El col¡¤leccionista discret
Can Framis organitza la primera exposici¨® amb les obres reunides per l'advocat Ventura Garc¨¦s
Hi ha col¡¤leccionistes que anhelen compartir amb la m¨¤xima gent possible les seves obres i uns altres que porten la seva passi¨® molt en privat. L'advocat Ventura Garc¨¦s (Barcelona 1930-2008), fill del poeta Tom¨¤s Garc¨¦s, vivia el col¡¤leccionisme com un projecte ¨ªntim i personal, que compartia amb uns pocs escollits. Malgrat que mantenia la gran majoria de les seves 500 obres instal¡¤lades segons criteris museol¨°gics en una desena de sales annexes al seu despatx legal, en un meravell¨®s edifici de Coderch. Per alguna cosa el seu germ¨¤ ¨¦s l'arquitecte Jordi Garc¨¦s, responsable de la reestructuraci¨® i successives ampliacions del Museu Picasso de Barcelona.
Ara, despr¨¦s que mor¨ªs fa sis anys, els seus quatre fills han accedit a exposar per primera vegada una selecci¨® representativa del fons del seu pare en el marc del cicle L'Art de Col¡¤leccionar, que l'historiador i cr¨ªtic de l'art Daniel Giralt-Miracle organitza a?Can Framis, seu de la col¡¤lecci¨® Vila Casas. El cicle, que es va estrenar el 2010, arriba al seu vuit¨¨ lliurament amb un col¡¤leccionista enamorat de la pintura i els grans formats, que no va dubtar a comprar artistes madrilenys i que va alternar la producci¨® nacional amb aportacions estrangeres de primera fila, com Kounellis, Vasarely, Raushenberg o Schnabel. El seu fill Claudi recorda que ¡°acostumava a comprar en galeries de Barcelona, com Joan Prats, Joan Gaspar o Carles Tach¨¦ i a Madrid a la desapareguda Soledad Lorenzo, tot i que una de les seves ¨²ltimes adquisicions, un kiefer, la va fer a Ven¨¨cia¡±.
"Havia comen?at comprant obres figuratives convencionals, quan a principi dels setanta va descobrir Joan Pon?, un dels artistes m¨¦s ben representats del fons, que el va emp¨¨nyer a emprendre el seu cam¨ª des de Dau al Set, passant per l'abstracci¨® fins al pop i la postfiguraci¨®¡±, explica Giralt-Miracle. Triar nou obres de vuit artistes no ha d'haver estat f¨¤cil, per¨° amb la seva gran experi¨¨ncia el comissari ha aconseguit una selecci¨® representativa i visualment impactant, que inclou ¡°el m¨®n de les tenebres de Pon?, la for?a mat¨¨rica de T¨¤pies, l'exhuberancia org¨¤nica de Guinovart, l'eclosi¨® crom¨¤tica de Campano i el contrast entre lirisme i provocaci¨® de Susy G¨®mez¡±. Juntament amb les grans teles, la mostra, oberta fins al 19 de juliol, inclou dues composicions minimalistes i delicades d'Antoni Llena, constru?des amb materials ef¨ªmers i una instal¡¤laci¨® de Plensa en di¨¤leg amb l'escultura de la col¡¤lecci¨® Vila Casas que presideix l'entrada de la Fundaci¨®.
En el mateix per¨ªode tamb¨¦ es presenta Pintat el 2014, una exposici¨® que reuneix la producci¨® m¨¦s recent de Manolo Ballesteros (Barcelona, 1965), formada per cosmogonies crom¨¤tiques, com mandales geom¨¨triques que conviden a la meditaci¨®. Les formes sinuoses de les obres precedents deixen pas a pol¨ªptics sobris i de colors apagats, mentre que els papers plegats, com pintures escult¨°riques, serveixen de contrapunt a la simetria reticular del conjunt.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.