Dal¨ª, Gala i Dior, units per l¡¯art i la moda
El castell de P¨²bol acull la primera d'una s¨¨rie d'exposicions que analitzaran la relaci¨® entre el pintor i grans dissenyadors
¡°Christian Dior va ser una de les primeres persones de Par¨ªs que es va preocupar per la venda de les meves invendibles pintures surrealistes¡±. Aquesta frase, escrita per Salvador Dal¨ª en una columna al New York Post?el febrer del 1948, ¨¦s el detonant d'una exposici¨® que aprofundeix en la relaci¨® entre Dal¨ª i Dior, basada en la passi¨® per l'art, la moda i la bellesa, ¡°entesa amb un sentit diferent¡±, detalla la directora dels Museus Dal¨ª, Montse Aguer. La mostra, que es podr¨¤ visitar a les antigues golfes del castell de P¨²bol, habilitades des d'aquest any per acollir les exposicions temporals, estar¨¤ oberta fins al 6 de gener de l'any que ve.
Amb la mostra Gala/Dal¨ª/Dior. D'art i moda, la Fundaci¨® Dal¨ª inicia una nova l¨ªnia expositiva. Segons Aguer, ¡°se centra en la relaci¨® que el geni va tenir al llarg de la seva vida amb el m¨®n de la moda en un sentit ampli, fot¨°grafs i dissenyadors, tot el que envolta aquest m¨®n¡±. Aquest any se centra en els contactes i les afinitats que van tenir Dal¨ª i Gala ¡°com a col¡¤laboradora essencial¡± i Dior. En altres edicions es mostrar¨¤ la relaci¨® del geni amb dissenyadors com Chanel o Elsa Schiaparelli, la dissenyadora italiana que va triomfar sobretot entre el 1930 i el 1940, amb objectes com el seu fam¨®s barret-sabata.
Dior i Dal¨ª estan considerats, cadasc¨² en el seu camp, com a referents i expressi¨® del segle XX, caracteritzats per aglutinar rigor t¨¨cnic, obsessi¨® creativa i sentit de la posada en escena. A l'exposici¨® de P¨²bol s'entrellacen art i moda per submergir l'espectador en aquest imaginari compartit a trav¨¦s d'una petita obra de l'artista, dissenys de Dior i materials documentals procedents del fons de la Fundaci¨® Dal¨ª i de Christian Dior Couture. Entre les peces estrella es presenten tres models ¨Cde la desena que tenia Gala¨C de la Maison Dior, dues de les quals mai s'havien exposat a P¨²bol.
L'exposici¨® es divideix en tres apartats. En el primer s'expliquen els primers contactes de Gala i Dal¨ª amb Christian Dior, que es produeixen a Par¨ªs a inicis dels anys trenta, quan el pintor i Gala intenten fer-se un nom en el m¨®n de la pintura. Entre el 1931 i el 1933, exposa les seves creacions a la galeria de Pierre Colle, que t¨¦ Dior com a soci. Entre les diferents pintures, dibuixos i objectes d'¨¨poca surrealista que es mostren, destaquen l'oli Comen?ament autom¨¤tic d'un retrat de Gala?¨Cque el Dior galerista va exposar per primera vegada el 1933¨C i els cat¨¤legs d'exposici¨® dels anys trenta de la mateixa galeria.
El febrer del 1947 Dior revoluciona la moda i l'est¨¨tica femenina amb la seva primera col¡¤lecci¨®, batejada New look, en la qual subverteix els codis de l'alta costura, com Dal¨ª va fer amb la pintura. ¡°Per a Gala, la moda era una manera de transmetre la personalitat i fins i tot la manera d'estar al m¨®n¡±, detalla Aguer. I, com Dal¨ª, ¡°advocava per l'eleg¨¤ncia i va intuir en l'estil de Maison Dior una oportunitat per forjar i embellir la seva imatge, que va mostrar moderna i sofisticada¡±.
Un joc de llums i ombres il¡¤lumina tres peces destacades creades per Dior del vestuari de Gala, el vestit Mus¨¦e du Louvre de la col¡¤lecci¨® alta costura primavera-estiu 1949, l¨ªnia Trompe-l¡¯?il, del qual tamb¨¦ est¨¤ exposat l'esb¨®s i hi apareix en una foto de Marvin Koner a la Carstairs Gallery de Nova York (1950), on Dal¨ª exposava les seves obres cada any en arribar als Estats Units. Una altra pe?a de la col¡¤lecci¨®, de la qual tamb¨¦ s'exposa l'esb¨®s, ¨¦s l'abric Saint-Ouen ¨Cdel qual es va fer treure dues butxaques. Tamb¨¦ s'exposa un conjunt de brusa i faldilla llarga de lam¨¦ estampat de caixmir (Dior Boutique, 1971). Almenys en dues ocasions Gala va ser retratada per Marc Lacroix amb aquest vestit, una a Portlligat, mentre Dal¨ª la pintava (1971) ¨Ci que va dir que era molt dif¨ªcil de pintar¨C, i l'altra a P¨²bol, juntament amb un dels seus acompanyants.
El setembre del 1951 l'extravagant multimilionari i decorador Carlos de Beistegui va reunir al Palazzo Labia de Ven¨¨cia la flor i nata del moment en l'anomenat ¡°El ball del segle¡±, un dels esdeveniments m¨ªtics de llavors. Actors, arist¨°crates, artistes i dissenyadors i famosos en general duien disfresses creades per a l'ocasi¨®. Els m¨¦s recordats, els gegants ¨Cdels quals Dal¨ª va conservar dos que es poden veure al seu museu de Figueres¨C, dissenyats per Dal¨ª i Gala, que va materialitzar Dior amb la intervenci¨® de Pierre Cardin. L'espectacular entrada dels gegants al ball, precedida d'una desfilada pels carrers, va ser un dels punts ¨¤lgids. Un audiovisual mostra imatges poc conegudes dels Arxius Farabola i l'Arxiu Fotogr¨¤fic Giacomelli de fot¨°grafs de prestigi internacional, com Willy Rizzo o Robert Doisneau, d'aquest esdeveniment.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.