¡®Asfalt¡¯, ¡®Samuel¡¯, ¡®Roni¡¯... atenci¨® al curt!
Les televisions generalistes han expulsat aquest format de pel¡¤l¨ªcula de pocs minuts
El curtmetratge ¨¦s un format expulsat de les sales de cinema i esbandit de les graelles de les televisions generalistes. Per aquesta ra¨® ¨¦s meritori que 3Cat hagi encarregat una s¨¨rie on els cap¨ªtols no superen els 18 minuts de durada. Asfalt, aix¨ª es diu, imposa una altra condici¨®: l¡¯escenari ha de ser un cotxe. No ¨¦s l¡¯¨²nica s¨¨rie de curtmetratges que hi ha a la seva cartera. Juntament amb Arte i RTVE va participar a Samuel (2024), un t¨ªtol d¡¯Emile Tronche per a Les Valseurs, on tamb¨¦ interv¨¦ la branca barcelonina de la finesa Pikkukala. S¨®n dibuixos de tra? aparentment senzill, per¨° s¨®n dotze per segon. Vint episodis de quatre minuts i mostres d¡¯un minut a TikTok. ?s el diari d¡¯un col¡¤legial i l¡¯¨²nica veu de tots els personatges ¨¦s la seva. Tendresa, humor i m¨²sica (amb temes diferents segons la llengua de la versi¨®) en una ¨¨poca sense m¨°bils. Un narraci¨® serena, espl¨¨ndida.
3cat t¨¦ al seu cat¨¤leg Roni (tamb¨¦ a Filmin), de La Productora i TV3, de 2023. Una s¨¨rie d¡¯animaci¨® sobre l¡¯art amb gui¨® de Juanjo S¨¢ez, Joan Tom¨¤s i Miquel Grau. Intel¡¤ligent, sarc¨¤stica, combat la sacralitzaci¨® de determinats artistes (Plensa, per exemple) amb una simp¨¤tica irrever¨¨ncia fent servir el seu propi discurs. I fa pedagogia sobre noms m¨¦s ignorats. Bona aproximaci¨® a la hist¨°ria de l¡¯art, amb homenatges que eviten l¡¯afalac acad¨¨mic. 10 cap¨ªtols de 22 minuts. El primer cap¨ªtol d¡¯Asfalt ¨¦s ¡®Taxi¡¯ (Menna Fit¨¦). Rodar en una cabina i de nit fa que el director busqui en la il¡¤luminaci¨® canviant un ham afegit al fet d¡¯esbrinar qui ¨¦s l¡¯assass¨ª. La conversa entre client i taxista, per¨°, no ens estalvia un bunyol com citar Sartre, de la qual cosa es disculpa pr¨¨viament el viatger. Laura Garcia Alonso, a ¡®La n¨²via¡¯, explica que l¡¯amor per la filla redimeix el seu mal pare, un ru?n¨®s delinq¨¹ent. Aquesta pe?a evita les filigranes i el guarniment innecessari. Tamb¨¦ ho fan altres, com Roger Padilla (¡¯El sopar¡¯) pendent d¡¯explicar, ben explicada, l¡¯an¨¨cdota que t¨¦ el seu cant¨® rialler. En el cas del matrimoni de Padilla hi ha un impensable, poc edificant, ¨¤nim banyeta que alegra el final.
Gemma Ferrat¨¦ (¡¯Amn¨¨sia¡¯) fa un exercici sobre un tomb argumental i Irene Moray (¡¯Les amigues¡¯), proposa la hist¨°ria d¡¯una reverberaci¨® sentimental al cap de 21 anys. David Moragas reivindica, sense estrid¨¨ncies, el tiet que sempre ha estat del cant¨® dels que perden. En l¡¯argumentari del projecte, la productora, Goroka, recorda cineastes que han creat grans escenes dins d¡¯autom¨°bils. Tarantino, Spielberg, George Miller, Jarmusch... Asfalt ¨¦s una s¨¨rie humil, irregular, per¨° no s¡¯ha de subestimar. ?s una simp¨¤tica juguesca narrativa amb un bon treball d¡¯actors, la majoria.
A la xarxa es poden trobar exercicis excepcionals del m¨®n del curt. Per exemple Ohayo ( Youtube, 2008), treball p¨°stum de Satoshi Kon. Una hist¨°ria d¡¯un minut, el que triga una noia a despertar-se i, finalment, a estar realment desperta. Pertany a una s¨¨rie que va encarregar la televisi¨® japonesa NHK per disposar de cortinetes. A What Did Jack Do? (17 minuts, Netflix, 2017) podem veure David Lynch interrogant amb severitat un mico assass¨ª. Lynch vol saber, per exemple, si ha estat membre del partit comunista. Igualment peculiar i divertit ¨¦s l¡¯anunci de nou minuts que Martin Scorsese va rodar per a Freixenet (2007, Youtube). La descoberta parcial d¡¯un gui¨® in¨¨dit de Hitchcock permet a Scorsese recrear escenes inspirades en L¡¯home que sabia massa o Crim perfecte. Al final Scorsese es pregunta si Hitchcock s¡¯hauria enfadat d¡¯haver sabut el que ha fet. Scorsese ignora que centenars de negr¨ªssims ocells rodegen l¡¯edifici on ¨¦s. Al marge de cl¨¤ssics consagrats, des de Bu?uel a Polanski, cal revisar tamb¨¦ peces contempor¨¤nies com la magn¨ªfica dansa d¡¯amor i amistat que retrata Timecode (Juanjo Gim¨¦nez Pe?a, 2016, Filmin).
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.