lia, per¨° no van a la pres¨®. T¨¦ la idea que cal canvia la societat, potenciar el creixement econ¨°mic, d'una manera una mica ut¨°pica que recorda els anarquistes del congr¨¦s de Saragossa que creien que la gent podia viure feli? als pobles i que si alg¨² emprenyava, se'l portava a un altre poble perqu¨¨ es cur¨¦s de la malaltia. ?s el primer que comen?a a afluixar una mica en mat¨¨ria de censura. S'ho creu.
P. A l'altra banda, Kennedy ¨¦s, diu vost¨¨, "un frau".
R. Kennedy ¨¦s, una mica, el que ha resultat ser Obama. Una cosa ¨¦s la ret¨°rica i una altra la pol¨ªtica. Part del m¨¨rit de Kennedy ¨¦s de qui li escriu els discursos. Kennedy t¨¦ la virtut de presentar horitzons nous, per¨° quan arriba l'hora dels canvis, no en fa gaires. Obama, tampoc. Obama ¨¦s, per ara, qui ha aconseguit m¨¦s aportacions d'empreses financeres i bancs. Vol dir que s'ha acomodat al que calia. Aix¨° no vol dir que els altres no puguin ser pitjors. D'aqu¨ª la meva debilitat per Johnson que, almenys, intenta canvia coses. Els dem¨°crates havien viscut sota l'ombra de Roosevelt, que havia fet molts canvis. Johnson ¨¦s l'¨²ltim. Intenta establir un sistema d'assegurances m¨¨diques, per¨° li tallen; Johnson ¨¦s el que fa m¨¦s coses: en drets civils, en lluita contra la pobresa, respecte als negres. Estava en els seus or¨ªgens. Havia estat mestre a Texas, amb fills de mexicans i t¨¦ sensibilitat social. El problema ¨¦s que es va empantanar amb la guerra del Vietnam. Va fer molt m¨¦s que Kennedy. Les coses comencen a canviar una mica amb Carter, que deixa penjats els sindicats, i definitivament amb Reagan.
P. El que s¨ª que va deixar al 1968 s¨®n canvis culturals.
R. Hi ha canvis importants. L'ecologisme neix aleshores. Hi ha coses que no tornaran a ser iguals i s¨®n guanys. El feminisme, nom¨¦s a Occident. Per¨° tamb¨¦ comen?a el moviment contrari. Alguns comencen a denunciar que aquestes reivindicacions afecten la llibertat d'empresa. Es denuncien els enemics de la lliure empresa: les universitats, els intel¡¤lectuals, les revistes d'art. I demanen mesures. En paral¡¤lel, miren els sindicats i diuen: "N'hem d'aprendre. Ells s'uneixen; nosaltres, tamb¨¦. Hem de lluitar pol¨ªticament contra aquests". S'agrupen els empresaris i promouen disposicions. La darrera, que es puguin fer donacions als pol¨ªtics sense declarar la proced¨¨ncia del diner. Aix¨° comen?a als 70. Es tracta de canviar les coses a fons. Veurem qui guanya.
30 llibres, 300 articles
1931: Neix el 20 de novembre. "Em marca la Rep¨²blica; la primera vegada que veig la bandera mon¨¤rquica (en d¨¨iem aix¨ª) ¨¦s el gener de 1939, a Valldoreix. Entra un moro, ens fa obrir els armaris per emportar-se el que li sembla i a fora hi ha tropes amb la bandera".
1951: Estudia Filosofia i Lletres. Quan no ajudava en el negoci familiar de llibreters de vell, s'esmunyia cap a les classes clandestines de Ferran Soldevila als Estudis Universitaris Catalans. A la facultat, trobar¨¤ de professor Jaume Vicens Vives.
1956-1958: Es llicencia (1956) amb una tesi sobre el segle XVII i se'n va a treballar a Liverpool de lector de la School of Hispanic Studies. Coneixen?a i amistat all¨¤ amb John Lynch. "Vaig parlar amb Vicens Vives del meu projecte de tesi doctoral i em digu¨¦ que an¨¦s a veure Pierre Vilar. Com que a Liverpool es viatjava en tren, paro a Par¨ªs per visitar Vilar". Una amistat i una influ¨¨ncia que no desapareixer¨¤ mai m¨¦s. Quan torna a Barcelona, Vicens Vives se l'enduu com a professor associat a la seva c¨¤tedra d'Hist¨°ria Econ¨°mica, on treballar¨¤ amb un altre deixeble avantatjat, Jordi Nadal.
1960: Mor Vicens Vives, que havia de dirigir-li la tesi doctoral. Ingressa al PSUC.
1965-1968: Expulsat de la universitat per la seva activitat pol¨ªtica, com el seu amic Manuel Sacrist¨¢n (1965). Feines de redacci¨® per a l'enciclop¨¨dia Larousse. Professor agregat a la nova Universitat Aut¨°noma de Barcelona (UAB, 1968).
1971: Publica una versi¨® molt modificada de la seva tesi: La quiebra de la monarqu¨ªa absoluta 1814-1820, on explora novedosament les relacions entre el sistema pol¨ªtic de l'antic r¨¨gim espanyol i els seus fonaments financers.
1973-1980: Catedr¨¤tic d'Hist¨°ria Econ¨°mica de la Universitat de Val¨¨ncia, que deixar¨¤ el 1976 per passar a catedr¨¤tic de la UAB. Edita els seus estudis m¨¦s especialitzats sobre la hisenda espanyola: Hacienda y Estado en la crisis del Antiguo R¨¦gimen Espa?ol, 1823-1833 (1973) i La Hacienda en la historia de Espa?a (1980), entre d'altres. Tamb¨¦ els primers llibre de reflexi¨® sobre l'ofici: Historia: An¨¢lisis del pasado y proyecto social (1982).
1990-2010: Passa a exercir a la nova Universitat Pompeu Fabra. Crea i dirigeix, el 1992, l'Institut d'Hist¨°ria Jaume Vicens Vives, al qual d¨®na la major part de la seva immensa biblioteca. Productivitat creixent; cada cop m¨¦s reflexiu sobre la tasca de l'historiador: La historia despu¨¦s del fin de la historia (1992).
2011: Compleix 80 anys. Publica Por el bien del imperio. Una historia del mundo desde 1945, que li ha comportat 15 anys de treball. En total, ha publicat fins ara 30 llibres, 125 cap¨ªtols en llibres d'altri, 300 articles i 120 pr¨°legs i estudis introductoris.
Informaci¨® elaborada amb la col¡¤laboraci¨® de Gonzalo Pont¨®n, llicenciat en Hist¨°ria i fundador de les editorials Cr¨ªtica i Pasado & Presente, on Fontana ha publicat la major part de la seva obra.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.