¡®Una hora curta¡¯, de Jaume Subirana: Discreta perfecci¨®
Els poemes de Subirana s¨®n en general m¨¦s aviat breus, i fan l¡¯efecte d¡¯haver estat treballats intensament fins a assolir el punt just entre la fredor i l¡¯emoci¨®
Jaume Subirana (Barcelona, 1963) ha publicat, entre moltes altres coses, set reculls de poesia. Del conjunt de poemes, ara n¡¯ha extret 61 i, amb un d¡¯in¨¨dit de propina, n¡¯ha fet un llibre nou. No es tracta d¡¯una antologia com les que se solen fer, seguint l¡¯ordre cronol¨°gic. El recurs de presentar els poemes segons l¡¯ordre alfab¨¨tic dels t¨ªtols fa que textos escrits al llarg de gaireb¨¦ quaranta anys apareguin en un mateix pla de significats i entaulin un nou di¨¤leg amb el lector.
Hi ha autors que evolucionen, altres que involucionen, i alguns, pocs, que es mantenen sempre en una perfecci¨® discreta. Discreta en un sentit antic. Una de les accepcions que l¡¯Alcover-Moll ofereix de l¡¯adjectiu discret ¨¦s: ¡°Que t¨¦ la facultat de distingir el b¨¦ del mal, all¨° que conv¨¦ del que no conv¨¦; retingut en paraules i accions, que no fa ni diu m¨¦s que all¨° que conv¨¦ fer o dir.¡±. Aix¨° es pot molt ben aplicar, a tall de judici cr¨ªtic, a la manera que t¨¦ Subirana d¡¯entendre i cultivar la poesia.
La seva feina po¨¨tica, no est¨¤ de m¨¦s remarcar-ho, va m¨¦s enll¨¤ de l¡¯obra pr¨°pia. Ens ha ofert algunes traduccions, entre altres, de Billy Collins, considerat el poeta m¨¦s popular d¡¯Am¨¨rica; del premi Nobel irland¨¨s Seamus Hea?ney; de Ted Kooser, que fa ¡°una poesia de petites i velles hist¨°ries¡±; l¡¯elecci¨® d¡¯aquests autors alguna cosa diu sobre el que trobarem en els llibres de Subirana. Tamb¨¦ s¡¯ha dedicat a l¡¯estudi de la vida i l¡¯obra de Josep Carner, notablement en L¡¯exili del mite (1945-1970) (Edicions 62, 2000). Hi ha un primer exili del pr¨ªncep dels poetes, que comen?a el 1921, quan se¡¯n va anar a fer de c¨°nsol d¡¯Espanya. ?s al bell mig d¡¯aquesta etapa que se situa el poema ¡®Jon¨¤s a la Garona¡¯: Subirana imagina, i se non ¨¨ vero, ¨¨ ben trovato, que la idea germinal del Nab¨ª li va venir a Carner durant una estada a la Proven?a el 1933, concretament en una visita a la catedral de Sant Just i Sant Pastor, a Narbona, on hi ha representada l¡¯escena del profeta llan?at a mar i despr¨¦s sortint de la boca del peix: ¡°Potser en faci un poema, amb el peix i les fulles / i sant Just i l¡¯estela finament treballada, / amb el quadrat en blanc i l¡¯aigua enterbolida / i el silenci de D¨¦u en la nau a les fosques¡±. Ve a ser, encara que no ho pretengui, un complement a la teoria de l¡¯ham po¨¨tic de Carner: rere l¡¯aparici¨® sobtada d¡¯un vers donat pot haver-hi una imatge que hauria restat en la mem¨°ria i un dia n¡¯emergeix.
Els poemes de Subirana s¨®n en general m¨¦s aviat breus, i fan l¡¯efecte d¡¯haver estat treballats intensament fins a assolir el punt just entre la fredor i l¡¯emoci¨®. En l¡¯ep¨ªleg, despr¨¦s de fer-ne un paral¡¤lelisme de l¡¯escriptura amb la m¨²sica de jazz, afirma que ¡°per mi la poesia ¨¦s clara i humil i juganera, inventa i revisita, i s¡¯atura a un pas de sentits que intueix m¨¦s que no pas discerneix¡±. El poeta vindria a ser com el protagonista del ¡®Retrat d¡¯infant que pinta¡¯, que juga amb paper i llapis de colors, fins que, davant tot el que veu per la finestra, s¡¯atura, ¡°s¡¯asseu damunt dels llapis i mira, mira, mira¡±. El poeta fa el retrat d¡¯un instant o d¡¯una perip¨¨cia, amb tota la precisi¨® de qu¨¨ ¨¦s capa?; per¨°, conscient dels l¨ªmits del seu ofici, es conforma amb la contemplacio i s¡¯inhibeix de cercar una explicaci¨® definitiva a la vida i encara menys cap consolaci¨®.
Ni de bon tros ¨¦s cap retret a aquesta antologia, per¨° set llibres, seixanta anys, ¨¦s un bon moment per comen?ar a pensar en una compilaci¨® exhaustiva.
Una hora curta?
Edicions Vitel¡¤la
88 p¨¤gines. 18,50 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.