¡®L¡¯¨²ltim ¨¦s el corb¡¯, d¡¯Italo Calvino: els seus primers contes sobre la condici¨® humana
L¡¯escenari d¡¯un pa¨ªs bombardejat es revela, nua i poli¨¨drica, a trav¨¦s de la mestria de la descripci¨® de l¡¯escriptor itali¨¤ de qui enguany es commemora el centenari
El context de la Segona Guerra Mundial i la Resist¨¨ncia a It¨¤lia emmarca els trenta contes de L¡¯¨²ltim ¨¦s el corb (1949), d¡¯Italo Calvino. Avui Comanegra edita, amb una magn¨ªfica traducci¨® de Pau Vidal i un ep¨ªleg de Francesco Ardolino, aquest primer recull que l¡¯autor publicava, per primera vegada, amb nom¨¦s 25 anys. Les hist¨°ries de la guerra, de l¡¯experi¨¨ncia de la Resist¨¨ncia (que relaten aventures violentes, esglaiadores o de suspens), s¡¯intercalen amb un conjunt de contes de to picaresc (amb la figura central del murri) i una s¨¨rie de relats de mem¨°ries de la infantesa (amb animals, joves i adolescents com a personatges, i que l¡¯autor acostuma a decorar amb pinzellades po¨¨tiques).
Calvino sol descobrir-nos-hi el car¨¤cter absurd de la guerra i la pen¨²ria de la It¨¤lia post?b¨¨l¡¤lica; en recorda els estralls, la indig¨¨ncia resultant. I ho fa radiografiant la mis¨¨ria d¡¯un bon feix de figures filles del context (infants deixats de la m¨¤ de d¨¦u, prostitutes grotesques, estraperlistes mesquins, soldats indecents, lladregots, pagesos toscos i turmentats...). Tal com aclareix Ardolino a l¡¯ep¨ªleg, ¡°en lloc de l¡¯heroi socialista, Calvino (...) ha triat la hist¨°ria d¡¯uns partisans sense herois¡±.
La condici¨® humana en l¡¯escenari d¡¯un pa¨ªs bombardejat es revela, nua i poli¨¨drica, a trav¨¦s de la mestria de la descripci¨® calviniana. Si b¨¦ la mirada neorealista agermana la majoria d¡¯aquests primers relats, no podem resoldre tan de pressa el g¨¨nere de l¡¯aplec. En un bon nombre de contes ja hi fulguren alguns elements de rea?lisme m¨¤gic, fabulosos, visionaris. Vet aqu¨ª una clau de volta important d¡¯algunes de les narracions: el rigor i la cruesa de certes hist¨°ries s¡¯assuauja quan Calvino convoca, de cop i volta, algun element de to joc¨®s i humor¨ªstic, o hi fa confluir algun esdeveniment de naturalesa fabulosa o ins¨°lita que ajuda a amortir la inclem¨¨ncia de la circumst¨¤ncia inicial. A m¨¦s, l¡¯autor tamb¨¦ aconsegueix amorosir els relats m¨¦s ferotges a trav¨¦s d¡¯una descripci¨® quasi sempre ben¨¨vola ¡ªi moltes vegades entendridora¡ª dels seus personatges. Per aquesta mirada clara i compassiva, no nom¨¦s els car¨¤cters m¨¦s bufonescos ens acaben semblant entranyables: l¡¯autor tamb¨¦ concedeix certa indulg¨¨ncia als individus m¨¦s c¨¤ustics i menyspreables (el soldat Tomagra de L¡¯aventura d¡¯un soldat).
Ir¨°nics, grotescos, dram¨¤tics, fant¨¤stics (i amb bell¨ªssims besllums l¨ªrics), el to dels contes varia. I tamb¨¦ ho fa el ritme: en alguns relats ¨¦s lent; els esdeveniments, m¨¦s aviat previsibles (¡®Els fills ganduls¡¯). En d¡¯altres, la trama i el to generen una lectura tensa i intrigant (¡®Cap al comandament¡¯).
Generalment casual, el desenlla? dels relats ens desconcerta. Sentim que les narracions s¡¯estronquen tot d¡¯una, sense desllorigador convincent. En algunes ocasions, aquesta obertura ¨¦s el ferment ideal per al misteri i el suspens que caracteritzen alguns dels contes m¨¦s reeixits. En d¡¯altres, podria semblar-nos que la hist¨°ria queda amputada, ¨°rfena o pobra de significan?a que doni un valor d¡¯unitat a la trama (¡®De pare a fill¡¯). Desdiguem-nos-en: lluny d¡¯acontentar-se amb solucions massa f¨¤cils, l¡¯autor aconsegueix, per aquesta via, suggerir les absurditats o les complexitats del comportament hum¨¤. Aix¨ª, si b¨¦ la lectura ¨¦s senzilla, no per aix¨° ¨¦s f¨¤cil. Calvino no ens deixa mai indiferents. I aconsegueix, amb la brevetat sorprenent de cada relat, interpel¡¤lar-nos amb m¨²ltiples vies de pensament.
L¡¯¨²ltim ¨¦s el corb?
Traducci¨® de Pau Vidal, ep¨ªleg de Francesco Ardolino. Comanegra, 2023. 354 p¨¤gines. 20,90 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.