Llibreria, centre i botiga cultural
La cadena Laie amplia a 17 els espais que gestiona despr¨¦s de guanyar el concurs del Centre Pompidou i de l'Art Rus a M¨¤laga
Vendre nom¨¦s llibres pot ser que ja no sigui suficient per a una llibreria; poc o molt, ha d'incorporar ¨¤nima agitadora, convertir-se en centre cultural (amb agenda d'activitats); o obrir-se tamb¨¦, de manera parcial, al concepte m¨¦s el¨¤stic de botiga cultural, vinculat a un equipament. Cap a aquesta tercera pota sembla tendir la carism¨¤tica llibreria barcelonina Laie, que acaba d'obtenir la gesti¨® dels dos locals que se situen als flamants Centre Pompidou i el Museu d'Art Rus de Sant Petesburg, oberts fa dues setmanes a M¨¤laga. El concurs per a tots dos centres va ser convocat per l'Ajuntament d'aquesta ciutat.
Amb tanta discreci¨® com efic¨¤cia, Laie s'ha convertit en un petit empori llibresc i qui sap si en un model a estudiar en un sector que a Espanya veu com es tanquen dues llibreries al dia de mitjana i les que es queden han vist caure les vendes un 18% en tres anys. Amb els dos centres de M¨¤laga ¡ªde 150 metres el del Pompidou i 140 el d'Art Rus¡ª, ja seran 17 les llibreries que gestiona Laie, a sis ciutats espanyoles.
Va comen?ar el 1979 al local de Pau Claris,
La reserva amb qu¨¨ ha crescut Laie ¡ªsorgida a Barcelona al desembre de 1979 amb la llibreria del carrer Pau Claris, iniciativa d'un grup de socis encap?alats per Montse Moragas i Conxa Guix¨¤¡ª, s'explica en part per la seva pr¨°pia filosofia: es mimetitzen amb l'equipament amb el qual col¡¤laboren. ¡°Estem al servei de la instituci¨® i per aix¨° no ens importa difuminar la nostra marca de cara al client final¡±, resumeix Moragas. Aix¨° explica el silenci¨®s fenomen Laie: la llibreria-cafeteria de Pau Claris ¨¦s, aix¨ª, nom¨¦s la punta visible de l'iceberg d'una cadena que gestiona botigues als principals museus i equipaments de Barcelona: el CCCB, el Picasso, CosmoCaixa, el CaixaForum, el MNAC i el Macba, als quals s'afegeixen els situats a enclavaments com el Park G¨¹ell, La Pedrera, la Sagrada Fam¨ªlia i el recinte modernista de l'hospital de Sant Pau. Despr¨¦s dirigeixen tamb¨¦ els locals situats als CaixaForum de Madrid i Saragossa. I, des de l'anonimat gaireb¨¦ total de la marca, espais a l'Alhambra de Granada i a la catedral de Santiago de Compostel¡¤la.
Cobrar per activitats?
¡°Que una llibreria es mogui ¨¦s important; hi ha qui planteja fins i tot cobrar per les activitats, per¨° no en som partidaris¡±, opinen Maya Flandin i Xavier Moni, vicepresidents del potent Sindicat de la Llibreria Francesa, que aplega 650 de les 3.000 llibreries independents del pa¨ªs gal. Convidats dijous passat pel Gremi de Llibreters de Catalunya i la Fundaci¨®n RBA per estrenar una festa preg¨® que serveixi de pr¨°leg a la diada de Sant Jordi, van intercanviar, amb els seus hom¨°legs catalans, experi¨¨ncies d'un sector que tamb¨¦ est¨¤ sacsejat a altres latituds, especialment despr¨¦s de la caiguda de Virgin Megastores i de Chapitre, segona cadena de llibreries francesa. ¡°Virgin, m¨¦s centrat en discos i v¨ªdeos, ha afectat poc el sector perqu¨¨ tenia poca part del seu negoci en el llibre; amb la caiguda de Chapitre, en canvi, hem apr¨¨s tot el que no cal fer: va ser una xarxa de llibreries independents que es van agrupar i despr¨¦s d'aix¨° van centralitzar i van uniformar en excessos la seva compres, van reduir la llibertat d'elecci¨® dels llibreters i l'oferta disponible, es van obrir a les joguines i papereria en l'exc¨¦s i, en la seva obsessi¨® per la rendibilitat, es van desfer dels llibreters veterans i van contractar personal no qualificat; van destrossar el cor del negoci¡±.
La creaci¨® en breu d'un Observatori Econ¨°mic de la Llibreria, per compartir dades i experi¨¨ncies entre els agremiats, i la potenciaci¨® del segell que des de 2009 atorga el Ministeri de Cultura franc¨¨s de Llibreria Independient de Qualitat (que, despr¨¦s del compliment d'uns requisits t¨¨cnics i d'oferta bibliogr¨¤fica, permet una notable rebaixa d'impostos locals) van ser algunes de les experi¨¨ncies compartides. Models, idees, aliats: tot li conv¨¦, avui, a les llibreries.
Prestatgeries molt ben prove?des en art i el format llibreria botiga especialitzada, en espais que oscil¡¤len des dels 50 metres quadrats als 300, ¨¦s el model triomfant de Laie. ¡°Aqu¨ª som nosaltres i all¨¤ som ells, reflectim la instituci¨® que ens acull¡±, resumeix Moragas des de les oficines damunt de la seu central. ¡°Ens adaptem a la programaci¨® del centre i aix¨° condiciona el contingut i el tipus de botigues que proposem, on hi ha llibres i objectes, per¨° vinculats sempre a la idiosincr¨¤sia de l'entitat i al m¨®n de la cultura llibresca o art¨ªstica; oferim poca llibreta i llapis i aquestes coses¡±.
En qualsevol cas, la cadena t¨¦ ja un departament destinat a produir objectes de marxandatge, sol¡¤licitant els drets i encarregant la seva producci¨® quan la mostra no els preveu d'origen. ¡°Diversifiquem l'empresa dins del m¨®n cultural i consolidant un saber fer que, aix¨° s¨ª, vinculem a la marca i que ¨¦s el que les institucions volem que coneguin¡±, puntualitza Moragas, que recorda que la gesti¨® de la majoria de les llibreries s'han obtingut despr¨¦s de guanyar concursos p¨²blics. El resultat s¨®n m¨¦s de 200 persones treballant a Laie, entre les quals hi ha la dotzena que s'ha incorporat a M¨¤laga.
¡°Amb aquestes botigues culturals tampoc no som tan lluny del model que ten¨ªem al cap el 1979: una llibreria oberta, on passar una bona estona, llibres molt a l'abast i molt t¨ªtol estranger¡±, rememora Moragas, que creu, al costat de Guix¨¤, que ¡°el llibre en paper perdurar¨¤ i que les llibreries remuntaran¡±. Tamb¨¦ veuen b¨¦ que aquestes cada vegada acullin i promoguin m¨¦s activitats culturals, si b¨¦ alerten que ¡°aquestes coses ajuden que hi hagi tr¨¤nsit per¨° cal aconseguir que generin vendes, la qual cosa no sempre passa¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.