Lli?ons d¡¯un mestre
Josep Fontana reclama que la Hist¨°ria no esdevingui "adoctrinament patri¨°tic i social"
Seixanta anys d¡¯ofici en un volum ple d¡¯idees i reflexions, en poc m¨¦s de 200 p¨¤gines que sintetitzen una manera de fer hist¨°ria, i una manera d¡¯interpretar-la. Aquest ¨¦s el sentit de L¡¯ofici d¡¯historiador, de Josep Fontana, resultat d¡¯unes lli?ons del 2009 a la Universitat de Girona, a les quals ha afegit dos textos nous, i ara editades i, ¨¦s clar, actualitzades.
Amb to d¡¯assaig, tres dels 11 cap¨ªtols s¨®n reflexions estrictes sobre la Hist¨°ria, els historiadors i la historiografia, mentre que els altres concreten la seva visi¨® focalitzant-la en aspectes concrets de la hist¨°ria de Catalunya, d¡¯Espanya, d¡¯Europa i del m¨®n. De principi a final es respira un leitmotivrecurrent en Fontana: la utilitat social de l¡¯historiador, la consci¨¨ncia de la seva dimensi¨® c¨ªvica, que diu que va aprendre ben d¡¯hora de Jaume Vicens Vives, un dels seus mestres, juntament amb Ferran Soldevila, Pierre Vilar i Ramon Carande. Reivindicant l¡¯escola dels Annales i els marxistes brit¨¤nics, considera que el postmodernisme actual ¡°condueix a un escepticisme paralitzador, prou satisfactori, d¡¯altra banda, per a l¡¯ordre establert¡±. I en una l¨ªnia similar critica els te¨°rics postcolonialistes que, paradoxalment, es converteixen en els mediadors que els colonitzats necessiten per expressar-se, ¡°la qual cosa implica dur una postura de superioritat imperialista a un extrem delirant¡±.
Ben actual ¨¦s tamb¨¦ la reflexi¨® sobre l¡¯¨²s governamental de la Hist¨°ria, enfront del qual Fontana reclama que la mat¨¨ria no esdevingui ¡°adoctrinament patri¨°tic i social¡± i sigui una eina per comprendre l¡¯entorn social. Per aix¨° cal que es pregunti per l¡¯origen de molts malestars. Aquesta ¨¦s l¡¯ess¨¨ncia del comprom¨ªs social de l¡¯historiador, que ha d¡¯emprendre una mena d¡¯Hist¨°ria que Fontana admet que ¡°no t¨¦ models complets¡±, i que obligar¨¤ a ¡°mostrar-nos cr¨ªtics amb l¡¯ordre establert i ens condemnar¨¤, per aix¨°, a la marginaci¨® que aquest ordre reserva a la dissid¨¨ncia¡±. Opci¨® que, malgrat aquestes conseq¨¹¨¨ncies, diu que val la pena.
L¡¯ofici d¡¯historiador
Josep Fontana
Arc¨¤dia
272 p¨¤g. 22 euros
Aquests par¨¤metres te¨°rics es veuen reflectits en les lli?ons dedicades a tem¨¤tiques que ha investigat en algun moment. Fontana va al gra, oferint interpretacions personals i sense defugir la pol¨¨mica. S¨®n textos ¨¤gils, esquitxats amb mostres d¡¯erudici¨®, que obliguen el lector a repensar suposades veritats incontestades. Un dels m¨¦s interessants ¨¦s sobre la identitat europea, que s¡¯acostuma a fonamentar en la cultura cl¨¤ssica i el cristianisme, i que ell dissecciona cr¨ªticament per contraposar-hi la tradici¨® de lluites contra el despotisme dels imperis i l¡¯elaboraci¨® d¡¯una cultura racional i cr¨ªtica que es fa visible amb la Il¡¤lustraci¨®. En conseq¨¹¨¨ncia, el focus sobre la hist¨°ria d¡¯Europa hauria de ser un altre: ¡°La seva tradici¨® de defensa dels drets humans i dels drets socials¡±. Un altre exemple: quan en referir-se a la Guerra Freda redueix el risc real d¡¯enfrontament entre els blocs, i emfatitza que la tensi¨® bipolar va servir perqu¨¨ ¡°els dos b¨¤ndols acabessin combatent amb la mateixa efic¨¤cia el programa d¡¯una democr¨¤cia socialment avan?ada i participativa que havia nascut de l¡¯antifeixisme¡±, de manera que tant a l¡¯Est com a l¡¯Oest van ser bandejats els sectors m¨¦s esquerranosos.
Cal assenyalar tamb¨¦ que el cap¨ªtol dedicat a la hist¨°ria de Catalunya pivota sobre els antecedents del 1714, que Fontana situa amb precisi¨®. En aquest punt es dol de l¡¯actitud de molts estaments acad¨¨mics espanyols, als quals acusa de ¡°profunda ignor¨¤ncia¡± de la producci¨® catalana dels darrers 50 anys. Un cap¨ªtol que ¨¦s tot un exemple pr¨¤ctic dels usos i abusos de la Hist¨°ria, veritable centre de tot un llibre i de tota una traject¨°ria professional.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.