Un Rossini despullat
'Il viaggio a Reims¡¯ arriba al Liceu amb veus consagrades i talent jove
Una escenografia gaireb¨¦ inexistent amb un tel¨® de fons amb el mar i el cel i una plataforma que cobrir¨¤ part del fossat de l'orquestra amb hamaques de balneari. El muntatge d'Il viaggio a Reims, una s¨¤tira escrita per enc¨¤rrec per Rossini el 1825 per celebrar la coronaci¨® de Carles X a Reims, arriba al Liceu de Barcelona en l'arrencada de la temporada amb el director d'escena Emilio Sagi, que va idear aquest plantejament el 2001, quan el Rossini Opera Festival de Pesaro li va encarregar una escenografia simple: ¡°En realitat ¨¦s una producci¨® m¨ªnima, molt econ¨°mica, en la qual no hi ha ornaments i les veus ¨¦s l'¨²nic que destaca, amb una interpretaci¨® que t¨¦ certa comicitat¡±, explicava Sagi en la presentaci¨® de l'¨°pera, amb Giacomo Sagripanti com a director musical.
Una com¨¨dia, amb llibret de Luigi Balocchi, que va arribar al teatre del Liceu per primera vegada el mar? del 2003 amb una producci¨® musical de Jes¨²s L¨®pez Cobos i la direcci¨® esc¨¨nica de Sergi Belbel, que s'estrenava com a director d'¨°pera. En aquella escenografia destacava una piscina a l'escenari, en qu¨¨ els personatges feien els seus banys termals. En la que es veur¨¤ al Liceu a partir de dimecres, amb cinc funcions m¨¦s, el protagonisme absolut el tindran els artistes, que apareixeran en barn¨²s i tovalloles al cap en el primer acte per canviar-se en escena per elegants vestits i esm¨°quings de festa en el segon.
No hi haur¨¤ cor, de manera que tot el pes recaur¨¤ en els solistes, 27 en total, en una f¨®rmula en la qual la directora art¨ªstica del teatre, Christina Schepelmann, ha optat per combinar veus consagrades, com les de Carlos Chausson, Lawrence Brownlee, Irina Lungu, Savina Pu¨¦rtolas o Maite Beaumun, amb les de joves talents emergents, alguns d'ells guanyadors de concursos internacionals. Entre aquests hi ha la soprano guatemalenca Adriana Gonz¨¢lez, segon premi del Concurs Tenor Vi?as d'aquest any; la sevillana Leonor Bonilla, premi del p¨²blic en el Concurs Montserrat Caball¨¦, o el tenor sud-afric¨¤ Levy Sekgapane, primer premi Operalia d'enguany.
27 cantants en el repartiment de deu nacionalitats diferents
?s una f¨®rmula que tamb¨¦ impulsa el Liceu, que fa les seves pr¨°pies audicions a la recerca de nous valors. ¡°La combinaci¨® d'experi¨¨ncia i valors prometedors ¨¦s molt interessant per a tothom¡±, apuntava la directora art¨ªstica. Els assajos dels m¨¦s joves van comen?ar el 21 d'agost, quatre dies despr¨¦s de l'atemptat de Barcelona: ¡°Era molt trist i emocionant alhora, veure totes les flors i les espelmes a la Rambla. Despr¨¦s entr¨¤vem al Liceu i tenies tota l'alegria i l'esperit positiu de Rossini, un esperit que pot ser molt ¨²til per superar tot el que ha passat¡±, apuntava el tenor Sekgapane, que es felicitava per l'oportunitat de cantar al Liceu.
Els viatgers i Europa
Un dels repartiments estar¨¤ format per artistes consagrats i un altre per joves, i tots dos es combinaran en diverses de les funcions. Il viaggio a Reims va ser l'¨²ltima ¨°pera italiana de Rossini i narra les perip¨¨cies d'un grup de joves, que no saben gaire b¨¦ qu¨¨ volen fer amb les seves vides i que es troben en un balneari abans de viatjar a Reims. Converses i confessions no exemptes de dosis d'humor, una comicitat que, asseguren, es podr¨¤ percebre sobre l'escenari. Potser ¨¦s casualitat, per¨° les m¨²ltiples nacionalitats dels viatgers de Rossini tenen prou paral¡¤lelisme amb els cantants escollits per a les funcions del Liceu, ja que els 27 solistes s¨®n de 10 pa?sos diferents. Per al baix bar¨ªton Chausson, es tracta d'una feli? coincid¨¨ncia: ¡°?s una com¨¨dia divertida que parla d'Europa i resulta molt vigent avui dia¡±.
El llibret desemmascara la superficialitat dels joves viatgers que aparenten venerar el nou rei, tot i que cap d'ells estaria disposat a fer cap sacrifici a favor del mandatari. ?s a dir, que van tots junts encara que, en el fons, cadasc¨² va a la seva. Una individualitat pensada en la primera meitat del segle XIX, que resulta molt familiar a la de l'Europa del XXI.?
Centre d¡¯operacions en l¡¯atemptat de la Rambla
El vest¨ªbul del teatre del Liceu es va convertir el 17 d'agost a la tarda, despr¨¦s de l'atemptat gihadista de la Rambla, en un improvisat centre d'operacions de la policia i de primera atenci¨® a les persones ¨Cferides o no¨C que buscaven refugi despr¨¦s que la furgoneta que condu?a Younes Abouyaaqoub s'atur¨¦s molt a prop de la fa?ana del teatre, al Pla de l'Os, a tot just uns 25 metres. Era una tarda en qu¨¨ no hi havia prevista cap activitat al teatre, nom¨¦s treballs de manteniment. Tampoc hi havia visites, aix¨ª que nom¨¦s estava oberta una de les portes de la fa?ana principal. En sentir la crid¨°ria al carrer i veure la gent corrents i buscant algun lloc per refugiar-se, un dels operaris que treballava aquella tarda va decidir obrir la resta dels accessos per facilitar l'entrada. L'ampli i lux¨®s vest¨ªbul del teatre de l'¨°pera de Barcelona es va omplir r¨¤pidament de persones que es van esperar all¨¤ fins que els serveis d'emerg¨¨ncies els van indicar qu¨¨ havien de fer.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.