La millor obra flamenca pintada fora de Flandes
La catedral de Barcelona restaura la ¡®Pietat Despl¨¤¡¯, realitzada per Bartolom¨¦ Bermejo al segle XV
El 1490, dos anys abans del viatge americ¨¤ de Crist¨°for Colom, un personatge culte i refinat com Llu¨ªs Despl¨¤, ardiaca de la catedral de Barcelona, va encarregar a un dels pintors de moda a la Corona d'Arag¨® una obra amb la qual volia perpetuar-se. Volia una pintura enorme que funcion¨¦s com a altar per situar-la a la capella privada de la seva nova resid¨¨ncia, a la Casa de l'Ardiaca, que estava en plena reforma. Despl¨¤ va confiar en Bartolom¨¦ Bermejo ¨Ccaracteritzat per la seva perfecci¨® en el dibuix i el minimalisme de la seva pintura¨C, que va realitzar una enorme escena en la qual una Verge adolorida sost¨¦ a la falda Jesucrist mort. A l'esquerra, Sant Jeroni llegeix mentre recolza un peu sobre un lle¨® adormit, i a la dreta, apareix un personatge agenollat, amb expressi¨® compungida, mirada perduda i aspecte descurat: Despl¨¤. L'escena est¨¤ emmarcada en un paisatge, ampli i profund, tot embolcallat per un bon nombre d'esp¨¨cies vegetals i animals. L'obra, coneguda com la Pietat Despl¨¤, ¨¦s una de les obres mestres de Bermejo, i, segons ells experts, ¡°la millor obra flamenca pintada fora de Flandes¡±.
La pe?a, que des de llavors est¨¤ vinculada amb la catedral i no ha sortit del temple i els seus voltants, ha estat sotmesa a un complex proc¨¦s de restauraci¨® per retornar-li l'esplendor que va tenir fa sis segles. Des d'ahir es pot veure a la sala principal del Museu de la Catedral, envoltada d'altres obres g¨°tiques, lluint el seu nou aspecte despr¨¦s de la neteja a fons per treure-li els vernissos envellits i restaurar les alteracions de la capa pict¨°rica. Els treballs de restauraci¨®, dirigits per Ana Ord¨®?ez, han estat finan?ats per la Fundaci¨® Banc Sabadell i han durat m¨¦s d'un any i mig. Una de les troballes ha estat comprovar que la pintura no formava part d'un tr¨ªptic com es creia perqu¨¨ les frontisses laterals no ho eren, tal com es pensava.
Despr¨¦s de tant de temps Despl¨¤, i la seva obra m¨¦s preuada, no s'han separat, per un atzar del dest¨ª. L'ardiaca va ser enterrat en una petita estan?a destinada a allotjar la nova sala capitular que actualment ¨¦s part del museu de la catedral. La sala est¨¤ presidida per la pintura i l'enorme llosa en la qual es pot llegir ¡°honorabilis et circunspectus¡± o el que ¨¦s el mateix, honorable i prudent.
De Bermejo, que va pintar una vintena d'obres, ben poc se sap. Nom¨¦s que era cordov¨¨s, tal com va escriure en el marc d'aquesta obra, on tamb¨¦ diu que la va acabar el 23 d'abril, dia de Sant Jordi.
La pintura no ¨¦s l'¨²nica de Bermejo a Barcelona. El MNAC t¨¦ dues obres del pintor: una Resurrecci¨® i Un descens de Crist als llimbs, totes dues del 1475 i el?Crist guiant els patriarques al Parad¨ªs i Ascensi¨®, propietat de l'Institut Amatller d¡¯Art Hisp¨¤nic de Barcelona, quatre taules que alguns experts proposen com a part de la predel¡¤la del retaule de Sant Dom¨¨nec de Silos, la taula central de les quals es conserva al Museu del Prado. El Museu de Peralada conserva una cinquena obra, una altra Pietat. Les cinc s¨®n grans candidates per participar en l'exposici¨® que prepara per a l'any 2018 la primera pinacoteca espanyola, per celebrar el seu bicentenari. Una efem¨¨ride per a la qual s'espera reunir totes les obres d'aquest mestre de la pintura g¨°tica.
73 esp¨¨cies vegetals i animals
Una de les principals aportacions del treball de restauraci¨® de l'obra ha estat poder identificar fins a 73 esp¨¨cies diferents d'animals i plantes que apareixen pintades per Bermejo acompanyant l'escena principal. Totes amb el seu marcat simbolisme religi¨®s.
Les esp¨¨cies vegetals s¨®n, predominantment, les mediterr¨¤nies, per¨° unes altres s¨®n de proced¨¨ncia n¨°rdica que el pintor va copiar d'algun cat¨¤leg. Entre les esp¨¨cies vegetals identificades: xiprer, palmera datilera, savina, salze, pe¨°nia, s¨¤lvia, palma, entre d'altres. Entre les esp¨¨cies animals: orenetes i cadernera, cavall, papallona, marieta, buf¨®, salamandra, colibr¨ª, escorp¨ª, caragol i, el m¨¦s gran, un lle¨®.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.