T¨¤pies, l¡¯informal
La fundaci¨® del pintor confronta obres dels anys cinquanta amb pintures creades per l¡¯artista entre el 1955 i el 1965
El col¡¤lapse que va suposar la Segona Guerra Mundial tamb¨¦ va afectar el m¨®n de l'art, ja que va trencar amb els corrents imperants fins llavors i va originar, al comen?ament dels anys cinquanta, l'art informal caracteritzat per obres abstractes i mat¨¨riques, en qu¨¨ el gest, el proc¨¦s i l'acci¨®, el cos com a pinzell, van posar fi a la narraci¨® present fins llavors en la pintura; una ¨¨poca en qu¨¨ els artistes, galeristes, amateurs i col¡¤leccionistes van constituir els nodes principals del m¨®n de l'art, i en la qual els museus no tenien el protagonisme que tenen actualment. La Fundaci¨® T¨¤pies ens trasllada a aquest moment en una doble exposici¨®. Una, en la qual es mostren seixanta obres de les col¡¤leccions de Daniel Cordier i Anthony Denney procedents de Les Abattoirs de Tolosa de Llenguadoc, comissariada per Laurence Rassel, l'anterior directora de la T¨¤pies i l'actual, Carles Guerra. L'altra ¨¦s una selecci¨® de les obres del mateix T¨¤pies creades entre el 1955 i el 1965, que mostren com, dins del corrent que impregna les obres de la col¡¤lecci¨® del museu franc¨¨s, el pintor va fer un salt de la pintura narrativa i liter¨¤ria a la pintura mat¨¨rica que el va acabar caracteritzant i donant-li prestigi internacional.
El cr¨ªtic d'art franc¨¨s Michael Tapi¨¦ va tenir molt a veure amb aquest art, l'art autre, que va n¨¦ixer com a reacci¨® a la guerra, de forma destructiva i dement, des de l'expressionisme abstracte dels Estats Units fins a la pintura at¨¤vica del grup Gutai del Jap¨®. Un art que r¨¤pidament va ser assimilat i comercialitzat i va acabar sent un signe de modernitat, tal com es pot veure en les fotografies de l'apartament del mateix Denney, fot¨°graf i editor de revistes de moda com Vogue, en el qual les obres informalistes i marginals apareixen decorant casa seva, juntament amb antiguitats i mobles d'estil cl¨¤ssic.
Entre els autors representats en aquesta impressionant col¡¤lecci¨®, hi ha Jean Fautrier, Jean Dubuffet, Jacques Brown, Alberto Burri, Lucio Fontana, del com pot veure's un dels seus caracter¨ªstics llen?os esquin?ats, Christo Coetzee o George Mathieu, del qual s'exposa La batalla de Hastings, un autor que feia les seves obres als carrers de Londres amb sentit d'espectacle i que Guerra no dubta a definir com el ¡°Jeff Koons de l'¨¨poca¡±. La versi¨® japonesa del moviment va ser el grup Gutai. Els seus membres realitzaven escenificacions, pintant en parcs i teatres davant dels periodistes, i van ser uns pioners del happening. Impressionant ¨¦s l'enorme quadre realitzat amb els peus de Kazuo Shiraga. Gaireb¨¦ tots van exposar a la galeria Stadler de Par¨ªs. D'altres, com Karel Appel, Hans Hartung, Henri Michaux o el mateix T¨¤pies ho van fer a la galeria americana de Martha Jackson. Tots estan presents a l'exposici¨® de la T¨¤pies en acabar formant part de la col¡¤lecci¨® de Denney. ¡°?s una exposici¨® sobre com es construeix la hist¨°ria de l'art entre artistes, col¡¤leccionistes, la cr¨ªtica i el p¨²blic¡±, explica Rassel.
Al pis superior de l'edifici modernista del carrer Arag¨® es poden veure una selecci¨® de 16 obres creades per T¨¤pies en els deu anys que van del 1955 al 1996. Comissariada per N¨²ria Homs, la mostra arrenca amb l'any que T¨¤pies coneix Tapi¨¦, que el porta a crear obres m¨¦s personals i comen?ar a experimentar amb la mat¨¨ria, trobant el seu segell internacional amb la realitzaci¨® de murs on la paleta destaca pels colors grisos en obra que signa al revers. Interessant ¨¦s la documentaci¨® creuada entre l'artista, col¡¤leccionistes i cr¨ªtics. En una de les obres, del 1959, li demana a Stadler que no presti cap de les seves obres per a la biennal que el r¨¨gim franquista estava organitzant al Museu d'Arts Decoratives de Par¨ªs. Entre les 16 obres exposades, algunes poc vistes, com Tela ventrada?(1964), que pertany al llegat de Joan Teixidor o Gris (1956), de Pere Portabella. ¡°T¨¤pies era un cas ex¨°tic dins de l'art autre perqu¨¨ representa la dial¨¨ctica entre la modernitat i un pa¨ªs gens modern¡±, explica Guerra.
L'exposici¨® Documents d'acci¨®. Obres de les col¡¤leccions Denney i Cordier (1947-1965), oberta fins al maig, ¨¦s fruit de la col¡¤laboraci¨® entre la Fundaci¨® T¨¤pies i Les Abattoirs de Tolosa de Llenguadoc. A partir de l'11 de febrer es podr¨¤ veure en aquesta ciutat francesa l'exposici¨® Antoni T¨¤pies. Parla, parla, a partir del fons de la fundaci¨® barcelonina. Ser¨¤ la primera mostra al pa¨ªs gal despr¨¦s de la mort del pintor, el febrer del 2012.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.