Fer volar un piano
L¡¯il¡¤lusionista Josep Maria Ll¨¤cer ha dedicat la vida a vendre i fabricar m¨¤gia
Any 1985. A Scala Barcelona, un piano i el seu pianista flotaven i feien tombarelles a l¡¯aire. Qui va fer que aix¨° fos possible va ser Josep Maria Ll¨¤cer i el seu enginy mec¨¤nic per a la levitaci¨®. Tamb¨¦ eren seus mecanismes que feien apar¨¨ixer un tigre en una g¨¤bia que segons abans ocupava una senyoreta o aconseguien que dos cavalls s¡¯esva?ssin. Ll¨¤cer va subministrar altres engranatges per a mist¨¨riques levitacions. Potser la m¨¦s singular va ser la que va permetre al mag Ant¨®n que una imatge de l¡¯ap¨°stol s¡¯enlair¨¦s davant la catedral de Santiago de Compostela en un any jacobeu. Per aconseguir-ho cal ser un bon artes¨¤ de miracles. La prova ¨¦s que quan el piano volador va viatjar a la Scala del Meli¨¢ a Madrid i uns operaris ignorants van polir el ressort¡aquella nit el piano va caure.
Aquesta ha estat una de les facetes de Josep Maria Ll¨¤cer (73 anys). Per¨° des dels nou ha habitat d¡¯una manera o altra el m¨®n de la m¨¤gia. Com a preco? mag infantil de la m¨¤ de Bucheli, com a col¡¤leccionista, com a autor de llibres, com a distribu?dor de jocs o propietari de la botiga Selecciones M¨¢gicas de Barcelona. Per aix¨°, amb tot mereixement, el Mag Gerard li ha dedicat un article a la revista Maese Coral, una publicaci¨® dedicada a investigar la hist¨°ria de l¡¯il¡¤lusionisme. El 2021, el Festiva Li-Chang de Badalona li va rendir un homenatge per, entre altres motius, estar sempre obert a ensenyar als mags que se li acosten. Una cordialitat que gaudeixes si el visites a la botiga, sobretot ara que deixa la gesti¨® del dia a dia al seu fill Christian.
T¨¦ la col¡¤lecci¨® i els arxius del f¨ªsic, director de l¡¯Escuela Radio Maym¨® i mag... Fernando Maym¨®. Tamb¨¦ una part de la col¡¤lecci¨® de l¡¯il¡¤lusionista Roca. ¡°Roca tenia centenars d?aut¨°mats que lamentablement s?han perdut, menys aquest Rasput¨ªn¡±. I el mostra a la paret de la part del darrere de la botiga on pengen algunes peces de la seva col¡¤lecci¨® de cartells i fotos. A la seva llibreria dom¨¨stica, explica, hi ha una edici¨® de principis del segle passat de The Discoverie of Witchcraft, una obra de Reginald Scott del 1584 que, per combatre la creen?a en la bruixeria, detalla alguns trucs que feien servir les fetilleres. T¨¦ un exemplar de la primera edici¨® del Minguet (1733), el primer llibre espanyol sobre m¨¤gia, i d¡¯altres posteriors, ¡°algunes pirates¡±. Una ¨¤nima de bibli¨°fil que amb prou feines ofereix llibres a la seva botiga. ¡°Tinc alguns t¨ªtols sobre hist¨°ria de la m¨¤gia i majorit¨¤riament en angl¨¨s. Ja no es venen. Els llibres sobre rutines i trucs han estat despla?ats pels tutorials a internet, els audiovisuals¡±.
Ll¨¤cer t¨¦ la seva pr¨°pia bibliografia: un llibre amb 53 trucs amb el fals polze, un altre sobre el maneig de gobelets i ¨¦s coautor d¡¯un tercer, Magia con palomas. El curr¨ªculum m¨¤gic de Ll¨¤cer ¨¦s quilom¨¨tric. Assessoria i equipaments en espectacles teatrals, per a parcs d¡¯atraccions o el cinema (les espases de Mar i Cel, La Bella i la B¨¨stia, Port Aventura, un truc per a la gala dels Goya o atrezzo per a l¡¯¨²ltim film de Fernando Colomo), subministrament d¡¯efectes a grans mags, etc¨¨tera El comer? de la m¨¤gia, per¨°, ha patit grans transformacions. Ll¨¤cer recorda els temps en qu¨¨ cada any anava a una fira londinenca i amb una altra gran botiga internacional, la de Ron McMillan, no es venien les seves novetats respectives¡se les intercanviaven. Fabricaven tant les grans il¡¤lusions com els jocs petits. ¡°Vam vendre milers Matx Box, una pe?a de metall que cap espectador no pot travessar amb una agulla, ¨²nicament el mag. Del cotxet de Sime¨®n Morlas que endevina una carta i del que en f¨¨iem una versi¨® en metacrilat transparent vam arribar a vendre¡¯n 30.000 a tot el m¨®n. Scalextric no volia vendre¡¯ns les rodes perqu¨¨ creia que copiar¨ªem els seus cotxes. Morlas em va dir que deix¨¦s de pagar-li els drets d¡¯autor perqu¨¨ ja havia cobrat m¨¦s que suficient. Aleshores es respectaven els drets i les exclusives. Quan va comen?ar la pirateria, uns quants distribu?dors internacionals vam organitzar un comit¨¨ per defensar-nos. Va ser un frac¨¤s. Als Estats Units, quan els comerciants honestos veien apar¨¨ixer a la fira d¡¯un congr¨¦s un intr¨²s, abandonaven el certamen... per¨° aquest tipus de pressi¨® va durar poc perqu¨¨, a l¡¯hora de la veritat, deixaven tot el mercat a aquests botiguers sense moral¡±. Ll¨¤cer ha patit la pirateria a la seva pr¨°pia botiga. ¡°Un senyor venia cada setmana i quan jo era a la rebotiga prenia mesures d¡¯una caixa ziga-zaga que tenia exposada per copiar-la¡±.
¡°Ara el mercat est¨¤ dominat per la Xina que rebenta preus a costa de la qualitat. Jo treballo b¨¤sicament amb tres distribu?dors que, alhora, encarreguen la producci¨® a la Xina, per¨° procuren negociar compromisos sobre la qualitat. Les grans il¡¤lusions ja les fabriquen els mags, per¨° la mis¨¨ria s¡¯ha instal¡¤lat en aquest art. Ja no hi ha cabarets o varietats. Queden les convencions d¡¯empresa i les BBC (casaments, batejos i comunions). M¡¯han parlat del caixet de moltes BBC o de la taquilla a sales petites i no entenc com el mag pot sobreviure. I ¨°bviament, no pot invertir en el seu espectacle¡±. A la botiga del carrer Enamorats ¨Cuna altra cosa, ¨¦s el comer? en l¨ªnia¨C, explica, principalment es venen baralles. Ll¨¤cer creu que en el m¨®n professional s¡¯ha perdut entusiasme. ¡°Veig massa il¡¤lusionistes sense il¡¤lusi¨®. Per ser mag cal ser artista, tenir formaci¨® teatral, crear un relat quan ets a l¡¯escenari. A m¨¦s, la tecnologia que ens envolta ha perjudicat el misteri. ?s curi¨®s, per¨° els millors clients ara s¨®n els bons aficionats que saben apreciar la bellesa d¡¯un objecte, d¡¯una rutina¡±. Ll¨¤cer es jubila aquest mes de gener i deixa la botiga al seu fill que, diu, alberga idees pr¨°pies. Ell hi anir¨¤ els matins per trobar-se amb amics, xerrar, penjar a la seva p¨¤gina web v¨ªdeos sobre la bella hist¨°ria de la m¨¤gia i els seus mags... de la qual forma part.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.