El v¨ªdeo porno del Macba reobre el debat de la provocaci¨® de l¡¯art
El museu advertir¨¤ el p¨²blic del contingut sexual de l¡¯obra
Un any despr¨¦s d'enfrontar-se a una pol¨¨mica que va causar la pitjor crisi de la seva hist¨°ria per una obra pornogr¨¤fica, el Macba inaugura una exposici¨® d'Andrea Fraser, que inclou el v¨ªdeo d'una performance durant la qual l'artista mant¨¦ sexe expl¨ªcit amb un col¡¤leccionista durant 60 minuts. L'obra, una met¨¤fora de les relacions de poder que s'estableixen en el m¨®n de l'art, s'insereix en una traject¨°ria llarga i rigorosa que q¨¹estiona les institucions i els seus mecanismes.
¡°El sexe est¨¤ a l'abast de qualsevol, aix¨ª que ¨¦s interessant utilitzar-lo per q¨¹estionar el sistema de l'art i els seus agents. L'obra de Fraser ¨¦s una bona met¨¤fora de les relacions de poder i em sembla valent que s'exhibeixi en una instituci¨® q¨¹estionada com ho ha estat el Macba. A m¨¦s, no ¨¦s una obra a?llada, sin¨® que forma part d'una pr¨¤ctica i un conjunt de treballs que t'empeny a la reflexi¨®¡±, indica Frederic Montorn¨¨s, que va comissariar la primera mostra del Macba despr¨¦s de la caiguda de l'anterior c¨²pula directiva. ¡°Tota obra ¨¦s v¨¤lida si genera un debat p¨²blic i pol¨ªtic i en aquest cas posa de manifest que el problema no ¨¦s el sexe, que ja no ¨¦s censurable en cap ¨¤mbit, sin¨® el poder¡±, afirma l'artista Nora Ancarola, membre de la Plataforma d'Artistes de Catalunya, que s'ha creat recentment i ha pres el relleu de l'antiga associaci¨® d'artistes.
Tots coincideixen que el sexe en totes les seves manifestacions est¨¤ m¨¦s que present en la vida quotidiana, aix¨ª que resultaria almenys estrany que s'exclogu¨¦s de les institucions art¨ªstiques. ¡°No hi ha imatges obscenes en si mateixes, fora d'un context pol¨ªtic que les dota de significat. Hist¨°ricament l'art ha constru?t un espai d'excepci¨®, en el qual se suspenen les normes legals o pol¨ªtiques. L'art ens ensenya a mirar d'una altra manera. El museu ha estat des de finals del segle XVIII un espai de regulaci¨® i normalitzaci¨® de la mirada. Per aquest motiu la imatge considerada pornogr¨¤fica no hi ha entrat o ho ha fet nom¨¦s quan representava la mirada colonial, masculina heterosexual dominant¡±, afirma el te¨°ric del postporno Paul B. Preciado, que va comissariar amb Valent¨ªn Roma l'exposici¨® que va provocar que els destitu?ssin com a caps d'exposicions i activitats respectivament. ¡°El museu segueix posant els seus l¨ªmits: hi ha cossos la sobirania pol¨ªtica dels quals exigeix que quedin fora de certa representaci¨®. Podem veure una penetraci¨® vaginal, per¨° no una escultura que s'assembla a un exrei en una postura sexual¡±, afegeix Preciado, que ara ¨¦s a Atenes treballant per a la propera Documenta, mentre que Valent¨ªn Roma ha estat nomenat director de La Virreina Centre de la Imatge de Barcelona.
¡°Em pregunto si el Macba un any despr¨¦s ha apr¨¨s que l'art contemporani ha de superar els l¨ªmits del que ¨¦s habitual. Ara mostra la pe?a de Fraser complint amb aquest dictat. Per¨° podria mostrar avui una pe?a en contra de la monarquia espanyola? Em temo que segueix sent impossible¡±, opina el docent i cr¨ªtic Joan Minguet.
L'exposici¨® d'Andrea Fraser, L'1% c¡¯est moi, en refer¨¨ncia a la c¨¨lebre frase L¡¯¨¦tat c¡¯est moi, va ser programada per l'anterior director Bartomeu Mar¨ª, actualment al capdavant del Museu de Se¨¹l. ¡°Qualsevol obra requereix una mediaci¨® i tot comissari sap que hi ha temes que en determinades institucions no pots tocar. El problema no ¨¦s el porno, disponible amb un clic per a qualsevol nen o adult, sin¨® determinats s¨ªmbols de poder en situacions sexuals. En aquest cas el sexe serveix precisament per destapar els mecanismes que hi ha al darrere de les institucions¡±, afirma Juan Canela, comissari de l'Espai 13 de la Fundaci¨® Mir¨®.
As¨¨ptic i fred
Canela, com els altres, no considera que l'obra mereixi un muntatge especial o a banda, per¨° s¨ª algun tipus d'av¨ªs. ¡°Posarem un r¨¨tol avisant que el contingut d'algunes obres podria ofendre la sensibilitat¡±, assegura Hiuwai Chu, comiss¨¤ria de la mostra juntament amb Cuauht¨¦moc Medina. L'artista Eul¨¤lia Valldosera tamb¨¦ est¨¤ d'acord que s'ha d'avisar i explicar el perqu¨¨ de la pe?a. ¡°El porno ¨¦s fruit d'una mirada des de la masculinitat. Molts artistes, homes i dones, aborden els temes sexuals amb la mateixa viol¨¨ncia que utilitza la societat. No es considera el potencial sagrat del sexe, ni que sigui amb l'ascetisme una de les dues formes d'aconseguir la il¡¤luminaci¨®. Se sol agafar el costat fosc, i es violenta aix¨ª la seva naturalesa. El que ¨¦s obsc¨¨ ¨¦s que l'exc¨¦s de pl¨¤stic que envolta els nadons estigui trastornant el seu equilibri hormonal i neural¡±, indica Valldosera. ¡°La funci¨® de la pornografia ¨¦s excitar, en canvi, el v¨ªdeo de Fraser ¨¦s as¨¨ptic i fred, gens excitant. La seva funci¨® ¨¦s cridar l'atenci¨® sobre el sistema econ¨°mic de l'art i, per tant, no ¨¦s pornografia¡±, conclou l'artista Dora Garc¨ªa.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.