Cultura va denegar el perm¨ªs per exportar el ¡®botticelli¡¯ als EUA
El ¡®Retrat de Michele Marullo Tarcaniota¡¯, que surt a la venda a Londres, ha de tornar a Espanya el 15 d¡¯octubre. La Generalitat diu que ¡°estudia¡± la seva compra
La fam¨ªlia Camb¨® va provar fa un any d¡¯exportar el Retrat de Michele Marullo Tarcaniota (1491), l'¨²ltim botticelli que es conserva en una col¡¤lecci¨® privada, als Estats Units amb la intenci¨® de vendre¡¯l. En aquella ocasi¨®, juliol de 2018, la Junta de Qualificaci¨®, Valoraci¨® i Exportaci¨® de B¨¦ns del Patrimoni Hist¨°ric va prohibir el trasllat del quadre a la fira Frieze de Nova York, ¡°per no poder garantir-se les condicions de conservaci¨® i seguretat sota els que es produir¨¤ el despla?ament i estada als EUA¡±, segons han confirmat fonts de Cultura a aquest diari. A la sol¡¤licitud d¡¯exportaci¨® temporal dels Camb¨® ¡°no s¡¯oferien prou dades que poguessin garantir la seguretat de la pe?a durant el trasllat¡±, afegeixen aquestes fonts.
Aquest veto, per¨°, es va aixecar despr¨¦s d¡¯una segona petici¨® dels propietaris del retrat per traslladar-lo a Londres perqu¨¨ es concretaven tots els detalls sobre el transport i l¡¯exhibici¨®. La junta va autoritzar aquesta sortida temporal el 2 d¡¯octubre de 2018, la qual cosa ha perm¨¨s que l¡¯obra s¡¯exposi des de dijous vinent a diumenge a la fira Frieze Masters de Londres amb la intenci¨® de trobar-li un comprador.
At¨¨s que la pintura est¨¤ protegida com a B¨¦ d¡¯Inter¨¨s Cultural (BIC), ¨¦s obligat el seu retorn a Espanya, encara que passi en mans d¡¯un propietari estranger. Un aspecte sobre el qual incideixen des del Ministeri de Cultura: ¡°Els propietaris d¡¯aquesta pintura s¨®n conscients que l¡¯obra ¨¦s BIC i que aix¨° comporta una limitaci¨® per a la seva venda: la poden oferir, per¨° el comprador haur¨¤ de ser conscient que aquesta pintura no pot desvincular-se d¡¯Espanya mai i que haur¨¤ de complir tots els requisits i garanties que la normativa exigeix¡±. A m¨¦s, van recordar que la Llei obliga els amos del b¨¦ a comunicar a l¡¯Administraci¨® la possible operaci¨® de venda per exercir, si hi ha, el dret de tempteig en un termini de dos mesos.
Encara que els Camb¨® han aconseguit el benepl¨¤cit per a la presentaci¨® de l¡¯obra de Botticelli a Londres, no han rebut perm¨ªs perqu¨¨ l¡¯estada es prolongui fins al 31 de desembre vinent com pretenien amb l¡¯objectiu de disposar de m¨¦s temps per negociar la venda. Cultura els ha posat com a data l¨ªmit per al seu retorn a Espanya dimarts 15 d¡¯octubre. Si s¡¯incompleix, segons l¡¯article 31 de la Llei de Patrimoni Hist¨°ric, es consideraria ¡°una exportaci¨® il¡¤l¨ªcita¡±.
Despr¨¦s de la not¨ªcia de la sortida a la venda del Retrat de Michele Marullo Tarcaniota, tamb¨¦ s¡¯han produ?t reaccions a Catalunya, on s¡¯han registrat contactes entre la direcci¨® del Museu Nacional d¡¯Art de Catalunya (MNAC), que allotja la col¡¤lecci¨® de Francesc Camb¨®, amb la Conselleria de Cultura de la Generalitat per mostrar inter¨¨s per l¡¯obra. La responsable, Mari¨¤ngela Vilallonga, va assegurar en un tuit que ¡°s¡¯est¨¤ estudiant¡± la seva adquisici¨®. Per¨° la seva compra no seria ben vista al sector cultural, ja que s¡¯enfronta a fortes mesures de retallades. Els centres dependents de la Generalitat fan front des d¡¯agost a una retallada del 6% del seu pressupost. El MNAC haur¨¤ de tornar a la conselleria gaireb¨¦ un mili¨® d¡¯euros, una cosa que perjudica molt el seu funcionament.
Possible taxaci¨®
Fonts pr¨°ximes a l¡¯operaci¨® de venda del retrat informen que el preu ¨¦s de 30 milions d¡¯euros, encara que la seva taxaci¨® mentre va ser al Museu del Prado va ser de 60 milions per assegurar-la amb la garantia de l¡¯Estat. La fam¨ªlia Camb¨® va dipositar l¡¯obra al Prado entre 2004 i 2017, una decisi¨® que va causar malestar al MNAC, com un pr¨¦stec ininterromput de 12 anys, que va acabar sense que l¡¯Estat decid¨ªs comprar l¡¯obra. La publicitat donada a aquest nou intent de vendre l¡¯obra redobla la pressi¨® sobre Cultura perqu¨¨ adquireixi el botticelli, segons fonts del Prado i del mateix ministeri.
Abans d¡¯aquest pr¨¦stec, el mateix Camb¨® va donar cinc obres al Prado el 1941, entre les que figurava La historia de Nastagio degli Onesti (1483), tamb¨¦ de Botticelli. El pol¨ªtic, segons explica el Museu del Prado al seu web, en va formar la seva col¡¤lecci¨® de pintura fonamentalment entre 1920 i 1936, amb la intenci¨® d¡¯adquirir obres que enriquissin el patrimoni art¨ªstic espanyol. ¡°Conscient de l¡¯espoli que aquest venia patint des de feia temps, aix¨ª com de les llacunes existents a les col¡¤leccions dels museus del pa¨ªs, va considerar que havia de dedicar part de la seva fortuna a ¡®aconseguir per a Espanya un complement del que ¨¦s en pintura la col¡¤lecci¨® formidable del Museu del Prado¡¯, buscant ¡®en cadascuna de les escoles que no tenen representaci¨® a Espanya, una obra del m¨¦s gran dels mestres, si era possible; si no, del que li segu¨ªs en import¨¤ncia¡±, segons el seu discurs davant de les Corts el 6 de desembre de 1935.
Un llegat entre el MNAC i el Museu del Prado
Francesc Camb¨® (1876-1947) va tenir una activitat com a col¡¤leccionista tan intensa com la seva vida pol¨ªtica (va ser ministre amb Antonio Maura, l¨ªder de la Lliga Regionalista, diputat a la Segona Rep¨²blica) i empresarial, en qui no van faltar ombres de suborns. El 1929 va adquirir aquest botticelli i es va convertir per a ell en alguna cosa m¨¦s que una pintura, en la qual va veure un reflex de la seva posici¨®: "Ara, quan jo contemplo el retrat de Marullo, a m¨¦s de l'emoci¨® est¨¨tica de l'obra de Botticelli, sento una profunda simpatia per l'home. I quan es va creuar la meva mirada amb la mirada penetrant del retratat, totes dues tenen una cosa en com¨²: s¨®n la mirada d'un patriota que plora i estranya la p¨¤tria perduda", escriu el 6 d'agost de 1938, als seus diaris, titulats Meditacions. A la mort, part del llegat art¨ªstic que havia atresorat es va repartir entre el Museu del Prado i el MNAC.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.