¡°Vam intentar reflectir el dolor amb delicadesa¡±
David Armengou, fot¨°graf a temps parcial, relata com va captar amb Marcela Miret les primeres imatges dels atemptats
¡°La veritat ¨¦s que no sab¨ªem qu¨¨ passaria: si la furgoneta explotaria, si en vindria una altra, si en sortiria un home amb un fusell. Per¨° no, no vaig tenir por. Ens vam ajupir, aqu¨ª, a la Rambla, just a l¡¯altura de Pintor Fortuny, la Marcela Miret, la meva companya de feina, i jo, tots dos, i cadasc¨² amb la seva c¨¤mera vam disparar les fotos. Clic, clic, clic, clic. Una dotzena de vegades. No m¨¦s. Vam estar 45 segons o un minut com a m¨¤xim. La policia, amb pistoles, comen?ava a encerclar la zona i no ens va dir res. Els que estaven atenent un dels ferits, ens van mirar desafiadors, com dient: ¡®Tindr¨¤s el valor de fer una foto i no venir a ajudar? Ara? Aqu¨ª? Tindr¨¤s el valor?¡¯.
Un treball que va valer l¡¯Ortega y Gasset
David Armengou, de 52 anys, de Barcelona, compagina la seva feina en una f¨¤brica del sector del metall amb la de fot¨°graf a temps parcial. El 17 d¡¯agost es va llan?ar amb la seva companya de feina Marcela Miret, argentina i ara al seu pa¨ªs, cap a la Rambla despr¨¦s que hi pass¨¦s la furgoneta.? S¨®n coautors i les seves fotos, firmades Armengou-Miret, els hi han valgut el Premi Ortega y Gasset. En t¨¦ moltes m¨¦s. No sortiran a la llum per evitar un dolor innecessari. Es quedaran al seu arxiu.
Per¨° jo soc un fot¨°graf i un fot¨°graf el que fa ¨¦s comunicar. Vol¨ªem captar aquestes imatges per divulgar-les de seguida i que tothom sab¨¦s qu¨¨ havia passat. All¨¤ mateix vaig esborrar unes fotos d¡¯una senyora que estava plorant al costat del seu marit. M¡¯ho va demanar i davant seu les vaig eliminar. Hi ha moltes que no sortiran a la llum i es quedaran al meu arxiu. Vam veure sis o set persones a terra. Anava amb un tele 200 i no amb un gran angular. La furgoneta s¡¯intu?a. Vam ser molt selectius i les vam mirar amb cura perqu¨¨, tot i el dolor, es fes amb la m¨¤xima delicadesa possible. Les vaig enviar a Efe gaireb¨¦ sense editar.
Tot va ser r¨¤pid. Va passar a les 17.00 d¡¯un dia 17 del 2017. No em sembla casual. Era el meu primer dia de vacances de la meva feina a la f¨¤brica i estava amb la Marcela fent fotos en un hotel per fer un mailing. Vam sentir soroll molt fort, vam sortir al carrer i vam veure com des de la Rambla la gent venia corrents en estampida, a contra corrent. Ella em va dir: ¡®Anem-hi, David, anem-hi¡¯. I jo: ¡®No, no, no siguis boja¡¯. Per¨° uns segons despr¨¦s ja hi ¨¦rem. Despr¨¦s de fer les fotos, vam entrar en un hotel de la Rambla i desesperat li vaig demaanr a un directiu perqu¨¨ ens deix¨¦s un ordinador. S¡¯hi va negar. Vam anar a un altre i aquesta vegada s¨ª. Tinc experi¨¨ncia treballant amb ONG per recaptar aliments i s¨¦ a quins departaments de m¨¤rqueting i log¨ªstica s¡¯ha de trucar. No coneixia ning¨² i vaig trucar a gr¨¤fics d¡¯Efe. Les vam descarregar i a les 18.00 ja les tenien. Quan els periodistes arribaven, ja hav¨ªem acabat.
A la nit, a casa va comen?ar un altre episodi. No havia assimilat el que havia passat. No entenia encara per qu¨¨ la gent als hotels plorava i cridava. Havia anat com un coet. Com fora d¡¯¨°rbita. Vaig passar quatre nits sense dormir. El meu nom sortia a tota la premsa: uns missatges a Facebook em posaven a la gl¨°ria i uns altres em consideraven el pitjor impostor de la Terra. Com podia agafar el son? Ho veia tot com en un cinema en 3D. Un amic em va dir que jo tamb¨¦ era una v¨ªctima de l¡¯atemptat. Vaig anar a un psic¨°leg i em va diagnosticar el xoc. Vaig prendre pastilles per dormir. Vaig estar dos mesos en tractament. Vaig trigar tres mesos a tornar a la Rambla. Va ser per a una entrevista.
L¡¯atemptat va marcar un abans i un despr¨¦s. Al maig, la vida ens va retornar alguna cosa del dolor viscut. Ens van donar l¡¯Ortega y Gasset, que va valorar dues coses: la intu?ci¨® i l¡¯impuls. L¡¯alegria va ser gran perqu¨¨ ens va recon¨¨ixer la dura feina feta. Ens van regalar una escultura de Chillida que sempre ens ho recordar¨¤. El dia de la gala, entre els nervis i l'emoci¨® em vaig sentir volar, surar. El premi obre portes i estic fent un nou projecte amb la meva col¡¤laboradora Anahit Karapetyan.
Des de petit, la fotografia ¨¦s la meva vida. Era el hobby del meu pare i em portava a tot arreu. L¡¯univers va voler que aquell dia fos a la Rambla. Si soc sincer, ho tornaria a fer. I les mateixes fotos: era el que hi havia. No m¡¯ha quedat la por al cos. No en vaig notar. Estic una mica boig i m¡¯he colat en un hotel per fer fotos en picat penjat des d¡¯una planta 26 o al t¨²nel del Metro per retratar un vag¨®. Un fot¨°graf ¨¦s aix¨°: no tot s¨®n fotos d¡¯una alcaldessa inaugurant biblioteques. Ha d¡¯explicar les coses. Hi ha, per exemple, el Pulitzer amb la nena de Vietnam amb el cos cremat per napalm. Com haur¨ªem sabut el que feien els americans? El m¨®n ho va saber perqu¨¨ un fot¨°graf hi era. I segur que no li va resultar agradable fer la foto¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.