El futur de l¡¯arxiu d¡¯Antoni Miralda
L¡¯artista es va desprenent de mica en mica de l¡¯arxiu que atresora en una nau del Poblenou perqu¨¨ els objectes tornin al seu origen, amb la gent
Feia molts anys que no veia el Punky, per¨° trobar-me¡¯l dins del Sant Stomak em va fer tornar als dies d¡¯anar a treure ball. Els pares ens posaven vestits i ens clenxinaven, i baix¨¤vem a la pla?a a ballar el ball pla i alguns valsos i pasdobles. Sempre acab¨¤vem a la piscina, on algun grup de versions cantava l¡¯Aserej¨¦ mentre nosaltres mir¨¤vem la carta de gelats. I all¨¤ hi era ell. El Punky, un ping¨¹¨ª amb una boca descomunal, i sobretot, un cabell de pinxo que no punxava perqu¨¨ era de goma, al contrari de tota la resta del seu cos de pl¨¤stic dur, i que ens comen?ava a educar en la idea que alg¨² podia ser espaterrant per fora i bastant insuls per dins.
El Punky ¨¦s un gelat que va n¨¦ixer als anys vuitanta, per¨° aqu¨ª el tenim, un dissabte d¡¯octubre, mirant-nos des de dins de la panxa del Sant Stomak, un reliquiari amb forma d¡¯armariet que ens rep a l¡¯entrada de l¡¯estudi que l¡¯artista Antoni Miralda t¨¦ al Poblenou (un estudi que, encara que no ho sembli, tamb¨¦ ¨¦s casa seva i de la seva companya, la xef Montse Guill¨¦n). Fa anys que aquesta parella reflexiona sobre el concepte de Food?Cultura i aprofundeix en la hist¨°ria global del menjar, dels seus costums, circuits i influ¨¨ncies. De fet, el concepte s¡¯ha convertit en un projecte ampli: ¡°FoodCultura no ¨¦s solament una obra personal¡±, explica Miralda, ¡°hi ha tot un equip que l¡¯enriqueix, no ¨¦s d¡¯un artista sol.¡±
El 16 d¡¯octubre ¨¦s el dia mundial de l¡¯alimentaci¨®, i per aix¨° cada any, al voltant d¡¯aquestes dates, l¡¯organitzaci¨® en q¨¹esti¨® convida tothom a fer ofrenes a Sant Stomak. Enguany tamb¨¦ han celebrat La Pesca Miraculosa, una subhasta oberta al p¨²blic i dirigida per L¡¯Escopinya Bic¨¨fala (Mart¨ª Sales i Oliver Mancebo). L¡¯objectiu era ¡°que la gent es pogu¨¦s endur un tros de l¡¯arxiu FoodCultura i convertir-se en part de la fam¨ªlia¡±, diu Miralda. Un arxiu colossal, amb centenars d¡¯objectes com ara ampolles de Coca-Cola amb la cara del Che, bols de cer¨¤mica amb forma de col, tel¨¨fons salsitxa, fruites de pl¨¤stic o tasses amb forma de pit que treu llet, per dir-ne alguns.
No vol fer cap drama del fet que una part de l¡¯arxiu se n¡¯hagi anat a Santander: ¡°L¡¯actitud de plorar em sembla err¨°nia¡±
Hem d¡¯estar alerta per si l¡¯artista s¡¯est¨¤ desprenent del seu arxiu? Ens hem de prendre aquesta subhasta amb tristesa? Miralda creu que no i, al seu costat, l¡¯Anissia Libera, de l¡¯equip de FoodCultura, hi est¨¤ d¡¯acord. Per¨° el dubte no ¨¦s infundat: a principis d¡¯aquest any, l¡¯empresari Jos¨¦ Mar¨ªa Lafuente va adquirir part dels ¨ªtems de FoodCultura. ?s el mateix col¡¤leccionista que va comprar l¡¯arxiu de la revista Ajoblanco, entre d¡¯altres llegats de l¡¯art catal¨¤, i que l¡¯any 2022 va vendre la seva recol¡¤lecta d¡¯art al Govern espanyol per 30 milions d¡¯euros. Ara b¨¦, la part de Food?Cultura que ha comprat Lafuente no forma part del que l¡¯Estat ha adquirit (i que anir¨¤ al Reina Sof¨ªa), sin¨® d¡¯un altre projecte sobre arxius d¡¯artistes. Cal recordar, tamb¨¦, que Miralda t¨¦ obra pr¨°pia m¨¦s enll¨¤ de l¡¯arxiu FoodCultura (a Catalunya, el MNAC i el Macba tenen peces seves, per exemple).
Qu¨¨ queda, doncs, al Poblenou, de l¡¯arxiu FoodCultura? Un ter? de tots els seus objectes, m¨¦s o menys. Per exemple, les vaixelles imagin¨¤?ries del projecte Sabores y Lenguas, un gran taller sobre la transmissi¨® oral de la cuina que va tenir lloc en diferents pa?sos de l¡¯Am¨¨rica Llatina. Qu¨¨ passar¨¤, amb tot aquest mate?rial? ¡°No es tanca l¡¯espai, ni es mou res, per¨° aprofitarem per remodelar-ho tot. Hi introduirem nous missatges, noves obres, i segurament aix¨° produir¨¤ altres tipus d¡¯esdeveniments i de trobades. Jo, personalment, estic interessat que l¡¯arxiu FoodCultura torni a la gent¡±, insisteix Miralda, que no vol que es faci un drama del fet que una part de l¡¯arxiu se n¡¯hagi anat a Santander i no s¡¯hagi quedat a Catalunya. ¡°L¡¯actitud de plorar em sembla err¨°nia¡±, respon l¡¯artista.
La subhasta d¡¯aquest mes d¡¯octubre ha sigut un exemple del ¡°fer que l¡¯arxiu torni a la gent¡±, i caldr¨¤ estar atents a FoodCultura per saber quins altres moviments fan. Una acci¨® que ja tenen marcada al calendari ¨¦s STMK TRIP, un viatge del sant a N¨¤pols, ciutat d¡¯on ¨¦s l¡¯exvot amb forma d¡¯est¨°mac en qu¨¨ s¡¯inspira el reliquiari. Aix¨ª doncs, l¡¯any 2025 veurem el Sant Stomak exposat all¨¤, dins d¡¯una capella.
El que ¨¦s clar ¨¦s que molts de nosaltres hem llan?at a la brossa tones i tones d¡¯ampolles, joguines, teteres, oueres i objectes diversos que a l¡¯arxiu de FoodCultura se¡¯ns mostren com a obres d¡¯art. Perqu¨¨ mentre algunes persones mirem la carta de gelats i pensem quin ¨¦s el m¨¦s bo, d¡¯altres observen el Punky i saben que es tracta d¡¯una explicaci¨® antropol¨°gica del m¨®n. Hi ha cultura a cada mossegada, i persones a cada recipient. Que Sant Stomak ens vulgui a tots en la seva gl¨°ria.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.