¡®Una nit¡¯, de Dom¨¨nec Guans¨¦: Els sotracs de l¡¯¨¤nima
L¡¯obra t¨¦ la gr¨¤cia de sintetitzar, en poc m¨¦s de cent p¨¤gines, molts dels motius associats a les novel¡¤les que expliquen passions est¨¨rils
D¡¯en?¨¤ de Tolstoi, l¡¯an¨¤lisi de les passions ha servit per explorar l¡¯¨¤nima humana. La tensi¨® provocada per una passi¨® intensa, especialment quan no ¨¦s corresposta, ha estat una de les vies m¨¦s f¨¨rtils per furgar en les possibilitats de con¨¨ixer-se un mateix, ja sigui a trav¨¦s de la descoberta de l¡¯altre/a, ja sigui a trav¨¦s de la projecci¨® d¡¯uns desitjos i unes imatges mudables, volubles com la vida.
Seguint el model de la novel¡¤la psicol¨°gica, Una nit, de Dom¨¨nec Guans¨¦, t¨¦ la gr¨¤cia de sintetitzar, en poc m¨¦s de cent p¨¤gines, molts dels motius associats a les novel¡¤les que expliquen passions est¨¨rils. Ho fa centrant-se en un personatge esquerp, encongit davant la iniciativa i la capacitat de seducci¨® d¡¯una ¡°noia moderna¡± ¡ªuna noia que, el 1935, any en qu¨¨ es public¨¤ el llibre, era el resultat de l¡¯educaci¨® liberal promoguda per la Rep¨²blica.
?s un relat intens, complex i intel¡¤ligent sobre els sotracs de l¡¯¨¤nima humana i els abismes insondables del jo
Com anticipa el t¨ªtol, la narraci¨® t¨¦ lloc en el curs d¡¯una nit. El jove Maurici Pomerola, estudiant a dispesa, rep una carta amb ¡°lletra de col¡¤legiala¡± que l¡¯insta a assistir a la vetlla d¡¯Aur¨¨lia, la noia de qui havia estat enamorat. Entre el vespre i l¡¯endem¨¤ al migdia, Pomerola recorda la relaci¨® que va tenir amb la jove ¡ªfilla del professor que el preparava per accedir a l¡¯Escola d¡¯Enginyers¡ª i reviu, comm¨°s, la fascinaci¨® que li provoc¨¤.
La ficci¨®, que ¨¦s narrada pel mateix Pomerola, se centra en la tensi¨® entre els efectes que la passi¨® li provoca i la contenci¨® emocional amb qu¨¨ aquesta ¨¦s expressada, una contenci¨® que la narraci¨® posa al descobert. Guans¨¦ ¨¦s h¨¤bil a l¡¯hora de contrastar el record ¡ªprec¨ªs i obsessiu¡ª de Pomerola amb la manera com els personatges el veuen a ell i a la morta. Al llarg de la novel¡¤la, els di¨¤legs, breus i incisius com un pizzicato, afegeixen ritme narratiu i introdueixen girs en els punts de vista sobre qui va ser Aur¨¨lia.
Una nit condensa tota una s¨¨rie de temes heretats del romanticisme i del decadentisme finisecular i els afina tot endinsant-se, com apunta Isarch en el pr¨°leg, en ¡°el cam¨ª cap a la modernitat¡±. Pomerola t¨¦ un temperament rom¨¤ntic com el V¨¤ssia de La sonata a Kreutzer, de Lev Tolstoi, i sospita de les possibilitats encobridores que t¨¦ la m¨²sica a l¡¯hora de fer aflorar relacions il¡¤l¨ªcites. Com la protagonista de Vint-i-quatre hores en la vida d¡¯una dona, de Stefan Zweig, t¨¦ una ¡°consci¨¨ncia l¨²cida, terriblement l¨²cida¡± que li permet entendre-ho tot i, a la vegada, no entendre res. I com les germanes protagonistes de Nocturn, de Frank Swinnerton, i de moltes novel¡¤les de M. Teresa Vernet, es debat entre dos models d¡¯amor, l¡¯ideal i el passional. En l¡¯educaci¨® sentimental de Pomerola, per¨°, hi pesa el decadentisme, sobretot en la concepci¨® de l¡¯amor com a dolor que enalteix i purifica.
Com en moltes novel¡¤les simb¨°liques, el sentiment amor¨®s ¨¦s intensificat per una s¨¨rie de suggestions sonores i visuals. A Una nit l¡¯atmosfera asfixiant i fosca de la cambra mortu¨°ria altera els sentits, evocant la ¡°vida invisible, impalpable, fantasm¨¤tica¡± de la difunta, en oposici¨® amb l¡¯espai di¨¤fan, clar i primaveral del cementiri on t¨¦ lloc l¡¯enterrament. Als sanglots i plors de la nit s¡¯oposa l¡¯¡±olor forta de vida¡± de les roses i el mar de l¡¯endem¨¤. Aquests contrastos, que contribueixen a la creaci¨® d¡¯un ambient enrarit, s¡¯associen a la incapacitat del personatge de transcendir el record. ¡°[S]¨®c presoner del m¨¦s fal¡¤la? subjectivisme¡±, reconeix.
Una nit ¨¦s plena de detalls que mostren la per¨ªcia narrativa de Guans¨¦. Les observacions que fa el narrador sobre els ulls i la veu d¡¯Aur¨¨lia (i, despr¨¦s, de la seva germana Joana), la refer¨¨ncia a l¡¯¡±ala fin¨ªssima¡± que li frega el rostre durant la vetlla, o l¡¯al¡¤lusi¨® a la tremolor de la m¨¤ sobre el pit de Joana creen moments de gran intensitat emotiva. Focalitzades en l¡¯objecte de desig, aquestes imatges formen part d¡¯un proc¨¦s de desdoblament m¨²ltiple, que implica canvis de percepci¨® en el narrador (Pomerola), en l¡¯objecte de la seva passi¨® (Aur¨¨lia) i en el doble d¡¯aquesta (Joana). El narrador, l¨²cidament, s¡¯hi refereix: ¡°tothom ¨¦s multiforme [...] canvia de forma, com les muntanyes, segons el punt de vista des d¡¯on ¨¦s esguardat¡±. Una nit ¨¦s, sens dubte, un relat intens, complex i intel¡¤ligent sobre els sotracs de l¡¯¨¤nima humana i els abismes insondables del jo.
Una nit ?
Adesiara, 2022
140 p¨¤gines. 15 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.