Mireia C. Saladrigues proposa altres maneres de veure exposicions
L¡¯artista plasma en una s¨¨rie d¡¯obres la seva recerca sobre les potencialitats de les visites virtuals
¡°Una exposici¨® ja no ¨¦s nom¨¦s una cosa f¨ªsica, les seves prolongacions i iniciatives digitals la disseminen i la fan visitable gaireb¨¦ en qualsevol moment i a qualsevol lloc. Aix¨° s'est¨¤ investigant des de fa una d¨¨cada, per¨° amb l'impacte de la pand¨¨mia tot plegat s'ha intensificat i convertit en una cosa imprescindible¡±. Ho afirma Mireia C. Saladrigues, que estudia des de fa anys els l¨ªmits del format expositiu tradicional i els comportaments no convencionals en espais art¨ªstics, experimentant amb la tecnologia digital, la rob¨°tica i la intel¡¤lig¨¨ncia artificial.
No obstant aix¨°, el que fins fa poc pertanyia a l'¨¤mbit de l'especulaci¨® art¨ªstica i intel¡¤lectual, amb el coronavirus s'ha convertit en una problem¨¤tica urgent. En el marc de Les Nits de CaixaForum, Saladrigues va estrenar Gestos prot¨¨tics, una obra que proposa una nova manera de moure's en una exposici¨® a trav¨¦s de la performance de tres ballarins equipats amb c¨¤meres que ofereixen vistes inesperades de la mostra On som. On podr¨ªem ser, que en principi es pot visitar fins a l'1 de novembre al centre cultural. Que ning¨² esperi una visita did¨¤ctica habitual, Gestos prot¨¨tics ¨¦s una obra aut¨°noma que interactua amb l'exposici¨® comissariada per Diana Guijarro.
La g¨¨nesi de la pe?a, disponible a l'?gora Virtual de CaixaForum, ¨¦s estranya com tot el que est¨¤ passant des del mar?, per¨° resulta molt representativa de la creixent import¨¤ncia que va agafantla virtualitat a l'hora de gaudir de l'art i la cultura. ¡°Havia de ser una activitat presencial, en el marc del programa paral¡¤lel Aix¨° no ¨¦s una visita, dissenyat per Maria Canuda, per¨° la pand¨¨mia va obligar a cancel¡¤lar-lo. Aix¨ª amb Canuda vam decidir capgirar el meu projecte Una representaci¨® inespec¨ªfica, que consisteix en una performance basada en la recuperaci¨® de la mem¨°ria dels moviments dels visitants en un museu¡±, explica Saladrigues, que va plasmar la nova proposta contra rellotge.
¡°Ja vivim una vida prot¨¨tica, visitem exposicions, les documentem amb els nostres m¨°bils i les compartim a trav¨¦s de les xarxes socials, tot en streaming. En aquest cas els ballarins Olga ?lvarez, Pere Faura i Clara Tena, es mouen amb unes c¨¤meres enganxades al cos, de manera que els seus enregistraments s¨®n una prolongaci¨® dels seus moviments i permeten veure nous i inesperats detalls de les obres¡±, continua l'artista, que ja fa tres anys que participa en una exposici¨® de realitat virtual, la d'aquest any ¨¦s Invisible forces, al futur edifici de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de H¨¨lsinki, on est¨¤ fent el doctorat.
Va ser amb aquesta universitat que el 2017, en el Research Pavillon de la Biennal de Ven¨¨cia va presentar Virtual Tour, una visita virtual feta a trav¨¦s de la mirada del robot que utilitza Google per publicar en l¨ªnia museus i mostres d'art, replicat per l'artista. El robot, que es troba a Barcelona llest per a noves visites, convida a la reflexi¨® sobre el sentit de reproduir en l'espai virtual no nom¨¦s les obres, sin¨® tamb¨¦ les convencions i regles t¨¤cites del m¨®n f¨ªsic, com la dist¨¤ncia. L'obra explora una mostra a trav¨¦s de diverses estrat¨¨gies: una descripci¨® textual, una visita virtual tradicional a 360 graus i una versi¨® ¡°ludificada¡±, segons assenyala Saladrigues, que ha transformat la mostra en un videojoc en qu¨¨, a m¨¦s de visitar l'exposici¨®, ¨¦s possible canviar el color de les parets, trencar a cops de martell les peces que no agraden, donar una ullada a un llibre o fins i tot robar-lo. ¡°El 2017 era un tema totalment experimental que limitava amb el terreny de la fantasia, ara forma part de la realitat i aquesta situaci¨® sanit¨¤ria, que sembla destinada a allargar-se, ens impulsa a explorar totes les seves potencialitats¡±, conclou l'artista.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.