Amenaces a un artista siri¨¤ per una obra a Barcelona
Nassouh Zagholouleh retira un v¨ªdeo de la galeria L&B per temor a repres¨¤lies
El projector il¡¤lumina amb la seva llum freda una sala ombr¨ªvola de la galeria L&B Contemporary Art de Barcelona (?laba, 58), com passava amb els aparells antics quan l'obra s'havia acabat. No obstant aix¨°, ¨¦s in¨²til esperar que la projecci¨® es reprengui: la instal¡¤laci¨® romandr¨¤ mutilada fins al tancament de la mostra, el proper 15 de gener. L'artista siri¨¤ Nassouh Zagholouleh (Damasc, 1958), un dels fot¨°grafs m¨¦s reconeguts de l'Orient Mitj¨¤, representant de S¨ªria en la recentment clausurada Biennal de Ven¨¨cia, ha preferit retirar el v¨ªdeo Un jour syrien ordinaire de la mostra hom¨°nima, arran de les amenaces rebudes al seu pa¨ªs.
¡°Zagholouleh, que a causa del conflicte no va poder viatjar a Barcelona, va comen?ar a rebre amenaces intimidat¨°ries quan va difondre a Facebook la propera inauguraci¨® de la seva mostra a Barcelona. Considerant que la seva fam¨ªlia podria ser objecte de les repres¨¤lies, vam decidir no exhibir el v¨ªdeo¡±, explica Cecilia Lobel, directora d'L&B. El m¨¦s paradoxal ¨¦s que l'obra de 38 minuts, que l'artista va rodar amagat en una capsa de cartr¨® des del terrat de casa seva, ¨¦s una narraci¨® sense paraules d'un dia qualsevol en la vida de Damasc, protagonitzat per les accions quotidianes de gent senzilla. Seria una estampa afable, si no fos pel continu so dels bombardejos que no s'aturen des de fa quatre anys. ¡°A S¨ªria les imatges es consideren armes de guerra i tot el que surt del pa¨ªs ha de tenir un perm¨ªs especial¡±, indica Lobel, que ha editat un fullet en qu¨¨ explica la hist¨°ria.
Els visitants podran consolar-se amb 22 imatges de Damas Carr¨¦, una de les s¨¨ries m¨¦s c¨¨lebres del fot¨°graf siri¨¤. Captades l'estiu del 2006, aquestes fotos en blanc i negre ens traslladen a la pau i harmonia de la capital siriana abans del conflicte. ¡°Les imatges, que es van fer amb un tel¨¨fon m¨°bil, aconsegueixen transmetre l'ess¨¨ncia de la Damasc d'aleshores, a trav¨¦s dels jocs de llum i ombra i la recerca de l'abstracci¨® m¨¦s que la mateixa representaci¨® de la realitat¡±, continua Lobel, citant alguna cosa que li va dir el mateix Zagholouleh, que va tornar a S¨ªria despr¨¦s de viure 20 anys a Fran?a: ¡°Vaig trigar 20 anys per fer bones fotos de Par¨ªs, a Damasc vaig trigar 20 minuts a trobar el que buscava¡±.
Tractant-se de S¨ªria tamb¨¦ aquestes fotografies tenen una hist¨°ria at¨ªpica. La idea era fer una edici¨® de set exemplars, per¨° despr¨¦s d'imprimir la primera, l'estudi de Zagholouleh va ser precintat, aix¨ª que l'artista ja no va poder accedir als seus arxius i les 50 fotos que componen la s¨¨rie?Damas Carr¨¦ s'han quedat en obres ¨²niques. ¡°V¨¦s a saber qu¨¨ passar¨¤ amb el seu estudi. Zagholouleh no t¨¦ gaires esperances de recuperar el seu material¡±, lamenta Lobel. Les fotos es venen a 4.000 euros cadascuna. Del total dels beneficis de la venda, el 20% es destinar¨¤ a ajuda humanit¨¤ria per als refugiats sirians i el 10% servir¨¤ per formalitzar un taller educatiu en col¡¤laboraci¨® amb Heritage for Peace, una ONG que treballa per a la protecci¨® del patrimoni cultural siri¨¤.
Abans de tornar al seu pa¨ªs natal, Zaghlouleh, que actualment ensenya a la Facultat de Belles Arts de Damasc i dirigeix el Departament de Comunicaci¨® Visual de la Lliga ?rab, va treballar com a periodista gr¨¤fic, va fer nombroses s¨¨ries fotogr¨¤fiques i va col¡¤laborar en m¨¦s de 20 documentals. No obstant aix¨°, no va ser fins al 2007 quan, arran de la insist¨¨ncia del seu entorn, va accedir a la seva primera exposici¨® a la galeria Ayyam de Damasc, un dels espais comercials amb m¨¦s prestigi de l'Orient Mitj¨¤. Altres peces de la s¨¨rie Damas Carr¨¦ es van exposar al Pavell¨® de S¨ªria de l'¨²ltima Biennal de Ven¨¨cia.
En el marc de l'Open Night: Poblenou Urban District, l'11 de desembre la galeria estar¨¤ oberta, com els altres espais del Poblenou, just fins a la mitjanit.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.