Un dibuix triomfant
Bruna Valls dona la imatge a 'La colecci¨®n del abuelo'
L'asturi¨¤ Javier Sobrino i el canari Fran Pintadera s¨®n dos escriptors que han excel¡¤lit en l¡¯escriptura de textos per a ¨¤lbums il¡¤lustrats. Ambd¨®s acaben d¡¯aconseguir dos dels guardons internacionals m¨¦s prestigiosos del g¨¨nere, respectivament: l¡¯Edelvives, amb La colecci¨®n del abuelo, i el Compostela, amb En C¨¤ndid i la resta.
En els llibres ¨¤lbum, l¡¯entesa, el di¨¤leg i la compenetraci¨® entre text i il¡¤lustraci¨®, aix¨ª com amb la forma i tots els elements del llibre, han de ser com m¨¦s precisos millor, si no el conjunt acaba fent aig¨¹es per un cant¨® o l¡¯altre. Els dos llibres guardonats s¨®n un exemple clar d¡¯entesa i de delicat equilibri. Per al lector, per¨°, el que crida l¡¯atenci¨® en un ¨¤lbum s¨®n les il¡¤lustracions, que, en aquesta ocasi¨®, s¨®n dels catalans Bruna Valls i Christian Inaraja, fins al moment amb poca pres¨¨ncia en el g¨¨nere. Ara, hi accedeixen per la porta m¨¦s gran de totes, la dels premis i aparadors m¨¦s reconeguts.
LA COLECCI?N DEL ABUELO
Javier Sobrino Il¡¤lustracions de
Bruna Valls
Edelvives
36 p¨¤g. 14,90 euros
Bruna Valls (Palafrugell, 1989) dona la imatge a La colecci¨®n del abuelo. A la coberta, el t¨ªtol i el nom dels autors en una targeta negra sobre un fons de color vermell intens que dona una rellev¨¤ncia potent al personatge de l¡¯avi, amb cara de llop. A l¡¯interior, la il¡¤lustradora opta per paisatges i personatges hiperrealistes i captivadors, amb una descripci¨® minuciosa de l¡¯entorn, i per dotar les figures de rostre d¡¯animal. Nom¨¦s el rostre. La resta del cos dels personatges ¨¦s d¡¯humans, cosa que convida a mirar-se les figures amb molta atenci¨®. Des d¡¯un principi, i en aparen?a, sembla la hist¨°ria innocent d¡¯un net que passa temporades a casa de l¡¯avi i, a estones, aquest li mostra fotografies de la seva col¡¤lecci¨®, a trav¨¦s de les quals li va explicant la seva vida. Cap de les escenes de la primera part del llibre fa sospitar del final sorprenent i misteri¨®s que amaga la hist¨°ria. Els silencis darrere d¡¯alguns personatges i de les imatges d¡¯algunes fotografies s¨®n els indicis que ens hi van acostant.
La colecci¨®n del abuelo ¨¦s un ¨¤lbum que destaca per un enginy subtil, pel llenguatge dels silencis que comen?a per aquests rostres d¡¯animals dels personatges, tan sorprenents i que van m¨¦s enll¨¤ d¡¯una simple m¨¤scara, i que acaba amb un final sobtat, constru?t sota una aparent vida tranquil¡¤la. L¡¯¨²nic que es troba una mica a faltar ¨¦s algun indici m¨¦s que posi m¨¦s en alerta el lector des d¡¯un principi.
EN C?NDID I LA RESTA
Fran Pintadera
Il¡¤lustracions de Christian Inaraja Kalandraka
44 p¨¤g. 14 euros
Christian Inaraja (Vic, 1972) dona la imatge a En C¨¤ndid i la resta de Pintadera. A la coberta, un fons blau i un personatge pla, senzill, sense expressi¨®. A l¡¯interior, el llibre parteix d¡¯un text summament sint¨¨tic que s¡¯allunya de la narrativa que Sobrino utilitzava en l¡¯exemplar anterior. En aquesta ocasi¨®, el text de Pintadera esdev¨¦ nom¨¦s un fil que t¨¦ l¡¯objectiu de constatar la situaci¨® del protagonista, poc adaptat al seu entorn, al m¨®n, el qual sovint no compr¨¨n. Un fil que dona peu que la il¡¤lustraci¨® desplegui tota la seva for?a. Inaraja utilitza l¡¯enginy per mostrar diversitat de composicions, situacions i elements a cada doble p¨¤gina per on deambulen els seus personatges de tra? i descripci¨® minimalista.
El lector es veu convidat a cercar tots aquells elements que diferencien en C¨¤ndid de la resta de persones i all¨° que el fa sentir tan rar i inadaptat, i avan?a sense adonar-se¡¯n fins al final, on el tel¨® s¡¯abaixa amb una escena m¨¦s enginyosa que sorprenent, una picada d¡¯ullet com tantes que hi ha al llibre i que ens esbossen m¨¦s d¡¯un somriure a la cara.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.