N¨²ria Cabut¨ª: ¡°En catal¨¤ tamb¨¦ podr¨ªem cr¨¦ixer per la via de la compra¡±
La consellera delegada de Penguin Random House Grup Editorial no descarta adquirir editorials catalanes per enfortir el negoci, igual que han fet amb el castell¨¤
La barcelonina Nuria Cabut¨ª va entrar a treballar com a analista financera el 1992 a Bertelsmann, per¨° el 2013 va ser nomenada consellera delegada de Penguin Random House Grup Editorial (PRHGE). Va ser arribar a la c¨²pula i, al cap d¡¯un any, el grup va engegar una pol¨ªtica d¡¯adquisicions d¡¯editorials que fa tres setmanes es va plasmar en la compra del segell Salamandra i que l¡¯han deixat al capdavant d¡¯un conglomerat amb 1.200 treballadors, 40 segells i mercats a 45 pa?sos. De formes afables i somriure perenne, ¨¦s l¡¯editora espanyola amb m¨¦s poder del m¨®n, premiada fa uns dies com l¡¯executiva m¨¦s emprenedora de tot Bertelsmann.
Pregunta. En cinc anys, PRHGE ha adquirit Santillana (2014), Ediciones B (2017) i, fa dues setmanes, Salamandra. Busquen el lideratge en castell¨¤?
Resposta. Formem part d¡¯un gran grup, Penguin Random House, que ¨¦s l¨ªder en llengua anglesa i alemanya; i ara, amb aquests moviments, ja ho som en el mercat de llengua hispana mundial en edicions generals. Mirem el castell¨¤ com un col¡¤lectiu de 570 milions d¡¯habitants a diferents mercats. Penguin Random House est¨¤ invertint en els de m¨¦s creixement: l¡¯?ndia, el Brasil, la Xina¡ I Am¨¨rica Llatina n¡¯¨¦s un. Fa quatre anys consecutius que creixem all¨¤ i a Espanya: s¨®n mercats estables. I es poden aconseguir m¨¦s lectors.
P. Hi haur¨¤ m¨¦s compres, doncs, a Espanya?
R. A PRHGE volem consolidar la nostra posici¨® i si sorgeix l¡¯oportunitat, comprarem.
P. I a Am¨¨rica Llatina?
R. A les dues bandes de l¡¯Atl¨¤ntic. Per¨° podem cr¨¦ixer molt org¨¤nicament amb els nostres 40 segells.
P. El creixement del sector ve de l¡¯audiollibre i dels llibres infantils. Tamb¨¦ ¨¦s aix¨ª a PRHGE?
R. En audiollibres, on venem m¨¦s ¨¦s en el mercat hisp¨¤ dels EUA, per¨° ¨¦s una tend¨¨ncia que seguir¨¤ a Espanya i a Am¨¨rica Llatina. Estem invertint molt¨ªssim, amb cursos per a editors, grans veus d¡¯actors, com Juan Echanove o Jordi Boixaderas, i instal¡¤lant cabines de gravaci¨® a Madrid i M¨¨xic per produir-los internament. Ja tenim 1.000 t¨ªtols. ?s un mercat molt jove, una nova audi¨¨ncia que doblem cada any.
P. I el segment infantil i juvenil?
R. Creix en totes les franges tant en el mercat hisp¨¤ com en el dels EUA.
P. Aix¨° explica la compra de Salamandra, pel seu Harry Potter?
R. Salamandra t¨¦ un gran cat¨¤leg tant en el segment adult com infantil. Amplia el nostre, clarament. Per¨° s¨ª, l¡¯infantil ¨¦s un segment prioritari per a nosaltres.
P. El creixement de PRHGE prov¨¦ del canal de llibreries. No es plantegen abordar l¡¯ensenyament?
¡°Estem invertint molt¨ªssim en audiollibres, amb cursos per a editors, grans veus d¡¯actors, com Juan Echanove o Jordi Boixaderas¡±
R. Hi ha jugadors molt grans establerts en aquest sector. Aquesta ¨¤rea no ¨¦s priorit¨¤ria. El nostre inter¨¨s ¨¦s continuar creixent en edicions generals. Tot i aix¨ª, treballem en plataformes d¡¯ensenyament en l¨ªnia amb cursos a partir del coneixement dels nostres autors¡En realitat, cada vegada som m¨¦s a prop del m¨®n educatiu: tenim molts llibres recomanats; per aix¨° tamb¨¦ venem m¨¦s.
P. Si volen guanyar quota de mercat, els grups que els segueixen en facturaci¨® a Espanya pertanyen majorit¨¤riament a l¡¯ensenyament.
R. ?s dif¨ªcil que entrem en el llibre de text. Descartar-lo? Diguem que avui estem m¨¦s centrats en l¡¯edici¨® de llibreries. Tenim cat¨¤legs literaris molt amplis, amb 38 premis Nobel. El que sabem fer molt b¨¦ ¨¦s aix¨° i descobrir autors nous.
P. Aquesta no era la ra¨® de ser de les editorials petites?
R. Tenim a PRHGE 40 segells, que treballen de manera independent, on cada editor decideix el seu programa i fa les seves apostes i sobre aix¨° constru?m la resta; per aix¨° ens va b¨¦. Som un gran conglomerat, per¨° la base ¨¦s la creativitat. La fomentem, com fem amb la pres¨¨ncia de gent de proced¨¨ncia cultural molt diversa, a difer¨¨ncia d¡¯altres grups; busquem gent que pensi diferent i s¡¯avanci a les tend¨¨ncies.
P. Si a la quota de mercat de Planeta s¡¯hi suma la seva participaci¨® al Grup 62, la dist¨¤ncia amb PRHGE augmenta un punt i mig. Pensen potenciar la seva edici¨® en catal¨¤ tamb¨¦ amb adquisicions?
R. En catal¨¤ podem cr¨¦ixer: ja hem incorporat m¨¦s editors, traduirem m¨¦s autors estrangers del cat¨¤leg i estrenem edici¨® de butxaca i audiollibres. Tamb¨¦ pot ser que creixem per la via de la compra. Per¨° el focus ¨¦s mirar endins. Des de fora es veu que creixem amb adquisicions, per¨° sobretot creixem en cultura interna: potenciar la creativitat de cada treballador.
P. Aquesta filosofia explica la decisi¨® de no fitxar un substitut extern arran de la mort de Claudio L¨®pez Lamadrid?
R. Replicar una funci¨® i una figura com la seva era molt complicat; hem preferit fer cr¨¦ixer l¡¯equip que ell va crear.
P. El creixement del mercat hisp¨¤ i la tensi¨® pol¨ªtica del proc¨¦s podrien provocar, com sostenen alguns, que Barcelona deixi de ser capital editorial en llengua castellana i aquesta es desplaci a M¨¨xic?
R. En el m¨®n digital d¡¯avui, aix¨° ja no ¨¦s tan rellevant. Barcelona ¨¦s la capital mundial de llibre en castell¨¤, i volem que ho continu? sent, per¨° tamb¨¦ volem que es desenvolupin altres capitals del llibre a Am¨¨rica Llatina. PRHGE t¨¦ empreses a nou pa?sos d¡¯all¨¤; han de sorgir nous pols editorials.
P. La pol¨ªtica d¡¯adquisicions de PRHGE es pot veure com una manera de comprar cat¨¤leg per refor?ar-se i avan?ar-se a Amazon, que encara no est¨¤ gaire ben implantada a Am¨¨rica Llatina¡
¡°Barcelona ¨¦s la capital mundial de llibre en castell¨¤, i volem que ho continu? sent¡±
R. Amazon encara no est¨¤ entrant a Am¨¨rica Llatina, ¨¦s cert; per¨° no hi estem en contra: ha transformat el negoci i aix¨° ha fet que siguem tots m¨¦s eficients, especialment en la distribuci¨®. Per aix¨° estem acabant de concretar una alta inversi¨® econ¨°mica per ampliar el nostre centre de distribuci¨® a Barcelona; pensem que hi haur¨¤ m¨¦s demanda i necessitem que els llibres arribin abans i millor al punt de venda. I aix¨° anir¨¤ a favor de les llibreries, la xarxa per la qual apostem: no els hav¨ªem enviat mai tants autors.
P. PRHGE tampoc t¨¦ cartera audiovisual. Un autor seu, quines sortides t¨¦ en aquest ¨¤mbit?
R. No ens cal perqu¨¨ Bertelsmann t¨¦ Fremantle, de les productores m¨¦s grans d¡¯Europa. A m¨¦s, tanquem contractes de continguts amb grans plataformes, com Netflix o Movistar, amb les quals treballem directament.El cas m¨¦s recent ¨¦s el d¡¯Elisabet Benavent, amb la seva s¨¨rie de Valeria. Als nostres autors els oferim tot el ventall.
P. Respon a la tend¨¨ncia dels grans grups editorials oferir als seus autors tamb¨¦ tasques pr¨°pies dels agents literaris?
R. Dep¨¨n de l¡¯autor, per¨° si ho vol, li fem aquesta tasca de representaci¨®.
P. L¡¯adquisici¨® de Salamandra s¡¯ha llegit com la desaparici¨® de les editorials de classe mitjana independents a Espanya.
R. No ¨¦s exactament aix¨ª: s¡¯est¨¤ veient la proliferaci¨® d¡¯editorials petites que creixen i planten la llavor que els portar¨¤ a ser mitjanes; les mitjanes han desaparegut a Espanya en bona part perqu¨¨ s¡¯han hagut de plantejar com afronten un pla de successi¨®; ¨¦s un orgull que Salamandra hagi volgut venir a PRHGE; les converses amb els seus propietaris van ser principalment de projecte editorial: volien estar en un grup que tingu¨¦s cura del seu llegat editorial.
P. Per¨° s¨ª que s¡¯ha obert un abisme entre Planeta, PRHGE i pocs grups m¨¦s i les editorials petites, a m¨¦s que els dos conglomerats ja sumen el 39% de la facturaci¨®.
R. Als EUA o a Fran?a aquests percentatges s¨®n molt superiors¡ Gran no vol dir ser l¡¯ant¨ªtesi de creatiu, o implicar agressivitat¡
P. Per¨° el proc¨¦s de concentraci¨® de segells comporta una reducci¨® de l¡¯oferta i de la superviv¨¨ncia de sectors com la traducci¨®, les distribu?dores¡
R. A Espanya no hi ha distribu?dores mitjanes¡ Es diu tot aix¨° i s¡¯oblida la funci¨® d¡¯innovaci¨® que fem els grans grups: duem a terme coses que un petit no podria fer, per¨° de les quals es beneficia, com amb els ebooks o ara els audiollibres: els nostres estudis de gravaci¨® estan oberts a altres¡ Pots ser un segell petit, rendible i tenir col¡¤laboracions amb els grans, no?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.