De qu¨¨ viuen els autors
Un regal imperdible: una col¡¤lecci¨® de v¨ªdeos d'escriptors trobats a YouTube Tres apunts molt compartits apunten al nucli de la creaci¨®, la ra¨® per la qual s'escriu
El blog de la llibreria Eterna Cadencia ens fa un regal imperdible, gr¨¤cies a Valeria Tentoni: una col¡¤lecci¨® de v¨ªdeos d'escriptors trobats a YouTube. Podem veure Ray Bradbury conversant amb Adolfo Bioy Casares sobre la ficci¨®, Borges conversa de poesia amb Octavio Paz per a la televisi¨® mexicana, Truman Capote borratxo una tarda de 1978, Carson McCullers entrevistada en un vaixell i Susan Sontag posant a ratlla un periodista improvisat. La joia de la corona ¨¦s un v¨ªdeo filmat el 1938 en qu¨¨ es veu Flannery O¡¯Connor ¡ªuna desconeguda per als productors del programa de r¨¨cords British Path¨¦¡ª mostrant la seva prodigiosa gallina que camina cap enrere. Una aut¨¨ntica raresa d'estranya bellesa freak. Per cert, el sempre actiu compte de Twitter d'Eterna Cadencia no supera el trauma d'assabentar-se que els finlandesos llegeixen 47 llibres de mitjana per any i s'han entretingut piulant una s¨¨rie de fotos d'escriptors en escenaris marins, a manera d'¨¤lbum de cromos. La daurada joventut i bellesa de Sylvia Plath en vestit de bany deixa sense al¨¨.
L'Hay Festival Xalapa 2014 va durar del 2 al 5 d'octubre en aquesta ciutat mexicana, impregnada per la pres¨¨ncia de Sergio Pitol. La llista de convidats la va encap?alar Salman Rushdie i va incloure la libanesa Joumana Haddad, la mexicana Margo Glantz i la cantant Concha Buika. Despr¨¦s del festival, Salman Rushdie va viatjar a Ciutat de M¨¨xic, on va donar una confer¨¨ncia a la Casa Refugio Citlalt¨¦petl, sobre literatura i censura, per descomptat. La discussi¨® liter¨¤ria saltar¨¤ de Xalapa a San Juan de Puerto Rico, on el 15 d'octubre s'inicia, amb 40 escriptors d'Iberoam¨¨rica, el Festival de la Palabra, que dirigeix Mayra Santos Febres i organitza Jos¨¦ Manuel Fajardo. L'eix tem¨¤tic ¨¦s La ruta de la dona, i es brindar¨¤ homenatge a la poeta porto-riquenya Julia de Burgos (1914-1957), la que un dia va declamar: ¡°Hoy me acerco a tu alma / con las manos amarillas de p¨¢jaros¡±.
William Faulkner va ser un carter en estat de gr¨¤cia: es quedava adormit en comptes de fer el repartiment
I finalment, el wordpress que administra l'antic editor i avui agent literari Guillermo Schavelzon ha dedicat tres excel¡¤lents apunts?molt compartits a les xarxes al tema De?qu¨¨ viu un escriptor, que ens porta cap al nucli de la creaci¨®, la ra¨® per la qual un escriu, per despr¨¦s desc¨®rrer l'esp¨¨s vel i parlar-nos de xifres, aquest fam¨®s 10% de regalies sobre el preu de tapa, i l'enfonsament de les vendes amb la crisi. Ha coincidit amb?el blog Libr¨®patas, que ens recorda els treballs alimentaris d'alguns escriptors: Kafka complint horari d'oficina a l'Institut d'Assegurances contra Accidents per a Treballadors de Praga, James Joyce tocant el piano i cantant per acompanyar el sopar i les begudes a locals de Dubl¨ªn i Kurt Vonnegut venent cotxes Saab. William Faulkner, per cert, com alguna vegada Charles Bukowski, va ser un carter en estat de gr¨¤cia: es quedava adormit en comptes de fer el repartiment i llegia les revistes abans de lliurar-les.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.