Perdre el cap a Ven¨¨cia
Un projecte sobre les reaccions viscerals d'odi i amor que susciten els monuments protagonitza el Pavell¨® de Catalunya a la Biennal d'Art
El maig del 1972, fa just 40 anys, el v¨¤ndal m¨¦s c¨¨lebre de tots els temps va atacar La Pietat de Miquel ?ngel i va danyar greument la Verge amb 15 cops de martell. L'acte va provocar commoci¨® i un xoc planetari, molt m¨¦s profund i sentit del que generen milers de morts humans arran de la guerra i la fam. A partir de la reflexi¨® sobre les passions viscerals i les reaccions emocionals, de vegades incontrolables, que provoquen les est¨¤tues sorgeix la proposta del Pavell¨® de Catalunya per a la Biennal d'Art de Ven¨¨cia, que la consellera de Cultura, Mari¨¤ngela Vilallonga, va inaugurar divendres. To lose your head (Idols) fa refer¨¨ncia precisament al poder de les imatges i a la seva capacitat per dominar-nos no com una cosa inerta, sin¨® com una entitat viva i, per tant, mortal. Per aquest motiu, com va passar amb les est¨¤tues de Lenin o Saddam Hussein, la massa enfurismada no en t¨¦ prou amb tombar-les, sin¨® que vol decapitar-les i encegar-les, com un assass¨ª que no pot mirar els ulls de la seva v¨ªctima. Els fen¨°mens d'iconocl¨¤stia i iconodulia travessen les ¨¨poques, els pa?sos i les societats, des dels bizantins del segle IX fins a l'intent de tallar el cap del monument a Jordi Pujol a Premi¨¤ de Dalt el 2016. Tot aix¨° i molt m¨¦s ho explica el comissari Pedro Azara, doctor en Arquitectura i docent d'Est¨¨tica i Teoria de l'Art, conegut per haver comissariat exposicions inoblidables com Les cases de l'¨¤nima?al CCCB.
Per primera vegada Catalunya, que de la m¨¤ de l'Institut Ramon Llull participa en l'esdeveniment per sisena vegada, no ho fa amb un projecte d'artista, sin¨® amb un treball de tesi i de tipus documental que signa el comissari. Al pavell¨® convertit en un passatge estret, els visitants experimentaran una inquietant proximitat amb quatre est¨¤tues, especialment representatives de l'amor-odi que poden arribar a generar. ¡°El muntatge s'inspira de la manera menys escenogr¨¤fica possible en el dip¨°sit municipal de Via Fav¨¨ncia, on s'amunteguen rel¨ªquies franquistes retirades dels carrers amb escultures p¨²bliques mutilades i fins i tot violades, que malgrat tot conserven un poder enorme¡±, ha explicat Azara, que per terra i per mar ha portat a Ven¨¨cia el Pas del Sant Enterrament de Tarragona, el cap de l'alcalde Porcioles de Joan Brossa, el Monument a Llu¨ªs Companys de Francisco L¨®pez i el Monument als caiguts?de Genaro Iglesias.
Aquesta ¨²ltima ¨¦s potser l'obra amb la hist¨°ria m¨¦s intrigant, ja que per pura ignor¨¤ncia va ser encarregada pels franquistes a un artista republic¨¤ represaliat que en la seva execuci¨® es va prendre m¨¦s d'una llic¨¨ncia, substituint el soldat per un camperol, el fusell per una aixada i eliminant qualsevol tret reconeixible de la bandera. ¡°Els historiadors han rehabilitat aquesta obra considerada franquista i ¨¦s possible que torni a l'espai p¨²blic¡±, ha indicat Azara. La hist¨°ria d'aquests monuments i 11 peces m¨¦s es desplega en una ¨¤mplia secci¨® documental a trav¨¦s de retallades de diaris i fotografies. Malauradament no han estat tradu?ts de manera que malgrat la tem¨¤tica universal dif¨ªcilment seran apreciats pels visitants multinacionals de la Biennal. El que tots entendran ¨¦s el prop¨°sit de la m¨¤quina expenedora on es poden aconseguir objectes d'adoraci¨® (senyeres, flors o espelmes) i destrucci¨® (martells i pedres a 40 euros, potets d'orina i pintura per nom¨¦s sis euros). ¡°Dependr¨¤ dels visitants decidir com els utilitzen, fent-se c¨¤rrec de les possibles repercussions legals i fins i tot penals. De totes maneres, totes les obres estan degudament assegurades¡±, ha explicat Azara, deixant un cert halo de misteri sobre la permissivitat dels vigilants.
La casa sense fronteres de Yamand¨² Canosa
La casa emp¨¤tica?¨¦s el t¨ªtol del projecte de l'artista Yamand¨² Canosa que el catal¨¤ David Armengol, en col¡¤laboraci¨® amb Patricia Betancur, ha comissariat per al Pavell¨® de l'Uruguai. Nascut a Montevideo i barcelon¨ª d'adopci¨®, Canosa desplega tota la seva po¨¨tica visual ¨Cpintures, dibuixos, fotografies i intervencions murals¨C en "un paisatge total inclusiu i emp¨¤tic que aborda els conceptes de territori, frontera, mestissatge, pertinen?a, igualtat i difer¨¨ncia", en paraules d'Armengol. "La casa emp¨¤tica ¨¦s la casa de les fronteres trencades", conclou.
En el projecte els artistes tenen una pres¨¨ncia testimonial, a trav¨¦s del v¨ªdeo d'Albert Garc¨ªa Alz¨®rriz, que a partir d'un relat de Kafka crea una narraci¨® hipn¨°tica en un laberint espacial i temporal on reviuen les est¨¤tues tombades i de la performance que Marcel Borr¨¤s ha concebut per als dies de la vernice, la setmana per a professionals que precedeix la inauguraci¨®. Durant aquests dies l'actriu Marta Aguilar ha interpretat les vicissituds d'algunes est¨¤tues, com el Monument als caiguts de Clar¨¤ que va ser objecte de diversos atemptats o l'est¨¤tua eq¨¹estre de Franco, que va ser recentment vandalitzada durant una exposici¨® organitzada pel Centre de Cultura i Mem¨°ria del Born. A m¨¦s, al cat¨¤leg es recullen textos de sis artistes que han treballat la dicotomia entre adoraci¨® i destrucci¨® al llarg de la seva traject¨°ria, com Francesc Torres, Perejaume o Lua Coderch.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.