El ¡®goya¡¯ i el ¡®greco¡¯ de Mu?oz Ramonet pot ser que acabin al Prado
El jutge decidir¨¤ si s¡¯han de dipositar al museu de Madrid o al MNAC
El 24 de novembre passat l'Ajuntament de Barcelona confiava que els familiars de Julio Mu?oz Ramonet, l'industrial que el 1991 va deixar en her¨¨ncia a aquesta ciutat un palauet al carrer Muntaner i la impressionant col¡¤lecci¨® de centenars d'obres d'art que hi havia en el seu interior, signades per autors com Vel¨¢zquez, Goya, El Greco, Sorolla, Rembrandt, entre d¡¯altres, no desobe?ssin el jutge. Per aix¨°, va enviar a Madrid, on viuen tres de les quatre filles de Mu?oz, un furg¨® apte per a transport d'obres d'art i s'havia demanat que les forces de seguretat l¡¯acompanyessin en el viatge de tornada. Anaven a recollir L¡¯anunciaci¨® d'El Greco i L¡¯aparici¨® de la Mare de D¨¦u del Pilar de Francisco Goya, dues de les obres m¨¦s destacades de la col¡¤lecci¨®. L'agent judicial, per¨°, va tornar amb les mans buides, malgrat que Manuel Castelo, n¨¦t de l'industrial, sabia que trucarien a la porta de casa seva, al passeig de la Castellana, a les 10.30 h per endur-se-les. Ara, el dest¨ª d'aquestes dues obres, valorades en m¨¦s de set milions i mig d'euros, est¨¤ a les mans d'un jutge que ha de decidir si obliga a lliurar-les perqu¨¨ tornin a Barcelona o si accepta la proposta de la fam¨ªlia que sigui el Museu del Prado qui les aculli en dip¨°sit. No hi ha res f¨¤cil en tot el que est¨¤ relacionat amb el llegat de Mu?oz Ramonet. Jos Prado, un dels advocats de la fam¨ªlia, explica que el goya i el greco poden acabar a Madrid, ja que no s'ha acceptat l'oferiment voluntari de Castelo de lliurar en dip¨°sit les obres al Museu Nacional d¡¯Art de Catalunya (MNAC), amb la condici¨® que s'exposin a les seves sales i que no vagin al magatzem. Segons Prado, les obres ja no s¨®n a la capital catalana perqu¨¨ no s'ha respost a aquest oferiment voluntari. Des del museu barcelon¨ª s'assegura que ells no han rebut cap petici¨® formal i que compliran ¡°el que el jutge i l'Ajuntament de Barcelona els diguin, tant si s'han d'exposar com si s¡¯han de conservar al magatzem¡±.
LA TAXACI? DE TOTES LES OBRES, D¡¯AQU? DOS MESOS
Mentre continua l'enfrontament entre la fam¨ªlia i l'Ajuntament, el jutge encarregat de l'execuci¨® de la sent¨¨ncia que obliga les quatre filles al lliurament del llegat ¨Cgaireb¨¦ un miler d'obres d'art¨C, a causa de la impossibilitat de recuperar les obres, n¡¯ha ordenat la taxaci¨® a un perit judicial. L'expert, amb ajuda dels cat¨¤legs i llistes, est¨¤ fixant el valor econ¨°mic de les obres el 1991 i l'actual, del 2016, ja que les parts tampoc s'han posat d'acord en aix¨°. En aquesta valoraci¨® s'inclouen les 19 obres que se saben que es van subhastar a Madrid i les 14 que estan en una finca familiar de Sant Andreu de Llavaneres. La valoraci¨®, que estava prevista que s¡¯acab¨¦s a final del 2016, estar¨¤ acabada, segons Vendrell, ¡°d¡¯aqu¨ª un parell de mesos¡±.
¡°?s una mesura dilat¨°ria m¨¦s de la fam¨ªlia en aquest llarg proc¨¦s, en qu¨¨ ho q¨¹estionen tot¡±, explica Eudald Vendrell, advocat de la Fundaci¨® Julio Mu?oz Ramonet, creada per l'Ajuntament el 1995 per reclamar-ne i gestionar-ne el llegat. El que s¨ª que defensa Vendrell ¨¦s el dip¨°sit de les obres al MNAC, ja que el palauet no t¨¦ condicions de seguretat, ¡°nom¨¦s despr¨¦s d'ordenar-ho un jutge com a mesura cautelar". Segons Vendrell, s'ha presentat un escrit al jutjat ¡°argumentant que el MNAC no ¨¦s ali¨¨ a la fundaci¨®, com assegura la fam¨ªlia, ja que l'Ajuntament forma part del consorci que el governa i el plet i la fundaci¨® s¨®n a Barcelona no a Madrid¡±. Des del Museu del Prado asseguren que ning¨² s'ha posat en contacte amb ells per demanar-los que acullin les obres.
Pr¨°xima demanda
El plet entre l¡¯Ajuntament i la fam¨ªlia Mu?oz Ramonet per la col¡¤lecci¨® no baixa d'intensitat. Despr¨¦s de tres sent¨¨ncies judicials, l'¨²ltima del mar? del 2012, del Tribunal Suprem, que donava la ra¨® a la ciutat de Barcelona en la titularitat de les obres, la fam¨ªlia va lliurar el 2013 les claus del palauet (22 anys despr¨¦s de morir Mu?oz Ramonet). Van comprovar, per¨°, que les obres d'art importants havien desaparegut i que nom¨¦s quedaven les de menys valor. Llavors es van iniciar noves demandes i querelles entre les dues parts. La propera est¨¤ a punt d¡¯arribar. ¡°En qualsevol moment el marmessor testamentari, el notari su¨ªs Romano Kunz, presentar¨¤ al jutjat una demanda contra la fundaci¨® municipal que assegura que els actius no es podien lliurar a aquesta fundaci¨® perqu¨¨ nom¨¦s el marmessor ¨¦s l'int¨¨rpret del llegat i podia constituir-la¡±, explica Prado. ¡°Vam donar un temps a l'Ajuntament perqu¨¨ accept¨¦s la proposta d'integrar-se en la nova fundaci¨® juntament amb els familiars, per¨° no han contestat¡±.
Prado, que assegura que el termini que marca la llei d¡¯exercici del marmessor ¨¦s de 30 anys, oblida que despr¨¦s de morir Julio Mu?oz les quatre germanes van impugnar el testament del seu pare, van amagar durant anys la voluntat de fer hereva Barcelona i van fer renunciar Kunz com a marmessor sota amenaces, despr¨¦s de pagar-li 230.000 francs su?ssos. A m¨¦s, segons l'advocat, fins ara s'ha fet una lectura err¨°nia del testament; s'ha tradu?t malament, ja que s'ha llegit que la fundaci¨® s'hauria de fer sota el ¡°patronat¡± de la ciutat quan en realitat ¡°posa patrocini¡±, un aspecte que Vendrell ha negat amb anterioritat.
UNA HIST?RIA ROCAMBOLESCA
El 2000, Isabel Mu?oz (Premi Nacional de Fotografia, 2016) va presentar una den¨²ncia en un jutjat d¡¯Alcobendas (Madrid) al seu marit, Jes¨²s Castelo, pel robatori del domicili conjugal de dues pintures (una de Goya i una altra d'El Greco), a m¨¦s d'una col¡¤lecci¨® de rellotges i joies. La den¨²ncia va quedar sobreseguda, per¨° la investigaci¨® policial va continuar.
L'abril del 2011, despr¨¦s de tenir not¨ªcia que les obres anaven a ser venudes, les dues pintures van ser recuperades en un domicili d'Alacant dins de l'operaci¨® Creta, per¨° ning¨² va ser detingut.
Quan l'Ajuntament es va assabentar de la recuperaci¨®, va demanar que no es retornessin a la fam¨ªlia, i que en tot cas quedessin com un dip¨°sit. Per¨° com que el jutjat d¡¯Alcobendas no disposava d'instal¡¤lacions adequades, les va dipositar a casa d¡¯Isabel Mu?oz, amb el comprom¨ªs de retornar-les en el moment en qu¨¨ s'acord¨¦s l'execuci¨® de la sent¨¨ncia sobre la possessi¨® de tota la col¡¤lecci¨®.
Despr¨¦s d'esgotar els terminis, el maig del 2016, semblava que el lliurament era imminent, per¨° va sorgir un nou actor en aquesta hist¨°ria: el n¨¦t de l'industrial, Manuel Castelo, que assegurava que ell les lliuraria, per¨° despr¨¦s de resoldre's un conflicte de propietat, ja que afirmava que les obres no eren de la seva mare ni de les seves tres tietes (les quatre germanes Mu?oz Vilallonga), sin¨® seves, ja que les havia heretat del seu pare, Jes¨²s Castelo, el mateix que havia estat denunciat a Alcobendas per haver-se endut les obres del domicili conjugal.
Ara, el jutge ha d'acabar resolent aquests recursos i demandes. Mentrestant, i com a mesura cautelar instada per l'Ajuntament de Barcelona, s'ha demanat que les obres es dipositin al MNAC, per¨° podrien acabar al museu madrileny del Prado.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.