Subirachs, sense la Sagrada Fam¨ªlia
Una retrospectiva cerca redescobrir l'escultor, m¨¦s enll¨¤ de la seva intervenci¨® al temple
Josep Maria Subirachs (Barcelona 1927-2014) ¨¦s conegut, sobretot, per la seva intervenci¨® a la fa?ana de la Passi¨® de la Sagrada Fam¨ªlia de Barcelona, una pol¨¨mica obra que va portar l'escultor a instal¡¤lar-se al temple a partir del 1986 quan va rebre l'enc¨¤rrec, fins al 2007 moment en el qual es va instal¡¤lar una escultura de Sant Jordi a l'interior i es va donar per acabada la seva intervenci¨® en aquesta obra magna d'Antoni Gaud¨ª. Per¨° Subirachs ¨¦s molt m¨¦s que aquest treball monumental situat en el lloc per on accedeixen els milions de persones que visiten la Sagrada Fam¨ªlia cada any. ?s el que reivindica l'exposici¨® Subirachs. Figuracions i Abstraccions inaugurada al Centre Cultural Terrassa fins al 13 de maig en la qual poden veure's 75 obres de petit i mig format destinades al col¡¤leccionisme privat: 40 escultures, 20 pintures i 15 dibuixos que pret¨¦n redescobrir totes les cares d'aquest creador.
L'exposici¨®, la primera retrospectiva feta a Catalunya despr¨¦s de la mort de l'artista, est¨¤ formada en la seva majoria per obres propietat de la fam¨ªlia Subirachs, per¨° tamb¨¦ de col¡¤leccionistes com la Fundaci¨® Pinnae o Artur Ramon pare, que va ser marxant i amic de l'artista durant 40 anys i coincideix amb el norant¨¨ aniversari del naixement de Subirachs. "S¨®n obres que no tenen res a veure amb enc¨¤rrecs¡±, explica Judit Subirachs-Burgaya, historiadora de l'art i comiss¨¤ria de la mostra.
Subirachs filla ha ordenat aquestes obres, algunes in¨¨dites com la terracota La fam¨ªlia, seguint un ordre cronol¨°gic pels diferents corrents, influ¨¨ncies i llenguatges que va viure i va practicar Subirachs, des d'una etapa de formaci¨® sota la influ¨¨ncia del Noucentisme, amb obres com Claudia Chauchat, realitzada el 1949 despr¨¦s de llegir Thomas Man, que ning¨² diria que ¨¦s d'aquest autor. El seu pas per l'expressionisme, moment en el qual fa figures de formes anguloses com Las Parcas, influ?des per Henry Moore i Femme ¨¤ la plage, per Giacometti, les dues del 1955, en les quals les textures tenen un paper molt destacat. Despr¨¦s la caiguda en l'abstracci¨®, el seu per¨ªode m¨¦s prol¨ªfic, en el qual va crear obres amb diferents materials i t¨¨cniques, sobretot figures geom¨¨triques com a Pir¨¤mides del 1962, Psalm, del 1958, una obra preparat¨°ria de Forma 212, la primera escultura abstracta que es va col¡¤locar a l'espai p¨²blic de Barcelona o M¨¨xic, un enc¨¤rrec de la ciutat centreamericana amb motiu dels Jocs Ol¨ªmpics del 1968.
Retorn a la figuraci¨®
¡°A finals dels anys seixanta t¨¦ una crisi perqu¨¨ pensa que l'art abstracte no arriba a tothom i ho abandona, torna a la figuraci¨® per¨° sense recuperar els conceptes tradicionals¡±, explica la comiss¨¤ria, moment en el qual comen?a a crear les seves famoses dualitats i oposicions: home-dona, positiu-negatiu, ple-buit. Aquesta etapa coincideix amb l'¡°enc¨¤rrec inesperat¡± d'ocupar-se de les escultures de la fa?ana de la Passi¨® de la Sagrada Fam¨ªlia de la qual l'exposici¨® no se n'ocupa gens, de forma sorprenent.
L'artista ¡®tornar¨¤¡¯ al maig a Poblenou
Subirachs va estar molt vinculat amb el Poblenou, el barri barcelon¨ª on va n¨¦ixer. A partir del 27 de maig 'tornar¨¤' als carrers i a l'ambient que tant va con¨¨ixer: la seva fam¨ªlia ha comprat un local al costat de l'actual Sala Beckett, antiga cooperativa Pau i Just¨ªcia, on va estudiar l'artista. All¨¤ instal¡¤lar¨¤ l'Espai Subirachs per exposar les 300 obres que va atresorar en vida l'artista amb la intenci¨® de crear un museu i que la seva fam¨ªlia va heretar despr¨¦s del frac¨¤s del centre que impulsava Caixa Pened¨¨s i que la crisi banc¨¤ria va impedir. "?s un espai modest de 300 metres quadrats en el qual podran veure's unes 100 obres", va explicar ahir la seva filla. "L'hem obert sense ajudes de cap tipus, la nostra intenci¨® ¨¦s que estigui obert sine die, per¨° dependr¨¤ de l'acolliment que tingui", va reblar.
S¨ª que ho fa de les obres que fa de forma paral¡¤lela a aquest treball pel qual ¨¦s conegut a tot el m¨®n. L'exposici¨® conclou amb els seus ¨²ltims treballs en els quals les escultures tenen ¡°vocaci¨® arquitect¨°nica¡±, com a Monument, un treball preliminar de l'escultura a Francesc Maci¨¤ situada a la pla?a de Catalunya i a Vuit Graons, feta el 2007 en fusta i que representa la seva visi¨® de la saviesa i la filosofia de Ramon Llull.
Malgrat que en moltes de les seves obres va introduir la pintura ¨¦s a partir de comen?ar a patir una malaltia degenerativa quan es bolca i se centra en la pintura. ¡°T¨¦ una producci¨® ingent. Tots s¨®n acr¨ªlics en els quals pinta el que no pot i li agradaria esculpir¡±, reconeix la comiss¨¤ria que va explicar: ¡°Subirachs ¨¦s admirat a pa?sos com a Corea del Sud i a la Xina¡±. La prova ¨¦s que l'any 2015 una exposici¨® amb les seves obres la van visitar 800.000 persones. ¡°Volien comprar-ho tot i ens donaven un xec en blanc, per¨° ho vam rebutjar¡±, va revelar.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.