Un ¡®bot¡¯ puja a l¡¯escenari virtual del Lliure
El teatre aposta per una eina capa? de conversar amb els usuaris per crear di¨¤legs dram¨¤tics
El Lliure va m¨¦s enll¨¤ en la seva aposta per oferir continguts virtuals en el marc de la seva nova programaci¨® digital a causa de la pand¨¨mia. El teatre presenta una proposta participativa de creaci¨® h¨ªbrida, del director Roger Bernat, que combina la tecnologia amb les arts. S'anomena ENA (Nomen Nescio) i ¨¦s un bot capa? de mantenir converses virtuals ¡ªen angl¨¨s i en directe¡ª amb els internautes. Dels di¨¤legs dels espectadors amb ENA en resultar¨¤ una obra que es portar¨¤ a escena quan finalitzin les mesures de distanciament social per l'emerg¨¨ncia sanit¨¤ria. Una intel¡¤lig¨¨ncia artificial que de moment estar¨¤ activa gratu?tament per als usuaris a qualsevol hora, els set dies de la setmana.
El creador defineix el seu projecte com ¡°l'experi¨¨ncia de relacionar-se amb un ens no hum¨¤¡± a trav¨¦s d'una seq¨¹¨¨ncia inform¨¤tica. El dramaturg explica que les persones es podran comunicar amb el robot en un xat de missatges de text, que seran registrats. Bernat assenyala que nom¨¦s ¨¦s capa? de parlar amb un individu alhora per¨° que els di¨¤legs els podran llegir, en streaming, els altres espectadors que visitin el web del Lliure. ¡°Ho adaptem a un entorn i aix¨° ¨¦s el que permet que cadascuna de les interaccions es converteixin en escenes teatrals¡±, destaca, en conversa telef¨°nica. El bot no s'of¨¨n ni se sorpr¨¨n, tampoc es cansa.
El director fa una d¨¨cada que crea espectacles sense int¨¨rprets. El p¨²blic s'enfronta en les seves obres a dispositius digitals o a instruccions. ¡°Els llocs on es representa la realitat ja no s¨®n els escenaris, s¨®n les pantalles que tots tenim a la butxaca¡±, afegeix. ENA encara no t¨¦ un rostre definit per¨° la imatge promocional de l'obra, que ¨¦s la pintura Mare de D¨¦u amb el Nen i ¨¤ngels de Jaume Serra, cont¨¦ la cara que busca animar en un futur per a la proposta. Aquesta eina va aprendre a parlar amb l'objectiu de semblar un ¨¦sser hum¨¤. Les formes amb qu¨¨ la gent es relaciona amb aquestes tecnologies que apareixen en pel¡¤l¨ªcules futuristes com Her, de Spike Jonze, poden ser m¨¦s a prop del que es pensa.
La tecnologia d¡¯ENA
El projecte, en qu¨¨ han col¡¤laborat tamb¨¦ Mar Canet i Varvara Guljajeva, utilitza el codi de tres programes d'intel¡¤lig¨¨ncia artificial: Transformer, de Google; DialoGPT, de Microsoft, i GPT-2, d'OpenAI. Ofereix l'oportunitat d'establir una conversa sense haver de rec¨®rrer a frases fetes com ¨¦s habitual en aquestes eines perqu¨¨ ¨¦s capa? de crear llenguatge de manera generativa, segons el director. Bernat descriu que aquesta m¨¤quina ¡°no ent¨¦n pr¨°piament¡± el que li diuen ni el que li escriuen. Per a ENA, el llenguatge ¨¦s una cadena de signes que rep i analitza i que, a partir d'un c¨¤lcul de probabilitats, respon amb l'enviament d'una altra seq¨¹¨¨ncia. ¡°Participar ¨¦s un entreteniment per al di¨¤leg, cosa que potser resulta ¨²til despr¨¦s de setmanes de confinament¡±, comenta el dramaturg.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.