¡°Hi ha difer¨¨ncia entre el que passa a Hongria i a Ceuta i Melilla?¡±
¡°La immigraci¨® en la cultura catalana est¨¤ infrarepresentada, com a la televisi¨®¡±
L¡¯escriptora Najat El Hachmi (Beni Sidel, 1979) va passar bona part de les 16 hores que va durar el part de la seva filla llegint a l¡¯hospital un llibre de Jennifer Egan. La situaci¨® ¨¦s normal si es t¨¦ en compte que des de ben petita tenia clares dues coses: ¡°Jo volia escriure i tenir fills¡±, explica. La seva darrera novel¡¤la, La filla estrangera (Edicions 62 en catal¨¤; Destino, en castell¨¤), tracta sobre l¡¯entrada a l¡¯edat adulta d¡¯una noia nascuda al Marroc per¨° criada a Catalunya. L¡¯obra, guanyadora del premi BBVA Sant Joan, descriu la relaci¨® entre la mare i la filla. En aquest vincle entra en joc el conflicte ling¨¹¨ªstic i cultural, el xoc d¡¯identitats, el paper de la dona a la societat actual i, per damunt de tot, les ¨¤nsies de llibertat. Tot plegat, un univers al voltant de la immigraci¨® que no ¨¦s ali¨¨ a El Hachmi i sobre el qual pensa seguir novel¡¤lant.
Pregunta. La immigraci¨® a la literatura est¨¤ ja explotada?
Resposta. En altres pa?sos t¨¦ m¨¦s pres¨¨ncia, com al m¨®n anglosax¨® i a Fran?a. Aqu¨ª encara est¨¤ per arribar, aix¨°. En castell¨¤ no n¡¯hi ha, d¡¯autors. A mi em motiva perqu¨¨ ¨¦s una manera de con¨¨ixer-me.
¡°No tinc clar
P. Qu¨¨ hi manca, a la literatura catalana actual?
R. M¨¦s visibilitzaci¨®, tamb¨¦ en l¡¯¨¤mbit cultural, de la immigraci¨®. Catalunya ¨¦s un lloc d¡¯arribada, per¨° la immigraci¨® a la cultura est¨¤ infrarepresentada. Tamb¨¦ es d¨®na a la televisi¨®, per exemple, on no passem de la pol¨¨mica del moment.
P. Per quin motiu els seus personatges masculins no s¨®n gaire positius?
R. ?s una assignatura pendent que tinc. S¡¯ha de pensar tamb¨¦ en l¡¯entorn que t¨¦, en aquest darrera novel¡¤la, la protagonista: est¨¤ envoltada de dones que cont¨ªnuament li diuen que no es pot fiar dels homes, que ells s¨®n l¡¯enemic.
P. A la protagonista li costa trobar les paraules en rifeny per adre?ar-se a la mare perqu¨¨ ella ha estudiat i parla en catal¨¤. El conflicte identitari es manifesta a trav¨¦s de la llengua?
Contra la ¡°moda¡± de fer-se pol¨ªtic
Najat El Hachmi va signar l¡¯octubre del 2012 un manifest a favor del federalisme. El passat mes de juliol va donar un pas m¨¦s donant suport p¨²blic a la candidatura de Catalunya S¨ª que es Pot. ¡°Jo simpatitzo amb aquesta formaci¨®, m¨¦s que res pel vessant social¡±, admet El Hachmi. ¡°Tamb¨¦ crec que hi ha d¡¯haver alguna altra soluci¨® a banda de la independ¨¨ncia. El com ja no el s¨¦, per¨° crec que hi ha d¡¯haver una altra possibilitat¡±, diu l¡¯escriptora. Amb tot, arrufa el nas quan se li pregunta per les eleccions de diumenge vinent i per la situaci¨® pol¨ªtica actual. No defuig parlar-ne, per¨° assegura que se sent inc¨°moda reflexionant-ne de portes enfora.
L¡¯escriptora lamenta ¡°que en aquests moments no pots dir res, ¨¦s molt dif¨ªcil debatre amb tranquil¡¤litat. Hi ha molta crispaci¨®. No estic d¡¯acord amb la forma que ha agafat tot aix¨°. Necessitem tots plegats fer un reset¡±, assegura. I parla de les ofertes que ha rebut per entrar en pol¨ªtica: ¡°No s¨®c una persona de l¡¯¨¤mbit pol¨ªtic. M¡¯han proposat anar a moltes llistes, per¨° no seria honest per part meva. No tinc ni car¨¤cter ni habilitats. Ara est¨¤ molt de moda que tothom faci de pol¨ªtic, per¨° cadasc¨² es coneix a si mateix¡±, reflexiona El Hachmi. ¡°A banda de presentar-te a les eleccions, despr¨¦s, si surts escollit, hi ha una tasca molt important¡±, alerta la novel¡¤lista.
R. La llengua la fa sentir completament desarrelada. S¡¯adona que el proc¨¦s fet ¨¦s irreversible.
P. I no es vol posar el mocador.
R. Hi ha noies que el conceben com una pe?a identit¨¤ria i no pas com un fet religi¨®s. Encara no hi ha el concepte islamocatal¨¤... Aix¨° de les mesquites als pol¨ªgons ¨¦s simb¨°lic: la condici¨® de marginat ¨¦s perqu¨¨ et releguen als marges. No s¨®c creient, per¨° seria convenient fer una gran mesquita.
P. Com veu la prohibici¨® del vel integral d¡¯alguns ajuntaments?
R. On m¨¦s vels es veuen ¨¦s a Barcelona i s¨®n turistes vingudes de pa?sos del Golf. Quan se¡¯ls prohibeixi a elles em creur¨¦ que ¨¦s per defensar els drets de les dones i no per fomentar el sadisme cap a un col¡¤lectiu sense dret de vot. El problema, com amb el mocador, ¨¦s que no interessa con¨¨ixer aquestes dones. Tampoc els ofereixen les garanties per tenir la llibertat per triar. Li passa a la protagonista de la novel¡¤la. Si vas a buscar feina t¡¯has de conformar amb aquella que et correspon per origen; si vas a buscar pis t¡¯has de conformar amb els barris que et pertoquen... No hi ha un debat d¡¯igual a igual ni ganes de con¨¨ixer l¡¯altre: el di¨¤leg nom¨¦s es fa des del poder.
P. ¡°A les dones marroquines se¡¯ls demana que es revoltin, per¨° no se¡¯ls diu com¡±, es diu a la novel¡¤la.
R. ?s que no se¡¯ls d¨®na cap seguretat. Ara ho veiem m¨¦s que mai. La que s¡¯hagu¨¦s revoltat abans de la crisi i allunyat del suport familiar les haur¨¤ passat magres. A algunes els fan controls del passaport per renovar o no la renda m¨ªnima d¡¯inserci¨®. Fam¨ªlies que fa 15 anys que s¨®n aqu¨ª s¡¯han vist obligades a reemigrar a B¨¨lgica o a Alemanya. La gent es pensa que tornen al seu pa¨ªs d¡¯origen, i no ¨¦s aix¨ª. Tampoc tenen una ¨¤via per viure de la seva pensi¨®.
P. Funciona el sistema?
R. No hi ha una pol¨ªtica d¡¯immigraci¨®. Hi havia un projecte durant el Tripartit amb la llei d¡¯acollida. Partia del treball fet des de les escoles, municipis... per¨° va quedar susp¨¨s per la crisi.
P. Com creu que s¡¯est¨¤ gestionant la crisi dels refugiats?
R. Fatal. Que alg¨² com el ministre (Jos¨¦ Manuel Garc¨ªa-Margallo) digui: ¡°Ai, quina pena!¡±, per¨° que despr¨¦s a les tanques de Melilla i Ceuta es dispari amb pilotes de goma a alg¨² que est¨¤ nedant per entrar... Quina difer¨¨ncia hi ha entre el que passa a Hongria i a Ceuta i Melilla? A Melilla tamb¨¦ hi havia moltes fam¨ªlies sirianes! La meva mare va sovint a Nador i ho veu. I despr¨¦s tot ¨¦s molt hip¨°crita: a la Zona Franca tenim un centre d¡¯internament d¡¯estrangers que en fi...
P. Entre Orient i Occident hi ha di¨¤leg possible?
R. Magrib vol dir Occident. La divisi¨® ¨¦s fict¨ªcia, es va establir per dir: ¡°Som diferents i no ens entendrem¡±. Al llibre parlo, per¨°, d¡¯un proc¨¦s de maduraci¨® individual de la noia, proc¨¦s que ¨¦s universal: quan has de fer el teu propi cam¨ª i t¡¯has de desviar de la mare. Despr¨¦s tornes a ella, per¨° ja com a adulta.
P. Li ensenyar¨¤ el seu idioma matern?
R. No. Jo parlo i penso en catal¨¤. Tinc un fill de 14 anys i amb ell al principi vaig intentar parlar en amazic i va ser molt for?at. Si tries una vida en qu¨¨ est¨¤s m¨¦s en contacte amb aquest col¡¤lectiu conserves unes coses, per¨° has de renunciar a altres; menys autonomia personal, m¨¦s control social¡ Tot no es pot tenir.
P. Aix¨° li deuria suposar problemes a casa seva...
R. Hi va haver punts de conflicte importants. Et dediques a escriure i ¨¦s dif¨ªcil entendre en qu¨¨ consisteix. De cop i volta et sents molt rara amb la teva fam¨ªlia.
P. El reagrupament familiar sobrevola la novel¡¤la. Genera debat?
R. Deixa en molt mal lloc les dones, sempre, que fins al cap de cinc anys de ser aqu¨ª no tenen perm¨ªs de treball. Depenen econ¨°micament del marit. Si s¨®n elles les que reagrupen han de mantenir el marit, i no vol dir que ell s¡¯incorpori a les tasques de la llar. Em fa pensar en els primers temps d¡¯aqu¨ª, quan la dona podia treballar si no descuidava la casa.
P. I pensa que algun dia la dona es revoltar¨¤ contra tot aix¨°?
R. Quina dona? Perqu¨¨ no tinc clar que la situaci¨® de la dona sigui bona enlloc. Hem de generar un feminisme m¨¦s global. A la televisi¨®, per exemple, no poden envellir, engreixar, i aix¨° pesa m¨¦s que la seva v¨¤lua intel¡¤lectual. Estava mirant amb la meva filla de tres anys i mig un reportatge de la visita dels reis d¡¯Espanya als Estats Units. Sortia Felip VI parlant aqu¨ª i all¨¤ i de cop i volta em pregunta: ¡°Les noies no parlen?¡±. L¡¯important de la reina era que estigu¨¦s guapa. Aquest ¨¦s el missatge que estem transmetent a les nenes, i les dones en som c¨°mplices. Tot canviar¨¤ el dia que siguem conscients del nostre paper dins de l¡¯engranatge del masclisme.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.