Marina Garc¨¦s: ¡°El turisme ¨¦s la ind¨²stria legal m¨¦s depredadora¡±
La fil¨°sofa, abans okupa, que m¨¦s ha connectat amb el corrent que va moure el 15-M es reivindica com a agitadora de la turismof¨°bia
Una placeta al barri G¨°tic de Barcelona. A Marina Garc¨¦s, la fil¨°sofa que abans era okupa que m¨¦s ha connectat amb el corrent que va moure el 15-M de Madrid a Barcelona, no se li mou cap r¨ªnxol quan els grups de guiris l¡¯envolten. I aix¨° que es reivindica com a agitadora de la turismof¨°bia. Per¨° tamb¨¦ de l¡¯amistat. ¡°Aqu¨ª em desoriento¡±, diu.
Pregunta. L¡¯estiu ¨¦s el millor moment per als amics?
Resposta. ?s el temps de les relacions no instrumentals.
P. Ah, per¨°, existeixen?
R. Sense ser puristes, crec que s¨ª. Aquelles en les quals donar es converteix en l¡¯argument principal. Donar temps, per exemple, ¨¦s avui una rebel¡¤lia possible.
P. No esperem sempre alguna cosa a canvi? No nom¨¦s material, emocionalment¡
R. No tot es pot instrumentalitzar. Podem valorar les relacions en si mateixes. Simplement perqu¨¨ s¨ª.
P. Perqu¨¨ s¨ª ja ¨¦s per alguna cosa.
R. B¨¦.
P. Vost¨¨ que va fundar el moviment Dinero gratis¡ Qu¨¨ s¨®n els cal¨¦s?
R. Una abstracci¨® travessada per relacions de dominaci¨®. Per aix¨° fereix la vida.
P. I vost¨¨ i els companys que tenia en aquella ¨¨poca, okupes inclosos, tenien un preu?
R. Intent¨¤vem afirmar que no tot es pot comprar, una nova forma de sociabilitat. Es pot trencar aquesta tirania del valor. Taxar la vida ¨¦s el que implanten determinats poders, si li traiem validesa a aquest concepte, ens alliberem. ?s un combat.
P. En el seu llibre Ciutat princesa, l¡¯ha guanyat la nost¨¤lgia?
R. Espero que no, tot i que mirar cap enrere, en despr¨¨n. El present ¨¦s el que importa, encara que escriguis sobre la mem¨°ria. Si certa nost¨¤lgia serveix per trobar el que queda per viure, ¨¦s v¨¤lida.
P. Han perdut moltes batalles o totes les batalles?
R. Moltes. No sempre es perden totes, per definici¨®. Recon¨¨ixer-ho ¨¦s un acte d¡¯honestedat. No ens podem acomodar a creure que ho aconseguim, per¨° tampoc en el des¨¤nim i menys en el cinisme.
P. Quines han guanyat?
R. Hi ha un canvi de consci¨¨ncia molt gran respecte a la vict¨°ria del capitalisme, que havia guanyat per ser el menys dolent dels sistemes. Avui, per a molta gent, es posa en dubte, fins i tot pels menys polititzats.
P. Si ¨¦s aix¨ª, com ¨¦s possible que hagi ven?ut Trump i Europa es lliuri a mans del populisme neofeixista o del nacionalisme?
R. ?s l¡¯expressi¨® de la por, que domina la l¨°gica pol¨ªtica actual. Aix¨° obre abismes, fa por. El replegament nacionalista i l¡¯autoritarisme ve d¡¯aqu¨ª, com les tecnoutopies i aquestes promeses de salvaci¨® en forma de rob¨°tica i algorismes.
P. Ens movem entre els robots i el tarot?
R. Estem en la paranoia que alimenta el dogma apocal¨ªptic.
P. Hi t¨¦ cabuda, aqu¨ª, el turisme?
R. ?s la ind¨²stria legal m¨¦s depredadora que hi ha, per¨° no ho dic jo. Hi ha estudis que ho diuen. En el seu desenvolupament massiu, extractiu i monopolista. No n¡¯hi ha prou que sostingui el petit comer?. Beneficia les grans ind¨²stries de transport, urban¨ªstica o d¡¯aliments. ?s aqu¨ª on es creuen totes les devastacions: de l¡¯ambiental a l¡¯extractivisme present.
P. Ens ho pot traduir.
R. Jo analitzo el turisme com a ind¨²stria extractiva, com abans la mineria o l¡¯agroalimentari. Per a mi, Barcelona ¨¦s un camp de soja, explotable com qualsevol altre recurs natural.
P. Amb aquest discurs, com s¡¯ho fa perqu¨¨ quan viatja no la considerin una turista?
R. Intento fer-ho tant poc com puc. Viatjo per fer coses. No nom¨¦s per feina. Veure gent, amics.
P. En alguna ocasi¨® ha dit que davant d¡¯algun fenomen s¡¯ha quedat sense paraules. ?s aquesta la pitjor derrota per a un pensador?
R. Jo defenso les crisis de paraules. M¡¯espanten els qui mai se¡¯n queden sense perqu¨¨ vol dir que sempre saben el que pensen. No dubten. Els meus llibres estan travessats per aquestes crisis. Saber-les entomar ¨¦s bo. Si no et quedes en el dogmatisme o la ret¨°rica.
P. Com hem pogut caure tan baix perqu¨¨ ens anomenin marca, fins i tot a vost¨¨?
R. Tornem al preu, al valor que puja i baixa. Sembla que tots juguem a aix¨°, en all¨° laboral i fins i tot en all¨° simb¨°lic. El capitalisme¡
P. Perd¨®, l¡¯anticapitalisme, no imposa les seves marques?
R. M¨¦s en l¡¯¨²s del s¨ªmbol, per¨° no qualsevol s¨ªmbol ¨¦s una marca, tret que es mercantilitzi.
P. Confessi un vici que descompongui la seva figura de musa revolucion¨¤ria monacal.
R. No s¨¦, la porf¨ªdia.
P. Aix¨° no ¨¦s un vici, ¨¦s un defecte, o una virtut, qui ho sap. Alguna cosa per la qual perdi el cap?
R. El perdo constantment. Per aix¨° em dedico a la filosofia, que no ¨¦s gens santa. Al contrari. ?s pecaminosa per definici¨®.
Entre l¡¯agitaci¨® i la reflexi¨®
Marina Garc¨¦s (Barcelona, 1973) s'ha convertit en una de les veus de refer¨¨ncia de la nova esquerra a for?a de pol¨¨miques i assajos calents, entre l'activisme i la reflexi¨®. Va pert¨¤nyer a grups okupa i va germinar revulsius com Dinero Gratis o Espai en blanc. ?s professora de Filosofia Comparada a la Universitat de Saragossa i ha publicat Filosofia inacabada, Fora de classe, Ciutat princesa (Gal¨¤xia Gutenberg) o Les presons del possible (Bellaterra).
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.