Les obres d¡¯art de Sixena arriben a Arag¨®
La devoluci¨® de les peces crispa la campanya catalana
La devoluci¨® dels b¨¦ns del monestir de Sixena va entrar de ple aquest dilluns en la campanya electoral. Els t¨¨cnics d¡¯Arag¨® van arribar a Lleida durant la matinada amb 70 agents de la Gu¨¤rdia Civil i van traslladar a Sixena 44 obres. Els partits independentistes van aprofitar el compliment d'una resoluci¨® judicial per arremetre contra el PP, Ciutadans, i especialment el PSC, que van acusar de ¡°c¨°mplice¡± del que van qualificar d¡¯¡°espoli¡±.
Els partits independentistes van aprofitar l'entrada dels t¨¨cnics i la intervenci¨® policial per assegurar que aix¨° era nom¨¦s el preludi del que podia passar, segons ells, si guanyen els partits constitucionalistes. A aquests, el retorn de les obres els va agafar a contrapeu. Especialment al PSC, contra el qual es van dirigir les cr¨ªtiques dels secessionistes en considerar-lo ¡°c¨°mplice¡± de la devoluci¨® pel seu suport a la intervenci¨® de l'autonomia. Per¨° fins i tot el candidat popular, Xavier Garc¨ªa Albiol, es va mostrar inc¨°mode amb l'assumpte. ¡°La decisi¨® no ens agrada, per¨° l'hem d'acceptar, com no pot ser d'una altra manera¡±, va afirmar.
En plena campanya, i amb unes enquestes que allunyen el bloc secessionista de la majoria absoluta, els partits independentistes van utilitzar la devoluci¨® de les obres d'art de Sixena com a arma llanc¨ªvola contra Ciutadans, el PSC i el PP. Junts per Catalunya va atacar sobretot els socialistes, que governen la ciutat de Lleida. La coordinadora general del PDeCAT, Marta Pascal, va acusar el PSC de ser c¨°mplice d'aquesta actuaci¨® en haver donat suport a l'aplicaci¨® de l'article 155, mentre que la n¨²mero u de la CUP per Lleida, Mireia Boya, va advertir l'alcalde de la ciutat, ?ngel Ros: ¡°Que no s'apropi m¨¦s, que no vingui a passejar el seu cinisme. La gent t¨¦ mem¨°ria¡±.
Iceta va respondre a aquesta allau de cr¨ªtiques acusant els partits independentistes de mentir, ja que la decisi¨® obeeix a una resoluci¨® judicial i no a l'aplicaci¨® de l'article 155. ¡°No ¨¦s una decisi¨® d'un jutge? Per qu¨¨ menteixen, enganyen i per qu¨¨ els encanten els conflictes en comptes de les solucions?¡±, va lamentar. Aix¨ª i tot, el l¨ªder socialista es va mostrar contrari a aquesta decisi¨® per ¡°precipitada¡±, ja que encara no hi ha una sent¨¨ncia ferma.
La l¨ªder de Ciutadans, In¨¦s Arrimadas, tamb¨¦ va emmarcar la devoluci¨® en una decisi¨® del jutge i va recriminar l'Executiu destitu?t de Carles Puigdemont per no haver aconseguit arribar a un acord amb el Govern aragon¨¨s. ¡°?s una situaci¨® que tant de bo ens hagu¨¦ssim pogut estalviar¡±, va resoldre. El Ministre de Cultura, ??igo M¨¦ndez de Vigo, va sostenir que el trasllat es va fer amb ¡°professionalitat¡± i va recordar que el Govern espanyol ha acceptat defensar la posici¨® de la Generalitat en interposar un recurs a la decisi¨® del jutge en el seu nom.
Les 44 obres van iniciar poc despr¨¦s del migdia el seu retorn al monestir de Santa Maria de Sixena, a Osca, d'on havien sortit fa gaireb¨¦ un segle. La comitiva formada per una dotzena de vehicles de la Gu¨¤rdia Civil, un furg¨® i el cami¨® de l'empresa Feltrero que portava a bord les peces que havien estat fins a aquest moment al Museu Dioces¨¤ i Comarcal de Lleida va sortir al voltant de les 14.00 i va enfilar la Rambla d¡¯Arag¨® en direcci¨® a aquesta mateixa comunitat a tota velocitat. Tanta que va ser dif¨ªcil seguir-li la pista per la carretera que condueix cap al monestir de la comarca dels Monegros.
All¨¤ l¡¯esperaven, des de feia hores, unes 200 persones del poble i ve?ns de tota la comarca i de la capital aragonesa que volien veure el retorn de les peces d'art que als anys setanta es van endur les poques monges que quedaven al monestir quan es van traslladar a viure a Barcelona. Quan el cami¨® va arribar una hora despr¨¦s, molts no van poder contenir les ll¨¤grimes en veure les capses que contenien les tres grans caixes mortu¨°ries de monges i abadesses dels segles XV, o les quatre que contenien enormes alt relleus d'alabastre transl¨²cid del segle XVI, fins i tot les que van servir per transportar les 21 pintures de tem¨¤tica religiosa, sobretot de la vida del rei David.
Les peces no es podran veure fins d'aqu¨ª a uns mesos, despr¨¦s que siguin restaurades. ¡°Estan molt pitjor del que sembla, despr¨¦s d'estar tant de temps en un museu¡±, va explicar l'alcalde de Sixena, Ildefonso Salillas.
En un dia fred per¨° assolellat, van acudir a la rebuda de les peces el lletrat municipal Jorge Espa?ol i la consellera de Cultura del Govern d¡¯Arag¨®, Mayte P¨¦rez, que va explicar que algunes de les peces recuperades, despr¨¦s d'una exhaustiva revisi¨®, es trobaven "en un estat molt, molt, molt deteriorat i algunes seran dif¨ªcils de recuperar". Va culpar, a m¨¦s, el ministre d¡¯Educaci¨® i Cultura, ??igo M¨¦ndez de Vigo, per la seva inacci¨® i per haver obligat que el Govern d¡¯Arag¨® hagu¨¦s d'intervenir amb ajuda de la Gu¨¤rdia Civil.
Era el final d'un intens dia que havia comen?at 15 hores abans, just quan el rellotge de les esgl¨¦sies properes tocaven les 12 de la nit, quan acabava el termini per al lliurament voluntari de les obres fixada pel jutge de primera inst¨¤ncia d¡¯Osca en la seva provid¨¨ncia. Va ser llavors quan els Mossos d'Esquadra van comen?ar a desplegar les tanques al voltant del museu per impedir que els ve?ns, curiosos i mitjans que hi havia a la porta del centre poguessin apropar-s¡¯hi.
El cercle va anar fent-se cada vegada m¨¦s gran. Els Mossos van impedir en primera inst¨¤ncia que el mateix alcalde ?ngel Ros i el director general de Patrimoni de la Generalitat accedissin a l'interior del museu, on nom¨¦s hi havia el director i un parell de persones. Despr¨¦s, una vegada es va proporcionar una llista amb el DNI van accedir-hi els t¨¨cnics del museu i diversos representants de la Generalitat intervinguda. Ros no va aconseguir accedir-hi i, a m¨¦s, va rebre una pluja de cr¨ªtiques.
A dos quarts de quatre de la matinada, els t¨¨cnics d¡¯Arag¨®, custodiats per les dotacions de m¨¦s d'una desena de vehicles de la Gu¨¤rdia Civil ¡ªuns 70 agents¡ª van arribar a les portes del Museu per comen?ar els treballs de devoluci¨® dels b¨¦ns. Amb l'arribada de la primera claror del dia es van produir els primers aldarulls entre els Mossos i grups de persones contr¨¤ries a la devoluci¨®, la majoria arribades despr¨¦s d'una convocat¨°ria d'independentistes.
A les 4.13 un enorme cami¨® va baixar fins a l'entrada de les exposicions temporals del museu i es va situar davant de la porta d'acc¨¦s. A continuaci¨®, una desena d'operaris va comen?ar a baixar el material necessari per embalar les obres per a un viatge segur. Al final van comen?ar a descarregar les caixes de fusta en les quals havien de viatjar les obres. L'operaci¨® va acabar a les 4.40.
L'activitat a l'interior era fren¨¨tica durant les primeres hores. Les llums enceses permetien veure el moviment de gu¨¤rdies civils i t¨¨cnics de l'empresa Queroche i la matriu del seu grup, la firma Feltrero, la mateixa que es va ocupar del trasllat el juliol del 2016, quan es van lliurar les 51 peces dipositades al Museu Nacional d¡¯Art de Catalunya.
Poc despr¨¦s de les dues de la tarda el cami¨® que transportava les obres sortia del Museu de Lleida amb 44 peces, encara que una d'elles ¨Cun llen? del segle XVIII¨C s'ha extraviat i, a canvi, el museu ha facilitat una altra pe?a d'alabastre origin¨¤ria del mateix monestir.
Les peces que van viatjar dilluns a Sixena s¨®n les 44 que la Generalitat va dipositar al Museu de Lleida i que havia comprat a les monges santjoanistes de Sixena per 10 milions de pessetes (uns 60.000 euros) el 21 d'abril del 1983. Del conjunt, les peces m¨¦s destacades s¨®n les tres caixes mortu¨°ries, sepulcres de fusta policromada del segle XV. Tamb¨¦ els quatre relleus d'alabastre exposats al Museu de Lleida. La resta roman al magatzem: s¨®n sis taules de retaule i 21 pintures que representen temes religiosos, a m¨¦s de nou fragments m¨¦s d'alt relleus d'alabastre molt deteriorats per l'incendi del 1936.
Les peces ja han abandonat el museu lleidat¨¤. Segons el seu director, Josep Giralt, en el seu lloc no es col¡¤locaran temporalment noves obres. "El que ha passat forma part de la hist¨°ria d'aquest museu. Tamb¨¦ cal mostrar-ho", va assegurar el director despr¨¦s d'una jornada intensa. De totes maneres, a Lleida no descarten que al final la just¨ªcia acabi donant-los la ra¨®, i per aix¨° han recorregut contra la sent¨¨ncia de l'Audi¨¨ncia Provincial. Aix¨ª que podria ser que les peces fessin, una vegada m¨¦s, un viatge m¨¦s enll¨¤ de la comarca que les va veure n¨¦ixer fa segles.
Extraviada una de les peces
Un dels b¨¦ns de Sixena reclamats judicialment no ha estat localitzat. Es tracta d'un llen? del segle XVIII que el Museu de Lleida havia de lliurar, juntament amb les 43 peces restants. "Havien de recollir 44 peces, hi ha hagut una que no s'ha localitzat perqu¨¨ era al Palau Episcopal, l'estem buscant; de tota manera, ells se n'han acabat emportant 44", ha explicat a Europa Press el director del museu, Josep Giralt.
Per suplir la p¨¨rdua, el centre ha lliurat a canvi una pe?a d'alabastre que formava part d'uns dels retaules del monestir de Sixena que era al magatzem. Segons Giralt, aquesta pe?a no ¡°estava consignada en l'ordre del jutge". "Com que ten¨ªem molt clar que ja s'enduien tots els fragments d'alabastre de Sixena, per a nosaltres no representava res que tamb¨¦ marx¨¦s aquest fragment, i n'hem deixat const¨¤ncia a l¡¯acta", ha afegit, i ha advertit que el dia que el Consorci presenti recurs al Suprem reclamaran la nova pe?a lliurada.
Sobre el trasllat, el director ha assegurat que els t¨¨cnics aragonesos han estat curosos, per¨° que a ¨²ltima hora han actuat amb presses i ha assegurat que han carregat les peces ¡°com els ha donat la real¨ªssima gana¡±. "Perqu¨¨ vost¨¨s no han vist com les han carregades. Si ho haguessin vist, potser els hauria caigut una mica m¨¦s l'¨¤nima¡±, ha lamentat.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.
Sobre la firma
M¨¢s informaci¨®n
Arxivat A
- Lleida
- Tresor de Sixena
- Obres art
- BIC
- Santa Maria de Sixena
- Monestirs
- Art rom¨¤nic
- Protecci¨® patrimoni
- B¨¦ns culturals
- Villanueva de Sijena
- Patrimoni art¨ªstic
- Patrimoni hist¨°ric
- Museus
- Catalunya
- Art medieval
- Prov¨ªncia Osca
- Patrimoni eclesi¨¤stic
- Edificis religiosos
- Esgl¨¦sia cat¨°lica
- Patrimoni cultural
- Institucions culturals
- Arag¨®
- Hist¨°ria art
- Cristianisme
- Religi¨®