Sota la pell de Picasso
Un estudi localitza obres in¨¨dites en sis pintures de l¡¯artista i aprofundeix en el seu proc¨¦s de creaci¨®
¡°El projecte i la idea no era descobrir obres noves de Picasso, sin¨® con¨¨ixer de forma objectiva el seu proc¨¦s de treball a partir d'algunes de les obres de joventut, a m¨¦s de con¨¨ixer millor la nostra col¡¤lecci¨® i obrir noves l¨ªnies d'investigaci¨®¡±, explica Reyes Jim¨¦nez, responsable del Departament de Conservaci¨® Preventiva del Museu Picasso de Barcelona. Per¨° l'an¨¤lisi de sis de les obres, tots retrats, dels fons d'aquest museu ¨Cdues realitzades en el per¨ªode en el qual Picasso va viure amb la fam¨ªlia a Gal¨ªcia i quatre de la seva estada a Barcelona, fins al 1904, quan s'instal¡¤la a Par¨ªs¨C han fet aflorar altres obres anteriors.
?s el cas d'Home amb boina, del 1895, sota el qual s'ha descobert una composici¨® subjacent, una pintura estretament lligada a l'escassa producci¨® del seu pare en la qual poden veure's dos coloms, motiu pel qual no es descarta que Picasso pint¨¦s sobre una obra del seu pare Jos¨¦ Ruiz. A Josep Cardona Furr¨®, del 1899, el pintor va treballar en la tela tres vegades, en una va fer un paisatge de teulades de Barcelona que no pertany a la seva ¨¨poca blava, sin¨® que el va omplir de colors. A Retrat d'un desconegut a l'estil d'El Greco (1899) el malagueny, que havia pintat un tors nu en un exercici acad¨¨mic de la Llotja, on estudiava, no va dubtar a estripar-lo i reutilitzar-lo despr¨¦s d'haver estat puntuat pel seu professor; mentre que sota Autoretrat amb perruca apareix una altra imatge d'un personatge amb un barret enorme, que potser ¨¦s el periodista Pompeu Gener, amic de l'artista dels Quatre Gats i, per damunt, abans de l'¨²ltima imatge, un retrat del jove Picasso sense perruca.
¡°Aquesta forma de treballar no ¨¦s una novetat¡±, remarca Jim¨¦nez, per les mans del qual han passat moltes obres del museu barcelon¨ª que han detectat obres conservades sota la primera pell de les pintures. Va passar el 2010 amb Ci¨¨ncia i Caritat, una obra del 1897 que l'adolescent Picasso va pintar sobre una altra d'anterior donant-li la volta al llen? i m¨¦s recent, el 2013, amb Terrats de Barcelona, pintat el 1903, en el qual es va veure en una capa inferior una parella, un tema recurrent en la producci¨® picassiana dels anys 1902 i 1903 que va concloure magistralment amb La vida, la seva obra m¨¦s destacada del per¨ªode blau i que ¨¦s una de les obres m¨¦s destacades del Museu d'Art de Cleveland.
¡°Vol¨ªem con¨¨ixer millor la dataci¨®, l'estructura, el proc¨¦s creatiu, els materials i els pigments emprats en sis obres fetes entre el 1895 i el 1900, del per¨ªode de formaci¨® de l'artista i fer noves lectures d'aquestes obres¡±, prossegueix la investigadora, conven?uda que Picasso no repintava per un tema econ¨°mic, sin¨® que ¡°buscava la textura i la forma que li donava el fet de pintar sobre una obra acabada, com si fos un objecte trobat¡±.
Per aix¨°, es van acollir al projecte europeu Infraestructures d'Investigaci¨® Avan?ada sobre Patrimoni Cultural (CHARISMA), que va permetre que durant una setmana del 2013 el laboratori m¨°bil MOLAB empr¨¦s tot tipus de tecnologia (rajos X, infrarojos, ultraviolats, reflectografia, fluoresc¨¨ncia i espectografia) per descobrir els secrets que conserven aquestes petites obres, a m¨¦s del context cultural i els materials disponibles en cada lloc. ¡°El tipus d'an¨¤lisi no ¨¦s invasiu, no s'han hagut de prendre mostres¡±, destaca Jim¨¦nez. ¡°Els resultats no s¨®n des del punt de vista hist¨°ric, sin¨® totalment objectius, que ¨¦s el que correspon al segle XXI¡±, afirma l'especialista.
Aquest divendres es donaran a con¨¨ixer tots els detalls d'aquestes investigacions durant el simposi Picasso jove: l'evoluci¨® de l'artista a trav¨¦s de la seva paleta on es parlaran d'altres obres com Nena amb colom, conservat al Courtauld Institute of Art, una obra que amaga sota una figura asseguda amb el bra? allargat que es relaciona amb l'obra del Metropolitan Dona a la font.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.