F¨¤brica de mel¨°mans
Els grans teatres i auditoris de tot el m¨®n treballen per acostar la m¨²sica als m¨¦s petits, sovint, amb preus redu?ts
Un filtre m¨¤gic, un camperol enamorat, un militar milhomes...els ingredients (gaireb¨¦ arquetips) per atraure el p¨²blic m¨¦s jove s¨®n poderosos. Si a sobre hi afegim una partitura encomanadissa, una escenografia atractiva i uns bons cantants, la hist¨°ria t¨¦ molts n¨²meros de deixar bocabadada la platea. L'elisir d'amore, de Donizetti, ha estat el gran ¨¨xit familiar de la temporada d'hivern al Covent Garden de Londres, en una funci¨® especial (Welcome Performance) precedida de 4 hores d'activitats amb tallers de disseny, sessions de cant i d'instruments i exposicions interactives de sastreria. Una immersi¨® global en l'univers de l'¨°pera, sense fronteres d'edat, que suscita entusiasme i reobre el debat sobre l'oferta musical per a infants i escoles per part dels grans teatres. Heus aqu¨ª l'exemple de sis grans escenaris.
Royal Opera House (ROH)
En l'¨¤mbit educatiu, les welcome performances s¨®n la joia de la corona a la seu de la companyia reial d'¨°pera i ballet d'Anglaterra. Sam Sparling, responsable d'Educaci¨® i Participaci¨®, subratlla la import¨¤ncia de ¡°crear un entorn on els nous p¨²blics, sobretot nens i joves, puguin aprendre, participar i jugar¡±, i amb m¨¦s motiu en un context com l'actual, ¡°on la televisi¨®, Internet i els videojocs s¨®n l'activitat cultural predominant entre nens i joves¡±. Saber com es fa un vestit d'¨¨poca elisabethiana i gaudir d'una classe pr¨¤ctica d'un violinista de l'orquestra formen part, doncs, d'una experi¨¨ncia musical concebuda com un tot. ¡°No es tracta nom¨¦s d'atraure nous p¨²blics¡±, matisa Sparling, sin¨® de ¡°procurar una comprensi¨® total de l'opera o el ballet a partir de tots els elements que participen en una producci¨®¡±. Al marge dels costos de producci¨®, quan es tracta de noves audi¨¨ncies la tria dels t¨ªtols dep¨¨n en bona part de la seva popularitat (La Boh¨¨me, El llac dels cignes, El trencanous...). Gr¨¤cies a donacions privades com l'Annenberg Foundation, els preus van de les 5 a les 20 lliures, en sintonia amb la idea ¡°d'oferir la primera ¨°pera o el primer ballet a fam¨ªlies que no n'hagin vist mai cap¡±. Malgrat tot, Sparling considera que ¡°amb imaginaci¨® i dedicaci¨®, qualsevol teatre hauria de poder acostar l'art a preus assequibles fins i tot sense donacions¡±. En l'¨¤mbit escolar, la ROH t¨¦ les Schools¡¯ Matinee, per on passen cada temporada uns 10.000 estudiants.
Gran Teatre del Liceu
Les aventures de Papageno i companyia, en la versi¨® de Comediants, han estat la porta d'entrada a l'¨°pera per a milers de catalans. La petita Flauta M¨¤gica ¨¦s l'¨¨xit m¨¦s visible d'El Petit Liceu, on es concentra el gruix de l'oferta musical per a escoles i fam¨ªlies del teatre de La Rambla. Actualment consta de 7 espectacles (32 funcions anuals, entre escolars i familiars) per¨° a m¨¦s aquest any han creat els Tallers en fam¨ªlia, amb una sessi¨® pedag¨°gica pr¨¨via per alguns espectacles (La casa flotant, Guillem Tell, Els m¨²sics de Bremen) amb instruments, personatges, compassos... Joan Corbera, Director de Comunicaci¨® i Relacions Institucionals del Liceu, explica que han ¡°vehiculat a trav¨¦s de les escoles la possibilitat d'assistir a una ¨°pera d'adult, amb una s¨¨rie de t¨ªtols recomanats al llarg de l'any (el primer, El barber de Sevilla), amb formaci¨® pr¨¨via per al professorat i una rebaixa del 30 %¡±. A partir de secund¨¤ria i batxillerat, ¡°per evitar la desconnexi¨® emocional amb l'¨°pera¡±, han recuperat el projecte ?pera a Secund¨¤ria, per ¡°potenciar la creaci¨® d'un espectacle fet per alumnes de Batxillerat i per professionals¡±. Acabada d'incorporar al c¨¤rrec, la nova directora art¨ªstica, Christina Scheppelman, espera poder acostar el Liceu ¡°a les fam¨ªlies i al p¨²blic de totes les edats¡± i reconeix que li agradaria ¡°fer noves produccions per a El Petit Liceu, per¨° tamb¨¦ col¡¤laborar i intercanviar experi¨¨ncies amb altres teatres¡±.
Metropolitan Opera House (Met)
L'etiqueta de referent mundial no es guanya nom¨¦s amb grans estrelles internacionals. El Met novaiorqu¨¨s ha estat capdavanter a l'hora de portar l'¨°pera a les escoles amb eines del segle XXI, amb la creaci¨®, l'any 2007, del programa "HD Live in Schools", que ara ja arriba a 37 districtes escolars de tot el pa¨ªs amb m¨¦s de 13.000 estudiants cada any i una programaci¨® de cinc t¨ªtols per temporada. Des de Nova York, la responsable de comunicaci¨® del programa Live in HD, Eva Chien, explica que "¨¦s una manera de connectar amb els joves o demostrar que l'¨°pera i les arts s¨®n rellevants i accessibles a les seves vides". Com penetrar-hi? "Els nens adoren l'espectacle, i els vestits i l'escenografia d'una ¨°pera en van plens", recorda Chien. Pr¨¨viament a classe "el professorat integra les ¨°peres entre els materials curriculars" i, en paral¡¤lel, el programa educatiu permet "fer un tour pel teatre i assistir als assajos previs amb repartiments internacionals", aix¨° ¨¦s, qui vagi a alguna escola de Nova York pot arribar a veure com Anna Netrebko escalfa la veu mentre el maestro James Levine d¨®na instruccions. De costejar-ho, en el cas del Met, se n'ocupen les fundacions familiars i la iniciativa privada.
L'Auditori
Una de les institucions pedag¨°gicament m¨¦s actives treballa des dels seus inicis abocada a la programaci¨® familiar i escolar. En aquest camp programen entre 160 i 180 concerts a l'any de producci¨® pr¨°pia, amb un promig d'entre 120.000 i 130.000 assistents i ¨¨xits tan consagrats com Sona Bach i Ma, me mi, Mozart. La directora del Servei Educatiu, Assumpci¨® Malagarriga, va establir des del comen?ament un principi rector: ¡°Em vaig proposar que desaparegu¨¦s l'escolta intermitent, els m¨²sics han de tocar sempre de mem¨°ria, aix¨° els permet una relaci¨® m¨¦s activa amb el p¨²blic¡±. Perqu¨¨ ¡°la for?a de l'educaci¨® musical comen?a a la fam¨ªlia", l'Auditori t¨¦ un projecte continuat durant un any i mig "per treballar la m¨²sica amb dones embarassades de 4 mesos i mig fins a nadons d'un any", amb la voluntat de refor?ar els h¨¤bits musicals des de casa. Els concerts escolars van des dels 2 anys fins els 18 i els familiars dels 6 mesos fins els 18. Com en el cas del Liceu, cal parar una atenci¨® especial a la franja adolescent. "Tenim un projecte amb joves de 14 a 20 anys", explica Malagarriga, "que els involucra en el disseny d'un espectacle musical, ens han d'explicar com se l'imaginen" i en el futur es traduir¨¤ en forma de concert sobre l'escenari. En general ¨¦s possible que "quedi molt per fer", admet, per¨° recorda que "a Catalunya, sumant el p¨²blic dels tres grans (L'Auditori, el Palau i el Liceu), m¨¦s la Fundaci¨® Mir¨® i les companyies mitjanes i petites, el p¨²blic anual dels concerts educatius frega el mili¨® de persones".
Staatsoper Berlin
En l'¨¤mbit de l'educaci¨® musical, Berlin no desmenteix els (bons) t¨°pics sobre el nivell formatiu al centre d'Europa. L'¨°pera estatal de la capital alemanya va crear el 2010 les Familienvorstellung (funcions familiars) per fomentar ¡°una relaci¨® de proximitat amb els personatges i la m¨²sica i que construeixin paral¡¤lelismes amb les seves vides¡±, explica Victoria Dietrich, responsable de comunicaci¨® del teatre. El programa ¨¦s extensiu a les escoles (amb tallers de composici¨®, assajos, trobades amb m¨²sics...), sense restriccions d'edat, i al p¨²blic infantil i familiar en una oferta que inclou, a m¨¦s dels workshops, ¡°xerrades i demostracions amb els diferents professionals implicats en una producci¨®: dissenyadors, cantants, m¨²sics, directors, escen¨°grafs...¡±. Al marge de les jornades familiars de portes obertes, amb concerts i activitats, l'Staatsoper compta amb un Club Juvenil (de 14 a 24 anys) que setmanlment treballa t¨¨cniques teatrals i musicals, assisteix a assajos amb professionals i acaben muntant la seva pr¨°pia producci¨®. Al capdavall es tracta, remata Dietrich, de ¡°donar als nous p¨²blics l'oportunitat de descobrir que l'¨°pera est¨¤ lligada al seu dia a dia, que tothom pot trobar-hi alguna cosa interessant per a les seves vides, ja sigui en la m¨²sica, en l'actuaci¨®, en el disseny o en el vestuari¡±.
Palau de la M¨²sica
50.000 nens van gaudir, al 2013, dels m¨¦s de 200 concerts i activitats (entre escolars i familiars), que programa el Palau. Un total d'11 espectacles de creaci¨® pr¨°pia i 4 tallers espec¨ªfics amb la filosofia a partir de: "S¨®n projectes des dels 4 anys fins als avis, i aquesta ¨¦s la clau per acostar la m¨²sica a totes les edats, no nom¨¦s als infants", explica Gemma Canadell, responsable del Servei Educatiu: "Busquem que el nano i el pare i l'¨¤via aprengui per¨° de manera subliminal, sense haver de dir 'ara t'ensenyarem qu¨¨ ¨¦s un viol¨ª'". Cada concert t¨¦ una guia did¨¤ctica i a m¨¦s s'hi fan tallers participatius "amb una part d'observaci¨® i una altra de viv¨¨ncia musical". Un dels m¨¦s atractius ¨¦s Abans de n¨¦ixer al Palau, amb mares embarassades, per comen?ar a experimentar el m¨®n de la m¨²sica i els sons en fase prenatal. M¨¦s tard els espectacles Bim Bom, nadons al Palau (de 0 a 1 anys) i Zig Zag, passets al Palau (a partir d'1 i 2 anys) completen la iniciaci¨® m¨¦s primerenca. Canadell recorda que al Palau operen de manera transversal dos elements program¨¤tics: "els valors de la contemporanitat i la catalanitat", amb exemples tan reeixits com Cobla 2.0., "un concert de cobla adaptat als nous temps i les noves tecnologies". "Quan dissenyem qualsevol concert", subratlla, "procurem que la m¨²sica sigui el centre. Partim de les m¨²siques que volem transmetre i despr¨¦s creem un gui¨® dram¨¤tic i una escenografia, per¨° aquests elements han d'estar al servei de la m¨²sica, no a l'inrev¨¦s". Potser tenia ra¨® Chopin: la simplicitat ¨¦s "la gran fita final".
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.