Biel Rossell: ¡°Mai he tingut relaci¨® amb la fe. Com l¡¯Enric, jo crec en l¡¯art¡±
L¡¯actor revelaci¨® de ¡®La Mes¨ªas¡¯, la nova s¨¨rie dels Javis, viu de prop el teatre familiar i de companyia del qual no es vol desvincular
De l¡¯antropologia de la seva mare i el teatre del seu pare neix la interpretaci¨®, l¡¯ofici a qu¨¨ ha decidit consagrar la seva vida Biel Rossell Pelfort (Igualada, 19 anys), el fitxatge de Javier Calvo i Javier Ambrossi per a la nova s¨¨rie La Mes¨ªas (Movistar+, 2023). Des de la m¨¤gia en qu¨¨ es va iniciar per ¡°cridar l¡¯atenci¨®, com a bon germ¨¤ petit¡±, fins al teatre musical, l¡¯espectacle de titelles o el circ, Rossell ha gaudit de totes aquestes disciplines, perqu¨¨ ¡°va tenir la sort¡± de n¨¦ixer en una casa que sempre ha estat en contacte amb les arts esc¨¨niques i l¡¯espectacle. La fam¨ªlia va ser qui el va animar a comen?ar la professi¨® d¡¯actor i ser ambici¨®s, per¨° sempre amb els peus dalt l¡¯escenari. I tamb¨¦ els que van sortir a sopar fa gaireb¨¦ dos anys per celebrar-ho, perqu¨¨ els Javis no et truquen cada dia.
Pregunta. Com va ser el salt del m¨®n del teatre a la producci¨® audiovisual?
Resposta. A la meva primera prova per a La vida sense Sara Amat vaig recitar el gui¨® com si em present¨¦s per a Medea al Teatro Real, va ser un desastre, molt sobreactuada. Em van dir que tenia alguna cosa per¨° que el cinema no era aix¨°, no hi anava b¨¦. Aleshores vaig canviar el registre i recordo que el meu pare, des de darrere les cortines del teatre em va dir, ¡°t¡¯agafaran, no perqu¨¨ siguis el millor sin¨® perqu¨¨ has sabut canviar¡±, a partir d¡¯aqu¨ª vaig aprendre que el cinema ¨¦s contenci¨®, portar la interpretaci¨® per dins.
P. Prefereix el cinema o el teatre?
R. Per mi el teatre ¨¦s familiar, artesanal, una mica de casa que em connecta amb una part molt profunda de mi. El cinema em connecta m¨¦s a l¡¯ofici d¡¯actor, a la t¨¨cnica. No podria triar perqu¨¨ no sabria fer cinema si no hagu¨¦s fet teatre pr¨¨viament, i ara mateix no faria teatre sense el que he apr¨¨s al cinema. Viure i treballar en les difer¨¨ncies ¨¦s molt enriquidor.
P. Com ¨¦s treballar amb els creadors de La llamada, Paquita Salas i La Veneno?
R. Ha estat un honor estar a les mans de les persones que barregen millor el mainstream amb la professionalitat, l¡¯art i el talent. El m¨¦s incre?ble de rodar-hi ¨¦s l¡¯aparent llibertat creativa que donen. Et diuen ¡°fes, fes com vulguis¡±, per¨°, no s¨¦ com, t¡¯encaminen cap al que ells volen. Confien molt¨ªssim en l¡¯actor com a artista, en la seva intenci¨®, i no anteposen les seves idees a la feina de l¡¯actor. Al principi veia el personatge s¨²per allunyat de mi, i ells em van dir: ¡°B¨¦, no hi ha problema, no et preocupis, el farem teu¡±, i aquesta confian?a, juntament amb un bon equip, ¨¦s el que fa que una s¨¨rie sigui un ¨¨xit.
P. Qui est¨¤ darrere de La Mes¨ªas?
R. Darrere de la s¨¨rie hi s¨®n Calvo i Ambrossi, grans guionistes a m¨¦s de directors, i un elenc amb alguns dels millors actors espanyols, per¨° sobretot un equip incre?ble: la direcci¨® d¡¯art, de fotografia, els core¨°grafs, l¡¯equip de vestuari. El mateix paisatge catal¨¤ ¨¦s un dels protagonistes de la s¨¨rie. Per molt bona que sigui una hist¨°ria, no surt res sense un gran equip al darrere.
P. Ha estat complicat rodar amb tantes criatures?
R. Treballar amb les nenes va ser una cosa excepcional, sabies que la naturalitat estava servida. Des del principi va ser molt senzill perqu¨¨ se les va tractar com a professionals, i encara que per a elles actuar fos un joc, tamb¨¦ sabien quan calia posar-se seri¨®s i obeir. Ens van fer una masterclass d¡¯interpretaci¨®.
P. A la s¨¨rie interpreta l¡¯Enric al costat de Roger Casamajor i Bruno N¨²?ez. A m¨¦s de ser el primog¨¨nit de la Montserrat, qui ¨¦s l¡¯Enric?
R. Dins de la foscor de la hist¨°ria, l¡¯Enric ¨¦s el personatge amb m¨¦s llum. Ha tingut una vida dur¨ªssima, per¨° la seva mirada ¨¦s neta perqu¨¨ ¨¦s plena de passi¨®, passi¨® per la ficci¨®. ?s la perfecta s¨ªntesi de la foscor i el patiment amb la llum. I tot el personatge est¨¤ molt marcat per la relaci¨® amb la mare, amb la Montserrat, que es basa en l¡¯odi, en els maltractaments que ha patit i en l¡¯amor. Malgrat tot li diu: ¡°Et segueixo estimant d¡¯aqu¨ª al sol¡±, ¨¦s molt complicada.
P. Qu¨¨ hi ha de l¡¯Enric en tu?
R. El que m¨¦s m¡¯uneix al personatge ¨¦s la visi¨® de l¡¯art com a ter¨¤pia per a la vida. A casa, de petits els meus germans i jo recre¨¤vem escenes d¡¯obres i pel¡¤l¨ªcules. Aix¨° m¡¯ha connectat molt amb La Mes¨ªas, veure l¡¯art com una salvaci¨® que dona sentit a tota la vida. Per aix¨° soc actor i per aix¨° l¡¯Enric es dedica a la producci¨® de pel¡¤l¨ªcules.
P. La religi¨® ¨¦s el fil conductor de la trama. ?s o era creient?
R. La religi¨® no em sembla ni b¨¦ ni malament de fet, La Mes¨ªas va sobre aix¨°: no jutjar la religi¨® ni les creences. Per¨° personalment mai he tingut cap relaci¨® amb la fe, no em sabia el parenostre i arran de la s¨¨rie tampoc crec en D¨¦u. Com l¡¯Enric, jo crec en l¡¯art, per aix¨° faig teatre, circ i m¨¤gia, i cada setmana vaig al teatre una o dues vegades com un acte de fe.
P. Dijous passat es va estrenar el quart cap¨ªtol, ¡®Instruccions per salvar el m¨®n¡¯. Creu que el m¨®n es pot millorar mitjan?ant la cultura?
R. Crec que tots necessitem les hist¨°ries, que ens expliquin la nostra pr¨°pia vida a trav¨¦s de la metaf¨ªsica, el drama familiar o la religi¨®, com han fet els Javis en aquesta s¨¨rie. Totes les mares s¨®n personatges de La Mes¨ªas, hi ha molt dels actors i de l¡¯equip t¨¨cnic a La Mes¨ªas i a totes s¨¨ries. ?s ficci¨®, per¨° tamb¨¦ humanitat pura, i serveix per fer que les coses canvi?n, des de la consci¨¨ncia de cadasc¨². De fet, aquesta ¨¦s la base de la interpretaci¨®, modificar l¡¯altre i la seva percepci¨®.
P. Qui s¨®n els seus referents per a la interpretaci¨®?
R. Els meus referents s¨®n les companyies de teatre familiar, les que cada setmana agafen la furgoneta per fer una vegada i una altra la mateixa funci¨®. De petit somiava pert¨¤nyer a aquest m¨®n.
P. Amb quins directors o actors li faria especial il¡¤lusi¨® treballar?
R. M¡¯encantaria fer una pel¡¤l¨ªcula amb Rodrigo Sorogoyen, i en teatre, que em dirig¨ªs Oriol Broggi, seria un somni. Tamb¨¦ compartir repartiment amb Juan Diego Botto.
P. Diria que La Mes¨ªas representa un abans i un despr¨¦s a la seva vida?
R. Ara com ara, l¡¯¨²nic impacte que ha tingut han estat els nous seguidors a Instagram. La gent est¨¤ veient la s¨¨rie, per¨° la vam gravar fa un any i ara el meu dia a dia ¨¦s la rutina d¡¯assajos. Hi ha gent que em diu que ¨¦s el meu moment, per¨° el cert ¨¦s que em passo els matins treballant de valent a l¡¯obra de teatre que estrenar¨¦, i aix¨° m¡¯ajuda a tocar de peus a terra.
P. Est¨¤ nervi¨®s per les cr¨ªtiques?
R. Si la s¨¨rie est¨¤ ben feta no ¨¦s gr¨¤cies a mi, i si est¨¤ malament tampoc ¨¦s culpa meva. Estic tranquil, perqu¨¨ ho vaig donar tot durant el rodatge, vaig aprofitar al m¨¤xim l¡¯experi¨¨ncia i en vaig gaudir. Soc conscient de la sort que he tingut, per¨° no em puc quedar en l¡¯¨¨xit de la s¨¨rie, ara tinc el cap en una altra cosa.
P. Veu fama i ¨¨xit en el seu futur?
R. Jo no vull ser un actor fam¨®s, l¡¯¨²nic que vull ¨¦s treballar, i combinar teatre i cinema sempre que pugui. Per aix¨° ara estic treballant a La festa, de Daniela Feixas, que explica la hist¨°ria de la joventut a partir dels relats reals de sis joves. ?s real, ¨¦s pura, ¨¦s molt forta i estic molt il¡¤lusionat amb l¡¯estrena el 15 de novembre a la sala Tallers del Teatre Nacional.
Puedes seguir a EL PA?S Catalunya en Facebook y X, o apuntarte aqu¨ª para recibir nuestra newsletter semanal
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.