Crims per entretenir
La nova s¨¨rie negra de TV3 est¨¤ molt documentada, fins i tot sobren detalls i minuts, i no grogueja. T¨¦ l¡¯encert de no acudir a especialistes ni tertulians; com a molt hi apareixen periodistes que, de fet, estan implicats en la hist¨°ria
¡°Primera s¨¨rie de true crime de TV3, pura realitat per entretenir¡±. Amb aquesta franquesa van promocionar des del Telenot¨ªcies de cap de setmana l¡¯estrena, aquest dilluns, de Crims. Segons aquestes paraules, l¡¯objectiu principal ¨¦s distreure i la mat¨¨ria primera, una realitat molt concreta: notoris episodis de la cr¨°nica negra catalana. Hi ha, aix¨° s¨ª, una precauci¨® clara. No parlen de casos oberts. ¡°No vull fer judicis paral¡¤lels de crims que s¡¯estan investigant¡±, ha dit el m¨¤xim responsable del programa, Carles Porta.
Porta ¨¦s prou conegut perqu¨¨ ¨¦s el principal responsable d¡¯un programa amb t¨ªtol i plantejaments id¨¨ntics que s¡¯emet a Catalunya R¨¤dio i ara s¡¯exporta a TV3. Ahir, per fer el tast d¡¯estrena, es van emetre els dos cap¨ªtols, de quasi una hora cadascun, dedicats a la fuga de Manuel Brito i Javier Picatoste el 14 d¡¯octubre del 2001 de la pres¨® de Lleida. Una fuga que va durar 32 dies i que va deixar un noi assassinat, un mosso parapl¨¨gic i una noia violada. Dues hores de programa que no van tenir problemes per emplenar. Venien d¡¯haver-ne fet tres a la r¨¤dio al juliol.
El programa no va fer discursos sobre patologies mentals o sociologia de circumst¨¤ncia per explicar la conducta dels delinq¨¹ents protagonistes. Hi va haver uns apunts, gens especulatius, basats en el testimoni documentat d'ells mateixos, sobre la submissi¨® emocional de Picatoste, el seu sentiment de culpa de cara a la seva fam¨ªlia i les v¨ªctimes dels seus actes, el trencament de la parella... La principal ambici¨® de Crims ¨¦s presentar una narraci¨® sobre uns fets. Qui l¡¯escriu? La hist¨°ria de Brito i Picatoste la van explicar b¨¤sicament els mossos que van portar la persecuci¨® dels fugits en circumst¨¤ncies dif¨ªcils. Havien comen?at el seu desplegament com a policia integral l¡¯any 1994. Encara no ho estaven a tot el territori i aquests 32 dies de fuga van fer que m¨¦s d¡¯un q¨¹estion¨¦s la seva efic¨¤cia. Segons la versi¨® dels mossos, veritables amos de la narraci¨®, la col¡¤laboraci¨® amb la Gu¨¤rdia Civil va ser bona. No ho va ser la necess¨¤ria entesa amb la Policia Nacional (el noi assassinat era familiar d¡¯un agent del cos), amb vigil¨¤ncies duplicades, ocultaci¨® d¡¯informaci¨®, etc.
Crims t¨¦ l¡¯encert de no acudir a especialistes ni tertulians. Com a molt apareixen periodistes que, de fet, estan implicats en la hist¨°ria. Sense manifestar dubtes sobre la conducta, Mayka Navarro explicava que, en conniv¨¨ncia amb la policia, va donar una falsa not¨ªcia escrivint que es creia que la parella anava cam¨ª d¡¯Ast¨²ries! Ho van fer per mirar de despistar els fugats. No va funcionar. No van sortir de l¡¯amagatall. En l¡¯aspecte period¨ªstic de la perip¨¨cia hi ha una altra dada final per subratllar. El responsable de comunicaci¨® dels Mossos va detallar com va organitzar l¡¯arribada a la comissaria de Barcelona de Brito i Picatoste, finalment detinguts. No els van fer entrar pel soterrani. Van fer-ho per una porta on havien estat convocats els periodistes, que van poder filmar, i celebrar, el final d¡¯aquesta hist¨°ria. Una variant de la pena del telediari?en benefici de la imatge del cos, esquerdada pel mes de fuga, i un exemple de com s¡¯organitza, a conveni¨¨ncia de la font, l¡¯acc¨¦s a la not¨ªcia.
El programa no cau, afortunadament, en la reconstrucci¨® teatral. Com a m¨¤xim, i sense di¨¤leg, dues figures rondant tota mena de racons, breus escenes del setge policial, de la vigil¨¤ncia, de la detenci¨®. Hi ha molts paisatges zenitals, amb un ¨²s dels drons que va enlluernar en la primera temporada de True detective o?La isla m¨ªnima, per¨° que ara ¨¦s un t¨°pic visual.
Crims est¨¤ molt documentat, fins i tot hi sobren detalls i minuts, i no grogueja. Al final, va donar la conclusi¨® judicial del cas, tot i que no esment¨¤ que la Generalitat va haver d¡¯indemnitzar les v¨ªctimes d¡¯aquella fuga per la seva neglig¨¨ncia en la cust¨°dia a la pres¨®.
Escriptors i cineastes saben del t¨¨rbol enc¨ªs de l¡¯assassinat. Amb Crims, TV3 vol i dol. El dia de l¡¯estrena, el programa va mostrar prud¨¨ncia. Cap fascinaci¨® pels delinq¨¹ents. En tot cas, per la policia. Seguint la definici¨® de TV3, n¡¯hi haur¨¤ prou amb ¡°la pura realitat¡± per entretenir? Existeix la pura realitat? Dilluns, curiosament, dues hores de televisi¨® es van fer m¨¦s llargues que tres de r¨¤dio.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.