Una Espanya en miniatura a la catalana
L¡¯Arxiu Fotogr¨¤fic de Barcelona exposa la proesa que va suposar visitar 1.600 localitats amb la finalitat de seleccionar els 117 edificis que van donar forma al Poble Espanyol, obert el 1929
El 21 de setembre de 1927, l¡¯artista, cr¨ªtic i promotor art¨ªstic Miquel Utrillo es va treure una espina que duia diversos anys clavada. Va ser en pujar a l¡¯Hispano-Su?ssa, model Par¨ªs, de cam¨ª al seu particular El Dorado, que el portaria a rec¨®rrer m¨¦s de 20.000 quil¨°metres i 1.600 poblacions de tot Espanya per con¨¨ixer de primera m¨¤ la diversitat de l¡¯arquitectura aut¨°ctona repartida per tota la geografia i poder-ne reproduir una selecci¨®, a escala 1:1, en un recinte que s¡¯havia de construir al costat de Palau Nacional, que el 1929 acolliria el millor de l¡¯art espanyol dins de l¡¯Exposici¨® Internacional.
I prou que se la va treure, perqu¨¨ perseguia aquesta idea des de 1923. Aquest any va presentar a l¡¯alcalde de Barcelona, Fern¨¢ndez ?lvarez de la Campa, el projecte de construir Iberiona, ¡°una secci¨® espanyola en la qual a m¨¦s d¡¯exposar-se productes d¡¯art sumptuaris, es pogu¨¦s veure treballar artesans... servint d¡¯atracci¨® i espectacle¡±, i que es veuria durant l¡¯exposici¨® d¡¯Ind¨²stries El¨¨ctriques. Per¨° la dictadura de Primo de Rivera va impedir-ne la celebraci¨®.
El 1924, Utrillo va tornar a la c¨¤rrega. L¡¯Exposici¨® Internacional que s¡¯havia de celebrar al cap de cinc anys va ser-ne l¡¯oportunitat. L¡¯aparador que representava un esdeveniment d¡¯aquestes caracter¨ªstiques va fer que el nou alcalde, Darius Rumeu, i els responsables d¡¯art, Joaquim Muntaner i Llu¨ªs Plandiura, apostessin per la idea, ara m¨¦s ambiciosa. Aix¨ª va n¨¦ixer el Poble Espanyol, inaugurat el 21 de maig de 1929 amb la idea de ser enderrocat set mesos despr¨¦s, en tancar-se l¡¯exposici¨®. Per¨° no va ser aix¨ª, i gaireb¨¦ cent anys despr¨¦s l¡¯indret atreia, abans de la pand¨¨mia, m¨¦s d¡¯un mili¨® de visitants a l¡¯any. Ara l¡¯exposici¨® Un viatge fotogr¨¤fic. La construcci¨® del Poble Espanyol, a l¡¯Arxiu Fotogr¨¤fic de Barcelona (fins al 25 d¡¯abril), reconstrueix els tres viatges que quatre expedicionaris van fer per tot Espanya a la recerca dels edificis, la construcci¨® del recinte de 23.000 metres quadrats i dels seus 117 edificis en nom¨¦s 13 mesos, i la inauguraci¨® per part del rei Alfons XIII.
Es volia comprovar ¡®in situ¡¯ com eren les construccions per fer un ¡°poble real¡±
Llu¨ªs Plandiura, president de l¡¯exposici¨® L¡¯art a Espanya i comissari reial de Belles Arts de l¡¯exposici¨® Internacional de Barcelona, va impulsar la construcci¨® del Poble Espanyol nomenant Miquel Utrillo, juntament amb el seu gran amic, el pintor Xavier Nogu¨¦s, assessor art¨ªstic del projecte. Tots dos van planificar el viatge, que farien amb l¡¯ajuda dels arquitectes Francesc Folguera i Ramon Revent¨®s, que resoldrien els aspectes t¨¨cnics. El conductor de tartanes Santiago, Santiac, conduiria l¡¯enorme Hispano-Su?ssa de 32 cavalls i set places que els portaria de poble en poble. Els cinc van iniciar un viatge per la geografia espanyola amb la intenci¨® de recollir tota la documentaci¨® visual possible per al projecte: fotografies ¡ª¡°?s de la major import¨¤ncia i utilitat completar tota investigaci¨® amb fotografies que serveixin d¡¯il¡¤lustraci¨® i aclariment. De vegades una fotografia explica m¨¦s que llargues descripcions¡±, recollien els manuals del moment per realitzar qualsevol estudi seri¨®s o cient¨ªfic¡ª, per¨° tamb¨¦ notes i apunts que van prendre en cinc llibretes que fins a l¡¯exposici¨® de l¡¯Arxiu Fotogr¨¤fic eren in¨¨dites, en romandre fins a 2009 al calaix d¡¯un escriptori de Revent¨®s, heretat pels seus fills.
Abans de marxar es va construir una maqueta de plastilina en qu¨¨ es representaven els edificis que es volia construir. Estava feta a partir de les imatges de fons fotogr¨¤fics com el de l¡¯Arxiu Mas i de gravats de col¡¤leccions p¨²bliques i privades. Amb la visita a aquests llocs, es volia reafirmar el treball que s¡¯havia fet i comprovar in situ les caracter¨ªstiques d¡¯aquestes construccions per crear ¡°un poble real¡±, per¨° es viatjava amb la ment oberta sabent que potser el que veurien portaria a modificar el projecte inicial. Tal com va passar.
El viatge estava planificat al detall. Utrillo va crear un recorregut amb 33 etapes marcant el que calia visitar i els llocs on dormir a la fi de cada jornada. Els viatgers portarien un cartell per publicitar l¡¯Exposici¨® i una banderola penjada a l¡¯Hispano tot el viatge.
D¡¯entrada es va excloure Andalusia i M¨²rcia, perqu¨¨ estaven sota la influ¨¨ncia de l¡¯Exposici¨® Iberoamericana, que tamb¨¦ se celebrava el 1929 i no s¡¯hi volia entrar en conflicte. Tampoc les illes, perqu¨¨ nom¨¦s es visitarien aquells llocs on podien arribar amb cotxe.
El primer viatge va durar 31 dies: del 2 de setembre al 2 d¡¯octubre de 1927. Cada dia el grup feia uns 200 quil¨°metres de mitjana. Van passar per gaireb¨¦ 700 poblacions de Catalunya, Arag¨®, Navarra, el Pa¨ªs Basc, Cant¨¤bria, Ast¨²ries, Gal¨ªcia, Castella i Lle¨®, Madrid, Castella-la Manxa, Extremadura i Val¨¨ncia.
El segon viatge, de nom¨¦s 12 dies, entre el 9 i el 20 de novembre, va rec¨®rrer Catalunya i Arag¨®. Hi va haver un tercer viatge de 21 dies el maig de 1928, una vegada els treballs ja havien comen?at, amb la idea d¡¯incloure-hi Andalusia, despr¨¦s que, durant una visita d¡¯Alfons XIII a les obres, el monarca es disgust¨¦s perqu¨¨ aquestes terres del sud no estaven representades al recinte. La cosa no va acabar aqu¨ª, i entre abril i octubre de 1928 es van fer diversos viatges puntuals de comprovaci¨® o per confirmar mesures o fotografies de models concrets. Era clar que es volia fer un treball fidel a la realitat.
L¡¯expectaci¨® que causava el grup en les poblacions era m¨¤xima. L¡¯arribada a primera hora d¡¯un cotxe enorme amb quatre passatgers dividits en dos grups que es posaven a fotografiar-ho tot no passava desapercebuda. Els fot¨°grafs van ser Folguera i Revent¨®s, que tamb¨¦ feia els dibuixos i prenia notes al costat de Nogu¨¦s, mentre que Utrillo era el secretari i el relacions p¨²bliques de l¡¯expedici¨®; tots a la recerca del que els pogu¨¦s semblar interessant. En acabar es reunien i puntuaven de l¡¯1 al 10 el que havien vist. Despr¨¦s els quatre tornaven a visitar la poblaci¨® segons l¡¯ordre que havien establert. Un treball intens i dur que els obligava, la majoria dels dies, a menjar o escriure les cartes i postals en marxa.
¡°Portem fetes entre ahir i avui 104 fotografies de coses tan interessants per al poble que cada moment ens convencem que el milloraran i que sense el nostre viatge no hi podia haver poble de deb¨° i tal com ha de ser. En Folguera est¨¤ fet un geni de l¡¯objectiu; en Revent¨®s, que tot el dia est¨¤ amb el llapis a una m¨¤ i la m¨¤quina a l¡¯altra, l¡¯Utrillo prenent notes a tort i a dret i aixecant-nos la llebre, i jo que pobret de mi faig el que puc¡±, va escriure Nogu¨¦s el 7 de setembre de 1927 a Plandiura.
La m¨¤quina d¡¯escriure que va sortir amb ells des de Barcelona aviat va ser abandonada, ja que la majoria de les cartes estan escrites a m¨¤. Tampoc es van usar les aquarel¡¤les per prendre les mostres de color, substitu?des per unes peces numerades que apareixen a les fotografies i que els feien retenir el to de la pedra dels edificis. ¡°Estic conven?ut que l¡¯empresa ser¨¤ molt productiva i far¨¤ del poble un model. Nogu¨¦s ha realizat unes gammes i per votaci¨® vam decidir quin to ¨¦s el m¨¦s semblant als monuments¡±, escriu Utrillo a Plandiura el 21 de setembre de 1927.
I aix¨ª cada dia, per unes carreteres en un estat p¨¨ssim i sovint dormint en llocs que no tenien cap tipus de comoditat i poca higiene. ?s possible reconstruir cada jornada a partir de les fotografies, les anotacions a les llibretes i les cartes que els quatre enviaven a les seves fam¨ªlies i, sobretot, a Plandiura, el responsable del viatge en la dist¨¤ncia. Uns textos en qu¨¨ queda clar com la realitat els va fer canviar el pla inicial i treure alguns edificis i afegir-ne d¡¯altres al conjunt.
Amb tot aquest material, l¡¯arquitecta Sandra Moliner Nu?o va fer el 2018 la seva tesi doctoral Un viatge en el temps: el Poble Espanyol de Montju?c. Moliner reivindica el conjunt ¡°com un document patrimonial de l¡¯art i l¡¯arquitectura¡±. La seva tesi ¨¦s la base de l¡¯exposici¨® que ara es pot veure a l¡¯Arxiu Fotogr¨¤fic de Barcelona i que ella mateixa comissaria juntament amb Rafel Torrella, conservador d¡¯aquest centre, que custodia el miler de negatius que es van realitzar en els diferents viatges, aix¨ª com les imatges de la construcci¨® i la inauguraci¨® del recinte, presidida per Alfons XIII. A l¡¯exposici¨® es poden veure 96 c¨°pies digitals dels viatges, a m¨¦s d¡¯originals de les obres de construcci¨®, les llibretes i la correspond¨¨ncia entre els viatgers i Plandiura.
Els models que es buscaven per reproduir a Barcelona no eren ni els m¨¦s espectaculars ni els m¨¦s famosos, sin¨® que estaven subjectes a ser edificis de dimensions moderades per tal que hi cab¨¦s el major nombre de construccions; a m¨¦s, havien de ser habitatges populars i an¨°nims, poc monumentals ni solemnes, amb decoracions s¨°bries i no gaire sumptuoses, i que representessin el car¨¤cter de la seva regi¨®.
El viatge els va oferir sorpreses, com ara descobrir una Santillana de la Mar ¡°falsa abans, ara i despr¨¦s de les restauracions d¡¯Ubito G¨¹ell¡±, van escriure, mentre que van quedar admirats de l¡¯arquitectura d¡¯Arag¨®, amb exemples com la torre d¡¯Utebo o edificis d¡¯Alcany¨ªs, Calaceit i Pe?afiel; aix¨° va incrementar la pres¨¨ncia d¡¯edificis aragonesos en el projecte final. A la localitat segoviana de Riaza tots van quedar sorpresos per La Casona, ¡°casa sublim amb columnes j¨°niques extrab¨¤rbares¡±, va dir Revent¨®s; un edifici amb esgrafiats a la fa?ana situat al costat de l¡¯Ajuntament a la pla?a Major que va rebre un 10 de manera un¨¤nime i el dret de ser el primer edifici de la futura pla?a Major del Poble Espanyol.
¡°La Casona ¨¦s un exemple clar de la reivindicaci¨® que representa el Poble Espanyol, ja que es dona la circumst¨¤ncia que el projecte original va ser demolit als anys quaranta i en el seu lloc hi ha un edifici anod¨ª de tres plantes que no hi t¨¦ res a veure. L¡¯¨²nica manera de viure l¡¯experi¨¨ncia de contemplar l¡¯original ¨¦s visitar-lo al Poble Espanyol¡±, apunta Mercader.
Al recinte es poden veure edificis id¨¨ntics als originals, per¨° augmentats, com l¡¯Ajuntament de Valderrobres, el doble del model, cosa que sorpr¨¨n els visitants d¡¯aquesta localitat de Terol que venen a Barcelona. O redu?ts, com la Torre d¡¯Utebo ¡ªque tot i aix¨° va servir de model per a la restauraci¨® de l¡¯original fa uns anys¡ª; o edificis on es reprodueixen els detalls dels originals, o es fusionen models diversos, i d¡¯altres en qu¨¨ s¡¯han modificat, extret o afegit altres elements. ¡°No els va interessar fer c¨°pies exactes, sin¨® apropiar-se dels elements constructius i decoratius¡±, assenyala l¡¯arquitecta.
Exposar l¡¯arquitectura aut¨°ctona com a espectacle ja formava part habitual dels programes de les exposicions internacionals. Ja a Tor¨ª (1884), Par¨ªs (1889) i Ginebra (1896) es va representar de manera escenogr¨¤fica amb cartr¨® pedra una mostra com a record del passat. La gran difer¨¨ncia amb totes elles ¨¦s que el Poble Espanyol va sobreviure a l¡¯exposici¨® i ha arribat fins als nostres dies en ¨²s.
Despr¨¦s dels viatges i les imatges obtingudes ¡ªpanor¨¤miques, plans generals i detalls¡ª, es van seleccionar els models que es representarien i es van fixar les mesures i els detalls a reproduir, tot eliminant els considerats lletjos o sumptuosos. Un treball que els va portar hores i hores de feina, i que van fer als tallers municipals i a les oficines de l¡¯exposici¨®, que eren al carrer Lleida.
El 22 d¡¯octubre de 1927 es va presentar el projecte definitiu a l¡¯Ajuntament de Barcelona, i al cap de tres dies va sortir el concurs de licitaci¨® de l¡¯obra amb un pressupost de 2.532.093,2 pessetes, amb el comprom¨ªs de realitzar-la en 13 mesos.
Com que s¡¯havia d¡¯enderrocar en acabar l¡¯exposici¨®, la idea inicial era construir les estructures de fusta i, per tant, sense fonaments. El cop de sort va ser que l¡¯empresa constructora guanyadora del concurs va ser Material i Obres, especialitzada en ciment armat, un material de gran durabilitat que va dotar el recinte de m¨¦s qualitat i d¡¯arguments perqu¨¨ el conjunt sobrevisqu¨¦s en el temps.
Les obres en l¡¯¨²nic solar que quedava disponible despr¨¦s d¡¯haver destinat tota la resta als pavellons de l¡¯Exposici¨® van comen?ar el 19 de gener de 1928. El primer que es va aixecar va ser el monestir rom¨¤nic, l¡¯ajuntament i el solar que acolliria la pla?a Major. Aqu¨ª es va instal¡¤lar el centre neur¨¤lgic dels treballs: una barraca on els dibuixants, armats amb unes lupes enormes, tra?aven els pl¨¤nols a partir de les fotografies. ¡°?s aqu¨ª on es van fer les primeres agrupacions de les fotografies, segons les regions, distribuint-les d¡¯acord amb l¡¯aspecte que oferia el terreny¡±, va escriure Reventos.
Els treballs es van realitzar en quatre fases: moviment general de terres, estructures, fa?anes i revestiments, i finalment els acabats interiors dels edificis. Hi van participar un total de 88 empreses subcontractades, que van fer els motlles, les construccions de guix i la pedra i la fusta artificials, entre altres treballs.
Tal com es van documentar les obres originals, els organitzadors van voler deixar const¨¤ncia dels treballs de construcci¨®. Per aix¨° es va encarregar a Carlos P¨¦rez de Rozas, el fot¨°graf de l¡¯Exposici¨®, i a Juan Manuel Alberti, assignat a la secci¨® art¨ªstica, que fessin un seguiment de la seva evoluci¨®.
Barcelona devia ser una festa el dissabte 20 de maig de 1929, quan es va inaugurar l¡¯Exposici¨® Internacional (oberta fins el 15 de gener de 1930). L¡¯endem¨¤ el rei Alfons XIII i la seva fam¨ªlia van visitar el Poble Espanyol per fer el mateix. Els monarques van rec¨®rrer els carrers acabats d¡¯enllestir, acompanyats de l¡¯alcalde, Darius Rumeu, bar¨® de Viver, i del comit¨¨ organitzador de l¡¯Exposici¨®, amb tots els treballadors vestits amb el vestuari t¨ªpic de les zones a les quals pertanyien els edificis.
A l¡¯exposici¨® de l¡¯Arxiu Fotogr¨¤fic es pot veure una s¨¨rie de deu fotografies que va fer Carles P¨¦rez de Rozas que no s¡¯havien exhibit mai. S¡¯hi veu el seguici reial a l¡¯Ajuntament, saludant des del balc¨® a tots els assistents, per¨° tamb¨¦ el rei assegut en una cadira de boga en un tablao flamenc delectant-se amb les balladores.
A partir d¡¯aquest dia tothom podia visitar el Poble Espanyol, despr¨¦s d¡¯abonar una entrada especial d¡¯una pesseta. En acabar l¡¯Exposici¨®, mentre s¡¯anaven enderrocant els pavellons, el recinte va continuar dempeus i obert gr¨¤cies a les bones cr¨ªtiques, que lloaven la iniciativa original, i a l¡¯¨¨xit de p¨²blic, que hi acudia massivament i el va convertir en un lloc d¡¯esbarjo i lleure. ¡°Ning¨² es va atrevir a enderrocar-lo, potser per la gran feina que havien fet els arquitectes i t¨¨cnics per documentar-lo i construir-lo. Havia de morir, per¨° all¨¤ continua i crec que en part ¨¦s per la bona voluntat de la gent¡±, rebla Moliner.
La idea va tenir imitadors. El ministre d¡¯Agricultura franc¨¨s, despr¨¦s de visitar-lo el 1929, va comentar: ¡°?s tan admirable que me¡¯n vaig a Fran?a amb la idea de fer una cosa semblant a Par¨ªs¡±. Per¨° hi ha m¨¦s. Segons Michael Eisner, president de Walt Disney de 1984 a 2005, el Poble Espanyol va inspirar els parcs tem¨¤tics de Disney.
Una concessi¨® municipal
En l¡¯imaginari dels barcelonins, el Poble Espanyol ¨¦s un lloc ple de turistes. El 2019 el van visitar 1,3 milions de persones, 350.000 de l¡¯¨¤rea metropolitana. Ant¨®n Vidal dirigeix l¡¯equipament, que gestiona la societat Poble Espanyol de Montju?c SA, una concessi¨® administrativa municipal fins el 2036. En el recinte treballen unes 400 persones. ¡°Som conscients que gestionem un patrimoni, i aix¨° porta a invertir 700.000 euros anuals en el seu manteniment. Si no fos aix¨ª haur¨ªem tancat, perqu¨¨ aquests mesos hem perdut diners, per¨° hem estat dels que m¨¦s han apostat per la cultura, amb una oferta m¨¦s gran¡±.
Segons Vidal, 2020 ha trencat la tend¨¨ncia d¡¯aconseguir que els barcelonins redescobreixin aquest recinte despr¨¦s d¡¯haver acudit a concerts, tallers, cinema i festivals. Per¨° vivim del turisme, dels esdeveniments corporatius i dels escolars, que ara han disminu?t un 85%, prossegueix. Una situaci¨® que ha portat al tancament del 15% de locals. No som una bombolla. Hem intentat ajudar reduint el lloguer entre el 50 i un 75%, per¨° alguns, vinculats al comer? i la restauraci¨®, han tancat.
De cara al futur, volem revaloritzar l¡¯equipament, explicar millor com es va crear i el fet que el Poble Espanyol s¡¯ha mantingut des de 1929 com una de les coses m¨¦s aut¨¨ntiques de la ciutat. Estem en converses amb l¡¯Icub per adaptar l¡¯exposici¨® de l¡¯Arxiu als nostres espais. Estic segur que, despr¨¦s de la covid, l¡¯oci tornar¨¤ i en sortirem refor?ats, prossegueix.
El director reconeix que s¡¯han plantejat com els afectaria una possible independ¨¨ncia de Catalunya. Aix¨° ¨¦s pol¨ªtica, i nosaltres no fem pol¨ªtica. Som un equipament de Barcelona, nom¨¦s volem oferir una bona oferta cultural. Per¨° segur que hi ha hagut gent que han intentat posicionar-se. Es refereix a propostes com la que va presentar la CUP de canviar el nom de Poble Espanyol pel d¡¯Iberona. Utrillo estaria content.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.