¡®Aterratge¡¯, d¡¯Eva Piquer: Una novel¡¤la sobre la superviv¨¨ncia
No ¨¦s una novel¡¤la sobre el dol i la p¨¨rdua, tot i que, evidentment, aquestes dues experi¨¨ncies hi s¨®n al rerefons, sin¨® una novel¡¤la sobre la superviv¨¨ncia, experi¨¨ncia que est¨¤ sempre acompanyada pel sentiment de culpa
Sobreviure no ¨¦s f¨¤cil. Sobreviure ¨¦s, a m¨¦s a m¨¦s, una feina solit¨¤ria. ¡°La nostra superviv¨¨ncia no ha pogut ser una feina d¡¯equip. ?s un proc¨¦s que anem fent cadasc¨² a la seva¡±, escriu Eva Piquer, que, despr¨¦s de dues d¨¨cades, torna a la narrativa amb Aterratge, una novel¡¤la constru??da a partir de tres plans narratius completament diferents entre ells pel que fa al g¨¨nere i el llenguatge, per¨° agermanats per la idea de superviv¨¨ncia. Perqu¨¨, en efecte, Aterratge no ¨¦s una novel¡¤la sobre el dol i la p¨¨rdua, tot i que, evidentment, aquestes dues experi¨¨ncies hi s¨®n al rerefons. ?s, en canvi, una novel¡¤la sobre la superviv¨¨ncia, experi¨¨ncia que, com va escriure Primo Levi, est¨¤ sempre acompanyada pel sentiment de culpa. L¡¯escriptor itali¨¤ va sobreviure a Auschwitz, per¨° no a la culpa, que el va perseguir fins al darrer dia: l¡¯11 d¡¯abril de 1987 es llev¨¤ la vida a la seva casa de Tor¨ª.
A Aterratge, la superviv¨¨ncia no ¨¦s nom¨¦s un fet, sin¨® tamb¨¦ un lloc on arribar: all¨¤ on s¡¯assumeix que hom ha sobreviscut sense sentir-se culpable per haver-ho fet. I ¨¦s aqu¨ª on pren for?a el concepte d¡¯aterratge: aterrar ¨¦s assumir i encaixar el nou estatus de supervivent. ¡°Provo d¡¯encaixar en la vida normal i sempre n¡¯acabo fugint, diu el fot¨°graf sud-afric¨¤ Kevin Carter en la veu i el cos d¡¯un actor al Teatre Nacional¡±, escriu Piquer, que com Carter sap que la guerra ¡°te l¡¯emportes posada i no hi ha manera de deixar-la enrere¡±. S¡¯ha d¡¯aprendre a conviure amb ella. Carter no ho va aconseguir. Com Levi, tamb¨¦ es llev¨¤ la vida. La protagonista de la novel¡¤la, transsumpte de l¡¯autora, en canvi, apr¨¨n a fer-ho.
Ella viu tamb¨¦ la seva guerra ¡ªla p¨¨rdua d¡¯un ¨¦sser estimat¡ª tot i que mai fa servir aquest terme, sin¨® que amaga la p¨¨rdua i la malaltia que l¡¯ha provocada darrere de dues paraules: ¡°Tot all¨°¡±. Alhora, fa servir l¡¯analogia per poder narrar l¡¯experi¨¨ncia de la superviv¨¨ncia. ¡°Cada accident sembla excepcional quan n¡¯ets el protagonista¡±, per¨°, en veritat, l¡¯element excepcional ¨¦s residual. I no nom¨¦s aix¨°: necessitem veure¡¯ns en l¡¯altre per entendre all¨° que hem viscut i que estem vivint. Per aix¨° la novel¡¤la est¨¤ constru?da a partir de tres narracions que s¡¯intercalen: per un costat, tenim la narraci¨® en primera persona de la protagonista que, entre la confessi¨® i l¡¯assaig, narra i reflexiona sobre l¡¯experi¨¨ncia de la superviv¨¨ncia. Per l¡¯altra, el relat del viatge de la protagonista a Isl¨¤ndia per fotografiar la carcassa d¡¯un avi¨® que va caure a la platja de S¨®lheimasandur el 1973. Entremig, el relat fred i objectiu de l¡¯accident que fa Gregory Fletcher, el pilot de l¡¯avi¨® sinistrat.
Aquest tercer relat serveix com a frontissa entre el relat del viatge a Isl¨¤ndia, punt d¡¯inflexi¨® per a la protagonista, i el text de car¨¤cter m¨¦s assag¨ªstic, i tamb¨¦ ¨¦s el mirall on la protagonista es veu reflectida: ella es mira en Fletcher i tamb¨¦ en la seva prosa. Dues maneres d¡¯explicar l¡¯experi¨¨ncia de la superviv¨¨ncia a les quals se n¡¯afegeixen d¡¯altres: les lectures de la protagonista omplen les seves reflexions com una exploraci¨® del llenguatge que busca trobar sentit al fet de ser un supervivent. Piquer ens recorda que sobreviure ¨¦s convertir-se per a un mateix i per a la resta en un supervivent. Com assumir aquesta nova identitat? Etiquetes a banda, Aterratge fuig de la burda introspecci¨® i de l¡¯autoreferencialitat m¨¦s egoc¨¨ntrica per plantejar una reflexi¨® sobre la superviv¨¨ncia com a experi¨¨ncia ¨ªntima i col¡¤lectiva.
Aterratge?
Club Editor, 2023
160 p¨¤gines. 17,95 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.