Cinc obres de teatre inconformistes al Grec
Entre la ingent producci¨® del festival de Barcelona seleccionem cinc peces molt cr¨ªtiques amb el m¨®n globalitzat
El teatre ¨¦s, per sobre de tot, el reflex de la realitat. I quan la realitat no agrada, el teatre esdev¨¦, per tant, una eina de cr¨ªtica social. L'atape?da programaci¨® del Grec, que s'estrena oficialment aquest dilluns amb El poema de Guilgamesh, rei d'Uruk, d'Oriol Broggi, ens permet fer un itinerari a trav¨¦s d'obres que plasmen abusos de poder, injust¨ªcies quotidianes, totalitarismes, racisme, masclisme... Us en suggerim cinc de ben diferents, amb llenguatges teatrals que passen pel teatre de text, per les noves tecnologies, per la performance, per la versi¨® d'un cl¨¤ssic i per una aposta narrativa que juga amb la participaci¨® (virtual, diguem-ne) dels espectadors.
¡®Gentry¡¯
El ve?ns acaben expulsats del seu barri perqu¨¨ s'ha revaloritzat. D'aix¨° se'n diu gentrificaci¨®. Un neologisme que fins fa poc ning¨² no sabia qu¨¨ volia dir i ara pateixen milers de ciutadans de Barcelona mateix, que acaben fora dels seus pisos perqu¨¨ hi visqui gent acomodada que gaudeix de la moda de la zona. Alba Valldaura, Mariona Naudin i Ireneu Tranis, el col¡¤lectiu Mos Maiorum, igual que van fer amb el seu espectacle anterior, sobre el conflicte de la immigraci¨®, sobre el terreny, reprodueixen en escena testimonis aut¨¨ntics dels gentrificats: els seus dubtes, la seva indignaci¨®, la seva pena. Mentre el p¨²blic esdev¨¦ un element esc¨¨nic m¨¦s, formant part de la dramat¨²rgia, els tres actors/creadors interactuen amb les imatges, els v¨ªdeos, els paisatges canviants, la poesia del drama. Teatre documental i documentat, cr¨ªtic i inconformista que va guanyar el Premi Adri¨¤ Gual 2017 per estrenar-se aquest Grec.
Hiroshima. Del 7 al 9 de juliol.
¡®Shenzen significa infern¡¯
El t¨¤ndem del dramaturg Stefano Massini i del director Roberto Romei torna al Grec i torna a fer-ho amb un muntatge rabiosament cr¨ªtic amb un m¨®n globalitzat. Si a Lehman Trilogy (al Grec 2016) reflectia la crisi financera mundial, ara ens endinsa en una f¨¤brica de?components electr¨°nics a la Xina on quatre obrers han de passar una s¨¨rie de proves i ex¨¤mens davant d'una examinadora sense compassi¨® que els sotmet a una pressi¨® psicol¨°gica brutal. ?s un tema molt tractat per Massini (Set minuts, que encara no s'ha vist aqu¨ª, tamb¨¦ ens posa davant d'injust¨ªcies laborals invisibles) i d'una manera efectiva i efectista: Sandra Moncl¨²s ¨¦s l'¨²nica protagonista a l'escenari i representa el poder absolut de les empreses, per sobre de qualsevol llei, de qualsevol pietat... Quatre cadires buides. Gens d'attrezzo. ?s el p¨²blic qui respon, en la seva ment, a les preguntes de l'empres¨¤ria.
Tantarantana. Del 6 al 29 de juliol.
¡®Kingdom¡¯
L'Agrupaci¨®n Se?or Serrano han creat un estil propi. ?s teatre per¨° ¨¦s molt m¨¦s. Juguen mil¡¤lim¨¨tricament amb maquetes, amb filmacions en directe que capturen en directe all¨° que estan narrant amb miniatures i ho projecten sobre grans pantalles, agegantit. I amb coreografies que oxigenen, de tant en tant, l'escena. Tot per aconseguir una dramat¨²rgia marca de la casa que superposa diverses trames, en un espai esc¨¨nic ocupat pels autors/actors/maquetistes que es mouen entre taules atape?des d'objectes, es contorsionen armats amb minic¨¤meres. Despr¨¦s d'obres premiades i reconegudes, com A house in Asia, Brickman Brando Bubble Boom o de la m¨¦s recent Birdie, amb Kingdom recuperen el mite de King Kong per orquestrar una cr¨ªtica ferotge al capitalisme i al consumisme, que emergeix tot creant una escenografia ca¨°tica, punk, descontrolada.
Lliure de Montju?c. Sala Fabi¨¤ Puigserver. 4 i 5 de juliol.
¡®La revelaci¨®¡¯
Jorge-Yamam Serrano, amb l'experi¨¨ncia que li dona haver fet, per exemple, Camargate, sobre les gravacions il¡¤legals en un restaurant de Barcelona que comprometien pol¨ªtics catalans, ara ens submergeix (literalment) en el m¨®n dels whistleblowers, els filtradors d'informaci¨® reservada a trav¨¦s de les xarxes socials. Els protagonistes s¨®n prou coneguts: Julian Assange, Chelsea Manning i Eduard Snowden. Teatro de Cerca i la Compa?¨ªa La rueda consideren que aquests personatges recorden clar¨ªssimament el mite del boig que crida la veritat al bell mig de la pla?a p¨²blica i ¨¦s acusat de tra?dor i empresonat o assassinat. Perqu¨¨ la informaci¨® i la comunicaci¨® (i la censura) s¨®n tan antigues com la humanitat. La cr¨ªtica a les formes de control dels governs i als atacs descarats a la llibertat d'expressi¨® est¨¤ servida en una obra en la qual, encara que no ho sembli (¨¦s teatre, no?), tots els di¨¤legs, les situacions i els documents que l'armen s¨®n reals.
Lliure de Montju?c. Espai Lliure. De l'11 al 14 de juliol.
¡®Filoctetes¡¯
L'obra de S¨°focles parla de l'heroi grec que, cam¨ª de Troia, ¨¦s mossegat per una serp i, davant de les incomoditats que la situaci¨® ocasionava (quina pudor, quins crits...!) l'expedici¨® abandona a l'illa de Lemnos. Per¨° el dest¨ª far¨¤ que, despr¨¦s d'haver-lo tra?t, el tornin a buscar perqu¨¨ necessiten el seu arc. Faran servir l'amic per arrabassar-li l'arma. Els cl¨¤ssics, com se sap, ho s¨®n perqu¨¨ mantenen la seva vig¨¨ncia al llarg del temps. I Filoctetes serveix a Antonio Sim¨®n i Jordi Casanovas per fer aquesta proposta amb totes les refer¨¨ncies que hi regalimen del m¨®n contemporani: personatges corruptes, tra?cions, mentides, hipocresies, baixeses morals... I els exclosos s¨®n sempre els mateixos.
Teatre Grec. 31 de juliol.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.