Per Barcelona, de matinada, amb un cocodril pap¨²
L¡¯extraordin¨¤ria aflu¨¨ncia de p¨²blic va crear llargues cues en molts museus de la capital catalana i va obligar a limitar l¡¯acc¨¦s
¡°A aquestes hores al cocodril no li deu fer res que li fem la foto amb flaix¡±. La jove tatuada i ¨°bviament amb alguna copa de m¨¦s va abra?ar la seva amiga i es van fer un simp¨¤tic selfie amb l¡¯espl¨¨ndida proa d¡¯una canoa pap¨² en forma de cap d¡¯al¡¤lig¨¤tor. La bestiola tallada amb un realisme extraordinari semblava que es llepava. ?rem al Museu de Cultures del M¨®n de Barcelona, el rutilant nou museu de la ciutat que permet admirar la gran col¡¤lecci¨® Folch d¡¯arts primeres; eren les 11 de la nit molt tocades, la cua d¡¯acc¨¦s arribava fins al carrer i les sales les omplia una gentada, la immensa majoria, malgrat les sonores excepcions, amb una actitud tan serena, respectuosa i concentrada com si fossin les 12 del migdia.
El museu etnol¨°gic del carrer de Montcada, molt a propet del Picasso, on ja no deixaven entrar per l¡¯enorme aflu¨¨ncia de visitants, era nom¨¦s un dels molts centres barcelonins i rodalies, 81, que aquest dissabte a la nit van obrir les portes de manera gratu?ta amb motiu de la Nit dels Museus, activitat organitzada per l¡¯Ajuntament que oferia entrada lliure des de les 7 de la tarda fins a la 1 de la matinada i que es va saldar amb un ¨¨xit enorme, fins i tot amb un ¨¨xit desbordant en alguns casos. Va animar bastant el fet que es repartissin massivament unes simp¨¤tiques caretes negres amb aspecte d¡¯animals nocturns ¨Cmussol, ratpenat, gat i llop¨C, de les quals els visitants van fer ¨²s amb encantada fru?ci¨®, tot i que despr¨¦s, al carrer, en segons quins llocs i a segons quines hores, et podien clavar un bon ensurt: semblava que la ciutat estigu¨¦s ocupada per personatges de Batman.
L¡¯oferta, que en molts casos no es limitava a permetre la visita de les col¡¤leccions sin¨® que inclo?a innombrables activitats organitzades espec¨ªficament per a la iniciativa, com concerts, tallers, visites guiades i dramatitzades, recitals de poesia, contacontes, dansa, performances i fins i tot gastronomia, era variad¨ªssima i no nom¨¦s inclo?a els grans museus, sin¨® que permetia descobrir-ne d¡¯altres de menys coneguts. Aix¨ª, amb la visita nocturna a les col¡¤leccions del gran Museu Nacional d¡¯Art de Catalunya (MNAC) ¨Ci el ball a la seva sala oval¨C o a les exposicions del CaixaForum o la de la Pedrera, podies admirar la col¡¤lecci¨® de carrosses f¨²nebres (22) de la ciutat ¨Copci¨® certament no gaire optimista per a una nit de dissabte¨C, visitar la casa del guarda del Park G¨¹ell, recordar amb nost¨¤lgia les llegend¨¤ries Bultacos del Museu de la Moto, o gaudir d¡¯un espectacle nocturn d¡¯il¡¤lusionisme al Teatre Museu El Rei de la M¨¤gia. Una colla de soldats romans (els recreacionistes de Barcino Oriens) animava a entrar al Museu d¡¯Arqueologia i participar en els tallers. Trobar-te¡¯ls per Montju?c era com dubtar que anaves ser¨¨. Al CosmoCaixa et convidaven a veure Saturn, que D¨¦u n¡¯hi do.
El p¨²blic es va bolcar en la convocat¨°ria amb veritable entusiasme. Com a prova, el llarg temps que aquest enviat especial a la Nit dels Museus (sempre millor que a la Nit dels Ganivets Llargs o a la de Sant Bartomeu) va haver de passar a la cua del Museu de Cultures del M¨®n. ?s cert que l¡¯estona permetia fer amistats interessants. Un trio de noies russes entretenia l¡¯espera fent broma amb les caretes, a canvi jo no les vaig desil¡¤lusionar de la seva creen?a que feien cua per al Picasso; despr¨¦s tot van ser cares llargues per¨° van tornar a animar-se en descobrir que hi havia un concert de m¨²sica ¨ªndia (del Shyam Sunder Quartet). Ens mov¨ªem tots a la cua a ritme de les llunyanes notes d¡¯un sitar mentre avan?¨¤vem lentament pel pati i els accessos del museu, en un bell palau g¨°tic. ?vids d¡¯experi¨¨ncies museogr¨¤fiques, els visitants mir¨¤vem a tot arreu, entretinguts amb els dispositius de recuperaci¨® card¨ªaca i les desc¨¤rregues dels lavabos. Va tenir molt ¨¨xit i va alleujar l¡¯espera una vitrina introduct¨°ria de titelles d¡¯ombra de Java, amb els seus grotescs personatges com Togog i Butaterong (com veieu, vam aprendre de tot). El p¨²blic era variad¨ªssim, moltes parelles joves, grups de gent madura, fam¨ªlies amb nens, fins i tot en cotxets, i algun extraviat que es creia que era la cua d¡¯un bar. Es va esperar en general amb paci¨¨ncia i educaci¨®.
Per fi vam entrar, despr¨¦s de m¨¦s de mitja hora. Per¨° tots vam estar d¡¯acord que valia la pena. Els primers fetitxes i m¨¤scares ens van donar la benvinguda. La nit s¡¯obria a l¡¯emoci¨® de l¡¯exploraci¨® i a la gran panor¨¤mica dels continents llunyans i les cultures ex¨°tiques. Hi havia alguna cosa indefinible en l¡¯ambient: la nocturnitat aporta un grau diferent a la percepci¨®, la fa m¨¦s reconcentrada i intensa, m¨¦s excitant. Vam travessar sales que haurien enc¨¨s de felicitat el cor de Levy Straus, tan plenes de t¨°tems i tab¨²s. Hi havia molta gent per¨° tothom es comportava molt c¨ªvicament. ?s cert que hi havia qui anava a la seva: dos nois molt guapos s¡¯acariciaven a la zona del tantrisme donant un nou sentit al terme museogr¨¤fic d¡¯interactivitat. Guhyasamaja-Ma?juvara i Vidyahra semblava que els observaven amb simpatia embolicats en la seva pr¨°pia abra?ada m¨²ltiple de llaut¨® daurat.
L¡¯¨¤mbit del Tibet i el Nepal convidava a tenir un record emocionat i solidari per les v¨ªctimes del recent terratr¨¨mol, tamb¨¦ pel patrimoni cultural destru?t les belleses reunides al museu del qual s¨®n un recordatori dram¨¤tic. Viatjant en la nit per Java, Birm¨¤nia, Nova Guinea, el Jap¨® o Centre-am¨¨rica, el temps va passar volant. La gent s¡¯entotsolava en una meravella despr¨¦s de l¡¯altra, tot i que tamb¨¦ hi havia qui preguntava si donaven entrepans. Com a m¨ªnim una persona va entrar amb petaca.
A la sortida, el carrer de Montcada era un formiguer de gent. El proper Museu del Mamut estava tancat, aix¨ª que em vaig dirigir als ¨¤mbits del Museu d¡¯Hist¨°ria de Barcelona (MUHBA), que oferia moltes propostes. Despr¨¦s de passar una estupenda estona amb un grup de gent que feia una visita guiada a les muralles (que curi¨®s trobar gent serena interessant-se per l¡¯arquitectura romana a dos quarts d¡¯1 de la nit d¡¯un dissabte), em vaig endinsar a les entranyes de la vella ciutat. Em va rebre el relleu d¡¯una m¨¨nada que ensenyava un pit, coses suposo de l¡¯horari. Les ru?nes de la ciutat romana estaven repletes de visitants i era una experi¨¨ncia sorprenent passejar-hi de matinada escoltant les converses ¨C¡°Sabies que en aquestes piques rentaven les t¨²niques amb orina?¡±, ¡°Jon¨¢s, que t¡¯he dit que no et perdis!¡± ¨C , com si haguessin ressuscitat els vells fantasmes dels ciutadans.
Al vest¨ªbul del Palau Reial Major, un turista brit¨¤nic es va carregar la tanca de protecci¨® de la gran maqueta de la ciutat. Va ser un incident a?llat i l¡¯home es va disculpar molt, tot i que va crear certa tensi¨® entre els gu¨¤rdies de seguretat, refor?ats per a l¡¯ocasi¨®. A la sortida, en la llarga nit dels museus, la gent somreia satisfeta. I mentre els centres anaven tancant les portes, els visitants s¡¯escampaven carregats de cultura, emocions i coses belles.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.