¡®Impulsem la cultura¡¯, una xocant campanya de TV3
?s gros que a uns mitjans p¨²blics els calgui una iniciativa aix¨ª i restringida a dues setmanes
Del 19 d'abril al 2 de maig, els mitjans de la Corporaci¨® (TV3 i Catalunya R¨¤dio) han fet la campanya Impulsem la cultura, que ha consistit, deien, a centrar la seva programaci¨® en el suport a la cultura. Ja ¨¦s gros que a uns mitjans p¨²blics els calgui una campanya per impulsar la cultura. Una campanya, a sobre, restringida de dues setmanes per no fatigar el seu espectador amb una dosi excessiva d¡¯aquesta cultura.
L¡¯oferta ha consistit, principalment, a incrementar lleugerament els continguts sobre l¡¯actualitat cultural als telenot¨ªcies i magazins informatius fent un esfor? inaudit. Per evidenciar que es tractava d¡¯una cosa excepcional, als TN, per exemple, mostraven el logo de la campanya quan encetaven el breu cap¨ªtol de not¨ªcies culturals, com volent tranquil¡¤litzar l¡¯espectador que aquesta dedicaci¨® no era per sempre.
TV3 va voler acomiadar l¡¯experiment amb un programa aquest diumenge, b¨¤sicament musical. Peyu i Ja?r Dom¨ªnguez en van ser els conductors, suposadament, humor¨ªstics. La brometa inicial era encertada i tota una cruel met¨¤fora sobre el paper cultural dels mitjans p¨²blics. Perqu¨¨ TV3 ofer¨ªs cultura...calia hackejar-la. I ho aconsegueixen durant tres hores. Per fer-ho es converteixen en terroristes que maten i segresten, un m¨¨tode desagradable, poc exemplar i sense cap gr¨¤cia. Per¨° un cop hackejada, l¡¯oferta solament toca un pal, una determinada m¨²sica. Altres pr¨¤ctiques, com el teatre, la dansa o les arts pl¨¤stiques segueixen penalitzades. Era menester hackejar TV3 per fer el que van fer? La feina d¡¯aquest parell va ser donar les entrades a les connexions en directe als quatre autobusos on hi havia m¨²sica en directe, falcar una agenda cultural... Al web es podien seguir els concerts sense la seva intromissi¨®. Una m¨²sica m¨¦s aviat festiva per engrescar els vianants que es topaven amb els autobusos pels carrers de Girona, Lleida i Tarragona. A Barcelona, amb un repertori esmorte?t de discj¨°queis, l¡¯autob¨²s, sembla ser que per imperatius municipals, estava plantat en un erm del F¨°rum. Feia pena.
Al web de la campanya s¡¯anunciava com a exemple del seu suport al teatre la reposici¨® d¡¯El fantasma de Canterville o Scaramouche i uns diumenges musicals amb... ?pera amb texans. Una manera de ser amb el teatre o la m¨²sica seria que TV3 ajud¨¦s a produir aquests espectacles programant, un cop haguessin abandonat els escenaris, l¡¯estrena televisiva dels t¨ªtols m¨¦s atractius o suggeridors. Per¨° no, llevat d¡¯alguna novetat com l¡¯encert d¡¯haver recuperat la seva col¡¤laboraci¨® amb el festival de m¨¤gia de Badalona, aquests dies hi ha hagut t¨ªtols reescalfats. I aix¨° que, quan es gosa, s¡¯han fet ofertes interessants en el terreny dels nous formats (X, la s¨¨rie, Correspond¨¨ncies, B¨¤lsam...) o dels llibres, tractats amb tranquil¡¤litat i sense postissos (Tot el temps del m¨®n).
Un trist¨ªssim exemple d¡¯aquesta campanya, que va estrenar-se sota la seva invocaci¨®, ha estat Celebrem. Amb una persona acreditada als escenaris com Guillem Alb¨¤ al davant, vol ser un programa que incorpora ¡°la cultura a l¡¯entreteniment¡±, un prop¨°sit fatal perqu¨¨ la majoria de les vegades ni entret¨¦ ni la cultura apareix enlloc. I aquest ¨¦s el cas d¡¯un xou amb f¨®rmules tan tronades com encertar la mentida que, entre tres afirmacions, ha dit el convidat entrevistat o desxifrar quin fam¨®s o famoset s¡¯amaga darrere d¡¯una disfressa que, a sobre, com va succeir en un episodi, es desmanega. A Antena 3 aix¨° no els passaria. El millor petit detall era la seva atenci¨® a la gent del circ, uns altres desvalguts televisius.
En fi, quan vulguin fer cultura val m¨¦s que la facin sense avisar... l¡¯audi¨¨ncia ja s¡¯adonar¨¤ que alguna cosa ha canviat.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.